Dårlige erfaringer fra Briklinkselgere

Sikkert flere av dem, men starter iallefall med å på det aller sterkeste advare mot følgende landhandel:

Bakgrunn: De norske reglene er pr. idag at man kan bestille toll og momsfritt varer inkl frakt og forsikringsutgifter, for inntil 350 kroner, så en smart ting er å satse på ca 200 kr i varer, og regne MAX kr 150 for frakt og forsikring. Viser frakten seg å bli mindre, kan man alltids fylle på flere brikker til oppegående selgere. Men sjekk denne luringen her da:

Jeg spurte selfølgelig om å få forklaring på den høye fraktprisen for en håndfull brikker, men fikk ikke noe konkret svar annet enn sånn er det bare. Så jeg ba om å bli bannet fra sjappa hennes, så jeg ikke tilfeldigvis tryner inn i kiosken hennes en annen gang i fremtiden + om hun kunne hjelpe meg å canselere ordren pga den ville overstige de norske 350kr reglene og gjøre hver gjennomsiktige legoskalle til nærmere 10 kroner!

Hennes svar: “Ikke grunn nok til canselering, kjøp heller mer fra meg”

-AS IF!

Det ble naturligvis rødt på henne, og aventer min første røde :slight_smile:

Dere er herved advart! :slight_smile:

En del selgere sender kun rekommandert og da kan det fort bli dyrt.
De fleste selgere oppgir hvordan de beregner frakt, så sjekk alltid slik info først.
Uansett, gapestokk er ikke noen god ting, og jeg synes ikke dette kvalifiserer til slikt.
Det bør være helt greit å kansellere en ordre med begrunnelse i at frakten blir for dyr
uten at man behøver å lage noe fuzz eller gi negativ tilbakemelding for det.

BRICKSHOP Holland oppgir jo fraktpriser klart og tydelig, så dette blir for dumt.

http://www.bricklink.com/store.asp?p=liesbeth

Les infosidene FØR dere handler!

Det er noen av de. Hadde en her i fjor fra ungarn. jeg hadde lagt inn en bestilling og ting drøyde, så jeg spurte om når det skulle sendes og fikk kort svar “fredag” og statusen endret seg
men så drøyde det lang tid og jeg spurte igjen og igjen og ingen svar. Da det var gått 3-4 uker sendte jeg en Not sending seller og fikk raskt svar tilbake.
En stund uti dette ble jeg kontaktet av selge som ba meg fjerne det. Butikken var på det tidspunktet blitt sperret.

Jeg sa som jeg tidligere skrev til han at jeg ville ikke gjøre noe før jeg hadde varene.
På samme tid var jeg i utlandet med begrenset internett tilgang of kunne ikke gjøre noe fra eller til.
Han tilbøy seg å sende varene men jeg hadde allerede da kjøpt varene et annet sted og det fortalte jeg han og tiltroen til han var lik null.
Da jeg kom hjem så hadde han satte en negativ rapport med et surt fjes i.

Jeg fikk fjernet dette på grunn av at det synes jeg var helt uforskylt. Da jeg gjentatte ganger prøvde å kontakte han for å løse saken, før jeg meldte han for not sending seller, men fikk ikke noe svar utenom da han sa når han sendte.

Han hadde vett nok til å refundere pengene etter Paypal tvist.

Værst var det at jeg hadde to butikker som jeg hadde handlet i som ble sperret på det tidspunktet. Den andre hørte jeg aldri noe i fra.

Ja, den portoen var ikke helt god. Minstetakst for porto til Norge, Zone 4, er på 19,95 Euro. (Parcel with Track and Trace)
bricklink.com/store.asp?p=liesbeth
Jeg kjøper endel fra Tyskland og Nederland fordi de har så lave portotakster. Siste pakke jeg fikk fra Nederland: Shipping 3,45 Euro.
Selv ber jeg alltid om billigste forsendelsesmåte. Ikke Tracking eller forsikring.
Mvh. Arne

Takk for innspill Thomas, men mener det absolutt bør være rom for advarsler om dårlige selgere. Spesielt i et såpass begrenset miljø som lego/bricklink er.
Du har rett i at man bør sjekke info, men når man bare kjøper håndfuller, finnes ikke det land i verden som tar så høye fraktutgifter som hun legger frem. Og det inkl sporing og forsikring! Det vet vi vel begge? Jeg har iallefall handlet såpass mye fra Belgia/nederland, at jeg skjønner hun skjuler ekstra fortjeneste i fraktutgifter, i tilegg til sine 6 euro.
Synes du ikke det er mer spesielt med kombinasjonen hennes med minstefraktprisen og minstekjøpsbeløpet? Jeg mener det ikke skal ikke mye hoderegning til for å skjønne at det er en catch-22 oppskrift, som hun selv understreker med at “fraktbeløp ikke er gyldig grunn til forkaste handelen”. Kundebehandling på absolutt lavpunkt.

Er imidlertid enig med deg i dine 2 siste linjer i første post, og ga henne både regnestykke og åpnet en stor dør der jeg undskylte hennes lokale postkontor for å ta så høye fraktpeløp. Og i tillegg tilbud om null negativ feedback.
-Men, det finnes folk til alt. Og hun har nok med god grunn så mange negative feedbacks.

Har nå fått vite fra bricklink at det finnes en funskjon for å sperre butikker, så skal prøve å finne ut av den. Så, hvis dere er greie og fortsette med å liste opp på denne tråden her, helst med link til butikkene, så slipper vi å rote oss oppi problemselgere :slight_smile:

Enig med Daniel at Brikkelauget.no er såpass lukket og begrenset at det ikke skader selgeren nevneverdig å “bli hengt ut”. Dårlig kundeservice i seg selv er god nok grunn. Selv setter jeg pris på å bli advart mot urimeligheter vedr. selgere på feks. BrickLink.

Dette emnet ligger pip åpent så alle kan finne det.
Et søk på google vil snart få denne tråden i resultatene.

Jammen jøss da. Dere er orientert med at det finnes mange sider via google hvor folk deler sine erfaringer fra offentlige butikker, ja? Vi har til og med tvprogram dedikert til det.

Uansett, jeg har gjort om på tittelen, hvis den skulle støte noen.

Og, må legge til at denne tråden ikke er med til å ha noen personlig vendetta, men refferere til butikkert offentlige policy, og kundebehandlinger som butikkene da må stå ansvarlige for.

Denne typen problemer er grunnen til at jeg leter aktivt etter butikker som gir quote.

Jeg vil tippe at denne selgeren er lei av å få brev stanset på postkontoret, med beskjed om at dette må sendes som en pakke, fordi den blir litt for tykk til å gå som brev når alle brikkene ligger i den ene enden av konvolutten.

Høy minstepris på frakt er jo ofte også et signal om at selger ikke ønsker småordre, og det er helt legitimt. Selv om jeg synes selger godt kunne ha sletta ordren uten videre, så er det selger som har rett her, og jeg synes på ingen måte det kvalifiserte til den opprinnelige tittelen på tråden.

Så, sorry Daniel, enten har du lagt inn ordre uten å lese vilkårene (Dumt!) eller så har du lest vilkårene og antatt at det er noe annet som gjelder (Enda dummere!). :slight_smile:

Enig med Thomas. Selger burde kunne slette ordren, men fraktprisen står jo tydelig på selgers side.

Butikker som dette derimot bricklink.com/store.asp?p=HouseOfLogos bør dere være på vakt for.
Medlem siden 2007 og 38 av 69 dårlige tilbakemeldinger det siste året.

Bestilte for $200+ her 31 Januar og har enda ikke fått ordren. Selger har løyet to ganger som jeg kan dokumentere.
Sendingen ble ikke sendt før jeg åpnet en dispute hos PayPal 13 april. Hva de har sendt aner jeg ikke. Håper alt er der når pakken når meg.

Hvis man betaler med PayPal, så vær oppmerksom på følgende:

Så hvis jeg nå får en murstein i posten, så er det ingen hjelp å få hos PayPal heller.

Greit, jeg gikk på en smell der, pleier det når jeg kommenterer noe her inne.

Du… Jeg leser småe minstepriser som tydelige signaler på at det er økonomisk greit å plassere ordrer fra og med minstesummen. Hva ellers skulle en lav minstepris etisk være god for? Hvis man ikke ønsker småordre, kan man som selger faktisk selv fritt sette minimum på salgsum.
Akkurat henne jeg handlet hos, hadde et minimum på 80 kroner. Jeg handlet for mer enn det dobbelte! Og hvis du leste det jeg skrev ista, så du brukte jeg begrepet catch-22, for minimum på frakt var ikke 80 “kronervennlig”, det oser isteden profitt av hele greiene.
Jeg er som jeg sa ista enig i at det er lurt å lese infoen (hvis du ikke fikk det med deg), men hvis intensjonen er å handle for intill 200 kroner, skal det fader meg holde i massevis med 150 kroner til frakt! Alt annet er isteden avslørende dumt. Da får vi heller være enig i å være uenig, Thomas :wink: Anbefaler deg likevel å ikke handle hos henne hvis du bare skal ha noe smått, med mindre du kjenner henne?

Ønsker ikke vi dveler mer på min erfaring med en luring, da jeg startet denne tråden til hjelp for oss alle som ikke vil møte på useriøse selgere på BL.

Jeg bestilte for en tid tilbake noen klosser fra en erfaren selger i Danmark. Handelen gikk helt greit den, og selger var veldig serviceinnstilt, men klossene stinket røyk selv om de var angitt som ‘nye’. Jeg fikk meg ikke til å legge noe annet enn en positiv tilbakemelding pga. servicen, men jeg er litt usikker på om dette er noe jeg burde ha tipset videre om. Som dere ser har jeg bevisst unnlatt å nevne butikkens navn inntil dere eventuelt synes det er greit. Vedkommende er kanskje medlem her inne, til og med…

Hadde ikke likt om nye brikker luktet røyk så det hadde nok flere også syntes var et bra tips å få.

Jeg er vedig lei meg for det, men du tar dessverre feil.
Nettopp det at 150 kroner ikke alltid er nok til å dekke frakt er nok den viktigste grunnen til at vi kaller de nye tollreglene for skuebrød.

Neimen altså det er klart at hvis du ryker på et supertilbud på 500 stk 2x10 bricks fra new sealand… Ingen regel uten unntak, for all del. Jeg har vært på BL siden 2005. Og med det som bakgrunn, kan jeg garantere deg at jeg aldri har betalt så mye som 150 i frakt for noe som har kostet 200. Og som Thomas har notert seg, bruker jeg skjelden å lese info på småbestillinger. Jeg bestilte derimot ca 16.000 brikker engang til en MOC, og det besto utelukkende av masse småbestillinger. Ikke en ordre over 200 kr.

Det desidert råtneste eplet jeg har vært borti, etter 706 plasserte bestillinger, er denne karen:

https://www.bricklink.com/store.asp?p=brasletty

Les et par av tilbakemeldingene han har fått hvis du lurer på om du skal bestille derfra. Avoid at all cost.

Haha, Brasletty er så beryktet at han trenger ikke nevnes noen sted :laughing: Her er forresten kona hans:https://www.bricklink.com/store.asp?p=Goldenbrik