Dårlige erfaringer fra Briklinkselgere

Uhm, Daniel… altså, du kan være uenig i fraktprisen så mye du vil (og vi kan gjerne være enige med deg om at de er altfor høye), men måten du håndterte dette på er mildt sagt ufin og urettferdig mot selgeren. Jeg fatter ikke hvordan du kom på å gi en feedback som sier “78€ for 100 TransClearHeads?! -AS IF! Catch-22 fraud troll! A DISCRACE FOR BRICK”?

  1. Selgeren skrev nøyaktig hvor mye det ville koste, på forhånd! Det er mer enn mange andre gjør.
  2. Det står klart og tydelig “An order cannot be cancelled for shipping costs reasons!”
  3. Du har ingen rett til å gi negativ feedback i dette tilfelle!
  4. Det du hevder i feedbacken stemmer heller ikke - totalen kom da på 46 EUR (som screenshoten viser), ikke 78 som du hevder i feedbacken(?!). Ingen fraud, ingen catch-22.

Det eneste du evt. kan be om er å fjerne insurance som kom på 6 EUR (med mindre du selv krysset av for at du ønsket det), og da havner du akkurat litt over grensa ihht. dagens kurs.

Men først og fremst du fjerne den feedbacken, hvis det i det hele tatt er mulig.

Etter å ha lest tråden, må jeg si meg enig i Matija… Selgeren er tydelig på hva shipping og gebyrer er. Det er kjøpers plikt å lese store terms og splash før man plasserer en ordre, evt sender en forespørsel til selger før man plasserer en ordre hvis uklart.

At denne selgeren ikke har har porto på forsendelser under 1500 gram/minste er 1500 gram er en helt annen greie. Men det er tydelig skrevet på selgerens side og noe man bør og skal lese før ordre plasseres.

Jeg leser alltid store terms og splash hos selgere for å unngå nettopp dyr shipping eller dyre gebyrer…

Hei Matija. Tråden her var ikke dedikert til min erfaring, du er velkommen med din synsing for all del, men å poste noe sånn, åpner for diskusjon for et enkelt tilfelle. Noe som ikke passer med intensjonen med denne tråden. Men, så klarer jeg ikke å holde kjeft. Så, har du eller noen andre noe mer personlig synsing om akkurat min erfaring, kan dere sende meg en PM, holde kjeft, eller ta over regninga :wink:
Tråden gjelder advarsler om dårlige erfaringer på Bricklink, ikke stemmegivning på om det var rett eller feil. Hvis man synes kunden har rett, lær av hans feil og ligg unna. Synes man butikken har gjort rett, go ahead and place ur orders :slight_smile:
Men du skal da få svar.
Man får et vist antall tegn til feedback, og jeg slet et par dager med om jeg skulle skrive “toGet”, “toBuy” før jeg kom opp med “for”. For jeg kunne ikke skrive at det var hennes pris. Ei heller kun inkl shipping, men faktisk hva jeg må betale FOR brikkene. Og de få som faktisk gidder lese feedbacken, skjønner at den summen må inkludere noe mer enn bare shipping. Dama vet det iallefall selv. Men er man usedvanlig nysgjerrig, kan man alltids kontakte posteren…
For å skrive negativ feedback, må man selvfølgelig mene å ha en god grunn. Min grunn var hennes pris, hennes rigide holdning til å tyne penger når hun har fanget noen med sin lave minimumspris, for så I EN CATCH-22, tvinge dem til å betale, samt hennes arrogante ordlyd (som jeg ikke har publisert). Jeg er av den oppfatning av at en selger som får beskjed om at en bestilling blir så mye dyrere pga. ens egen skreddersydde fraktgrunnlag, bør skamfult droppe ordren. Arrogansen hennes sjarmerte meg ikke, selv om jeg spurte om hun prøvde å være morsom :slight_smile:

La meg minne deg på at det er jeg som har gjort denne bestillingen, og ikke deg. Så der har du enda en variant av forklaringen, og er det noe mer, ang min sak, PM.

PS. Hadde hun ikke hatt 39 andre negative, skal jeg innrømme at jeg hadde prøvd litt lengre å nå frem til henne med fornuft, før jeg postet den feedbacken. Men, det ser ut som hun samler på dem. Og med den enorme ubalansen i minimum bestillingsbeløp og minimums fraktbeløp, drukner straks min i rekken, og hun står til gevinst!
Men uansett, den er i mitt syn, som er tellende, svært korrekt og fortjent.

Tror folk er alt for redde for å gi negativ feedback selv om de har blitt snytt på Bricklink. Skulle vært et bedre system.

Hei
Jeg må si meg uenig med deg :slight_smile: Du lager en tråd med dårlige erfaringer på Bricklink og ut i fra en erfaring du har med en selger pga høy porto/gebyrer…noe som er tydelig skrevet i selgerens store terms/splash.
Dårlige erfaringer i mine øyne er feks: dyre porto/gebyrer som ikke er tydelig skrevet i store terms/splash, veldig sen foresendelse, brukte deler solgt som nye og alle ting som ikke er beskrevet på selgerens side som er klart avvikende.
At en selger har høye portotakster/gebyrer er i mine øyne ikke et avvik, så lenge det er tydelig skrevet på selgerens side, Man leser dem og unngår å legge inn en ordre hvis man ikke liker betingelsene. Det er på samme måte som man ikke kjøper noe hvis man synes prisen er for høy på en vare eller forsendelse uansett nettsted.
En annen ting er å synes at noen selgere har urimelige høye minimumstakster på porto/forsendelse etc, men så lenge det er tydelig beskrevet så er det ikke en dårlig erfaring…men kanskje en tråd om butikker som har høye portotakster og gebyrer etc :slight_smile:

Beklager, men når du åpent henger ut en selger på feil grunnlag, så er det bare rett og rimelig av oss å påpeke det (og argumentere hvorfor) like åpent. Hadde du bare sagt “vær obs på denne selgeren da hun har skyhøye fraktpriser!” så ville trolig ingen reagert, for det er helt riktig.

Dette handler ikke om personlig synsing, for alle fakta ligger på bordet og det er de vi forholder oss til. Som sagt - alle er enige i at fraktprisen er altfor høy, men det i seg selv er ingen grunn til å henge ut selgeren på denne måten såfremt du har akseptert fraktprisen, og iom. at den var kjent på forhånd så aksepterte du den ved å trykke på checkout-knappen. Akkurat som at du f.eks ikke kan nekte å betale telefonregninga fordi du i etterkant synes samtaleprisen var for høy. Ved å nekte å betale denne regninga, og i tillegg gi falsk negativ feedback til selgeren, så må du trolig selv forvente en negativ en (og denne blir i så fall velfortjent).

Kunne selgeren valgt å være mer fleksibel i dette tilfelle? Godt mulig, men det er sikkert en grunn for at hun ikke gjorde det - hver ordre, iom. at den er bindende, skaper henne arbeid, og ved å kansellere den (ubegrunnet) - hvem er det som skal betale for det tapte arbeidet? Det er nettopp derfor det står klart og tydelig på forhånd hva som blir fraktprisen, samt at høy fraktpris ikke er gyldig grunnlag for å kansellere en ordre.

Du burde ta i bruk “jeg syns” mer, Matija. Med den ordlyden kan du lett skremme bort andre som sitter med gode tips.

Jeg forventer selvfølgelig negativ feedback tilbake, som jeg kan svare på.

God aften :slight_smile:

Ut fra det jeg leser i tråden, må jeg si meg enig med Matija i at det må regnes som god skikk å lese gjennom selgers betingelser, også når det gjelder frakt. Eller, for å sitere fra Bricklinks betingelser:
Please also read the seller’s terms and conditions before submitting the order. These vary from store to store and it is important that you understand them.” Når man selv ikke tar seg tid til dette, er det vel ikke unaturlig at man kan få noen overraskelser.

torbjose

Ja, jøss. Det lønner seg helt klart! Men jeg bestilte en liten håndfull minifigheads og regnet ikke det som noe med alvorlig vekt :slight_smile: Så det er klart at når man møter på sånne selgere vil man gå på en smell. Og derfor advarer jeg mot henne :slight_smile:

Det som er litt rart med den orderen Daniel har lagt inn på €20,66 + porto er at
den hadde gått i gjennom toll fritt etter den gamle 200 kr grensa som vi hadde før jul.
Jeg pleier ALLTID å spøre om frakt hvis det blir mye over tollfri grense.
Og jeg er enig med det Matija / Morty har skrevet i denne tråden.
En annen ting er at jeg trodde grense på 350 kr var eks. frakt i starten dette
har jo venstre presset i gjennom mot forslaget på 500 kr tollfrigrense.
Så den nye grensen på 350 med frakt er for lav mener jeg hvis en skal kjøpe
lego etc. med høy porto 500 kr med frakt hadde vært bedre synes jeg.
:confused:

Nei altså, jeg burde kanskje omdøpt denne tråden til Daniel vs ensom søkke ledig belgisk dame, med alt dette engasjementet rettet mot oss, fremfor trådens egentlige navn og dertil formål. Jeg og henne har virkelig ikke skrevet mange ord til hverandre. Jeg sendte Matija hele den lille printscreenen i går kveld, så han kunne slutte å fylle tråden her. Btw, Matija tror jeg med sikkerhet faktisk er enda mer entusiastisk enn jeg og henne tilsammen:) Eller er dette sure gamle oppgulp fra denne tråden: http://www.brikkelauget.no/diskusjon/viewtopic.php?f=1&t=329
Er vel en god del flaue tryner derfra nå i ettertid… oh, well… Må bare beklage, det er meg altså fullstendig revnende likegyldig hva dere “stemmer” på. Om dere hadde betalt, gitt grønn feedback, whatever. Jeg er kun enig i at det er lurt å lese infoen. :slight_smile: Jeg er dog veldig overasket over bekymring/engasjementet dere viser saken min? :slight_smile: Hvorfor ikke bare fortsatt smile og være glade for at dere ikke gikk på en smell med henne, og heller velge å bare ta mitt dyre tips om å glemme henne for 350krpakker :slight_smile: For tviler på at jeg er den eneste som ikke gidder lese bibellange infosider når jeg åpner for 150 av 350 kroner til shipping! Jeg satt forresten med 9 ordrer den kvelden, og denne var en av de små jeg skulle etterfylle med brikker etter jeg fikk vite shippingen :slight_smile:

Kanskje alt hun trenger er bare en klem? Og så jeg som er så langt unna…:confused:

Tog Freak: Sorry ass, jeg bare må… kult at du stemmer for å lese infopager, men selv ikke er orientert om 350kr regelen… No hard feelings, bro :slight_smile:

Jeg personlig synes diskusjonen blir litt useriøs. Vi prøver å ta inn saklige argumenter ut i fra de klare kriterier som er gjeldende for gjeldende nettsted og for mange andre nettsteder. At du ikke har lest betingelsene til nevte selger eller setter deg inn i betingelsene for kjøp og salg, så er det ditt problem og kun ditt :slight_smile: Hva du måtte gjøre av korrespondanse med evt selger etter at du har plassert en ordre er rivende likegyldig, så lenge du har plassert en ordre og ikke vil forholde deg til/liker de betingelser i etterkant som du skal lese før en ordre plasseres…
Når det gjelder feedback, så er synes jeg det skal gis feedback basert på at en butikk følger/ikke følger de regler for nettstedet, betingelser på egen butikk eller andre avtaler som er gjort. Ikke dette tilfelle er den i mitt hode ingen grunn til negativ feedback. Du har plassert ordrer uten å sette deg inn i betingelsene…svelg “kamelen” og gi heller negativ feedback når det er en legitim grunn til det er mitt synspunkt :slight_smile:
En god diskusjon på selgere som ikke følger egne skrevne betingelser og andre ting som gjør dem til saklige dårlige butikker er jeg gjerne med på :slight_smile:

Nei, jeg kjenner henne ikke. Hun fremstår litt rigid, men ellers virker det som en seriøs storselger. Ikke noe lureri. Jeg synes bare at det er upassende å henge ut selger når det er du selv som har bæsja på leggen. Forhåpentlig kan både du og andre lære av erfaringen. Ellers enig med Matija og Morty her. :slight_smile:

Alltid greit å være på vakt. At klagemengden er økende er et dårlig tegn. Det virker ellers som en seriøs storselger som har for mye å gjøre og hvor det tidvis går litt over stokk og stein. Burde ikke være grunn til å bekymre seg for å få murstein i posten. Selger burde kanskje stengt butikken i perioder for å ta unna ordre.

Hvorfor ikke bruke nøytral tilbakemelding? Skriv at servicen var bra men at nye klosser stinka røyk. Det vil være informativt for andre kjøpere.

Ja, den fyren har vel fått flere kontoer stengt.

Litt kjapp der. Mulig jeg blander med en annen. brasletty har jo hatt den kontoen siden 2003, men jeg mener det var en runde med advarsler om at brasletty også opererte under andre navn og/eller hadde flere kontoer.

Uansett er det lurt å lese hva folk skriver i tilbakemeldingene. Ikke bare se på antall.

Morty: Sorry for ikke å ha svart deg tidligere, men synes ikke helt at du hadde så ulike meninger som andre her, så forsøk på diskusjon har ikke noen hensikt i det hele tatt. Dere bør i grunn bare ta min post som den er, et varso, eller ikke. Og det står dere helt fritt til å gjøre :slight_smile: At forsøk på diskusjon lett blir oppfattes useriøst, ligger i sakens natur pga overnevnte grunn, og at vi alle gjentar oss selv. Vi alle er oxo enige om at det er lurt å lese infopage, og det hadde vel vært noe å ta tak i hvis jeg hadde sagt at man ikke trenger lese infopage.
Ellers synes jeg at man skal få ta like individuelle valg mht reaksjoner, som hva butikkene gjør. Kanskje kundene skulle hatt det litt friere oxo. Men sånn er ikke systemet lagt opp, desverre.

Men ok, det er notert at du mener jeg burde gitt blaffen, svelgt kamelen, pga alt er min egen feil.
Og min kjappe respos til det er, at jeg mener hun burde skjønt at prisen ble for drøy, og droppa ordren. Derav min feedback.

-du/dere er uenig med meg- I get it :slight_smile:

Ikke mye nytt der altså, så hvis du mener du har mer å gå på, go ahead :slight_smile:

Er vel litt enig at man bør se hva butikken stiller som krav men her er hva jeg gjør når jeg kjøper.
Selv om jeg har hatt noen problemer med enkelte selgere, men det har løst seg. Men har det stort sett gått greit for min del.

Jeg har begynt å se på antall klager og hvor gamle de er. Er de lengre enn ett år tilbake så er det ok. Er det nyere dato må man vurdere type klage.
Ellers ser jeg på minstepris og betalings muligheter. Paypal altid, for uten om lokale selgere da.

Når det gjelder frakt så er det vel litt etter hvor mye man vil gi og kan man få delen og samme antallet et annet sted hvis man ikke helt liker opplegget.
Hvis det er en del man skal ha og vanskelig å få tak i så er man vel litt villig til å betale litt mer. Man prøver jo å holde seg under den magiske grensa. Men noen ganger må man. :slight_smile:

En annen ting jeg har brent meg litt på er at enkelte selgere vil ha mer tid for Invoice og sending. Tidligere var det Invoice innen 3 dager men tror den reglen er litt løsere nå.

Ingen dum måte å gjøre det på det. Men når jeg først bestiller, så søker jeg etter laveste pris på de brikkene jeg skal ha flest av, for deretter å etterfylle fra wantedlist på lavere mengde brikker. Tar tid, flere timer, for blir som et kabal som må gå opp. Tar det som en selvfølge at selger har en noenlunde etisk riktig fraktpris, så blir ikke å regne på den faktoren i det hele tatt, og det har funket i alle år. Foruten hun her da… men man møter før eller siden på en vegg…
Men er da ditt utgangspunkt å bestille noen få brikker, eller sitter du da med kanskje rundt 10-15 forskjellige butikker du bestiller fra? For det må jeg bare inrømme at jeg ikke orker å ta hensyn til. Så skal få ordnet en blokkeringsliste av useriøse butikker isteden.

Når jeg f.eks søker, så pleier jeg å åpne de top 3-4 interessante kandidater (hver i sin fane i nettleseren), og sjekke da hva totalprisen ville vært før jeg bestemmer meg for en av dem (iom. at frakt kan ha mye å si).

Jeg benytter akkurat samme fremgangsmåte som Matija. Jeg har mange ganger latt være å handle fra en butikk på grunn av høye fraktpriser, så min erfaring er at det er viktig (og besparende for lommeboka) å sjekke fraktpriser før en bestemmer seg for butikk.
Må også legge til at jeg har handlet fra BRICKSHOP Holland en gang da jeg skulle ha masse deler og noen sett. Opplevde handelen kun som positiv.

Jau, kan godt hende hun er super på store ordrer. Men hvorfor i huleste kan hun ikke justere opp minsteprisen sin?

Jeg syntes intensjonen med denne tråden var god, men nå er den ødelagt. Foreslår å opprette en ny tråd med tips om dårlige selgere på Bricklink der man søker å unngå to sider med diskusjoner om hver enkelt sak.