Cobi + Tente + annen "lego"

Ryddet barndomshjemmet for en stund siden og fant noe jeg trudde var lego. Gikk inn på Bricklink og forsøkte å finne bruksanvisningen, men etter og ha bladd lenge tenkte jeg at jeg skulle se på “legoen” med lupe og der sto det Tente.

Og da kom jeg til å tanke på hva man har av “legomerker” som ikke er Lego.

Cobi er vel ett annet merke (blir bl.a. solgt på Outland). Er nå fusjonert? med Best-Lock.

Det var forøvrig noe lignende dette jeg hadde:
ebay.co.uk/itm/alfreedom-Exi … 485c0bfad5

Dessverre finnes det mange som har forsøkt å kopiere LEGO sin suksess med sine konstruksjons klosser i plast.
Her finner du en liste: en.wikipedia.org/wiki/Lego_clone

Mener jeg var borti en annen artikkel ett eller annet sted som fortalte mye om hver enkelt firma, mulig det var i ett magasin? Noen andre som har sett den artikkelen? Den fortalte mye om hvem som kopierte hvem og hvem som laget egne sett samt litt om kvaliteten på dem. Det var stort sett kinesiske merker mener jeg å huske og faktisk så er det ikke slik at alle kopierer LEGO, noen kopierer faktisk andre firma som igjen har kopiert LEGO.

Noen er “snille” og lager egne brikker som bare i teknikken er samme type leke, men ellers ikke er kompatible med LEGO eller ikke forsøker å kopiere LEGO. Slikt som Nanoblock. Jeg har flere av disse og de er veldig morsomme, og lever absolutt opp til navnet da brikkene er bittesmå! Høyde/bredde formatet på en Nanoblock brikke er også annerledes i forhold til en LEGO brikke og det finnes kun 11 forskjellige typer klosser og ingen av dem er plater.

Mener å huske at Megablock tidligere kopierte LEGO i både sett og brikker, men har etterhvert laget sine egne sett, slik som også Cobi og en del andre gjør. Men selve klossene er reine kopier av LEGO selv om flere i tillegg lager egne elementer som ikke LEGO lager.
Selv har jeg ett Cobi sett og ett Kre-O sett hvor klossene er kompatible med LEGO men kvaliteten er heller dårlig.

Patenten på den originale LEGO brikken er gått ut av dato for noen år siden og derfor er det helt lov å nå lage helt like klosser på samme patentet. Derimot er det ikke lov å kopiere varemerket eller settene. LEGO har jo også tatt patent på mange av de nye delene og de kan ikke kopieres uten å bryte noen lover.

Har ikke selv sett Tente noen sted. Hvordan er kvaliteten på de brikkene sammenlignet med LEGO? Ser at de er laget i Spania

Er vel bare bra at Lego får litt konkuranse så det kan bli litt priskrig…

Jeg personlig syns ikke det er så bra med den priskrigen. Det har ført til at kvaliteten på LEGO brikkene har gått ned. Jeg satser heller på kvalitet en kvantitet. Men det er nå bare min mening…

Takk for svar.
Det mest interessante er kanskje å diskutere de som har vært/er til salgs i Norge.

Jeg tenkte jeg skulle forsøke å bygge opp det romfartøyet igjen via Legos manualer, men det var jo som sagt ikke Lego. Kvaliteten husker jeg ikke hvordan er. Er nok omtrent 30 år siden jeg fikk det settet. Skal se på det engang de nærmeste dagene.

Kjøpte ett Cobi-sett på Outland og husker at det var litt mer knotete å bygge. F.eks. at det var noen deler som ikke satt så godt fast som det jo som regel gjør på lego.

Dette var også min erfaring med Cobi-settet. Jeg kjøpte en slik militær jeep sak. Der var det blant annet en støtfanger foran som var kun i en enkelt del som skulle festes underfra og opp med fire knotter. Men “Clutch power” (friksjonen den sitter fast med) var så dårlig at om man driver å leker med bilen så faller støtfangeren av bare av vibrasjonene i bilen.
Faktisk så satt Cobi delene bedre fast i andre LEGO deler enn de gjorde med Cobi deler…

Kre-O var bedre på dette området, men dette Transformer settet jeg kjøpte hadde ikke så mange tradisjonelle deler så er ikke like enkelt å sammenligne, men så langt virket akkurat dette med Clutch power bedre. Derimot er farge kvaliteten dårligere og er mye mer variasjon mellom deler som er ment å være av samme farte enn hos LEGO. Og det er akkurat her jeg synes at kvaliteten på LEGO deler også har falt i det siste, finner stadig vekk deler som har større variasjoner i fargene. Men dette er nok (desverre) ett steg i LEGO sin strategi for å få ned produksjonskostnadene.

Flere har vel vært innom rommet de har i billund, hvor de har satt opp en del sett ved siden av kopier. Vanskelig å se forskjell, selv om man ser litt forskjeller når man gransker de nærmere. Feks at det ikke står “LEGO” på hver stud.
Til og med eskene er identiske, også designet på logoen er stjålet på mange av disse settene. Det meste er jo Asia greier, så ikke noe jeg har sett solgt i Norge.

Jeg har ingen erfaring med annet enn et kre-o sett sønnen fikk for et års tid siden. Han opplevde det som vanskelig å sette sammen klossene, så det ble liggende. Jeg har ikke prøvd å bygge det selv, men kanskje jeg skal lete det fram og gi det et forsøk.

Så det som selges i Norge, er Cobi, Kre-o, Megablocks?

Har en Cobi modell av Color Magic.

Var meget grei å sette sammen, noen brikker satt ikke like godt…
Koster 399, men men, morsom sett å bygge…

Hvordan stiller folket seg til å bruke disse delene sammen med original Lego? Er Brikkelauget purister eller opportunister?

Jeg har ikke bestemt meg for hva min holdning skal vare. Kjøpte en kasse med Kreo etter jul for 99,- og har bare kikketvså vidt på delene. De kjenner litt annerledes ut.

Men så har jeg hørt at Oxford (Sør-Koreansk) skal ha omtrent samme kvalitet som Lego. Noen erfaringer?

Jeg blander IKKE. Forøvrig vanskelig da jeg bare bruker Lego!

Ang Brikkelauget som forening, så vil denne linken si hva foreningen mener og plantet på: brikkelauget.no/side/about
Selv har jeg sett en del klossene fra andre produsenter og er ofte i en annen “liga” på kvalitet. Ja, det hender LEGO også har litt problemer med innfargingen og det finnes nyanser…men bagatellmessig i forhold til andre produsenter tenker nå jeg. Jeg har ikke noe i mot andre produsenter som lager sine egne sett og selger det under eget navn og markedsfører det uten å nevne navnet LEGO i markedsføringen, men klosser av dårlig kvalitet og dårlige kopier av LEGOsett og at man markedsfører konstruksjonsklosser ved å bruke navnet LEGO på noe måte i markedsføringen for å selge mer har jeg lite til overs for :slight_smile:

Jeg er selvsagt enig at å bruke andres (les: Lego) åndsverk enten ved å kopiere sett eller bruke navn, logoer etc i markedsføring er kritikkverdig og sannsynligvis ulovlig på de fleste kontinenter.

Men dersom du fant en farge, eller en del som du kunne trengt eller inspirerte deg til å lage noe nytt…

Jeg kikket som sagt oppi esken med Kreo jeg kjøpte. Kikket meg over skulderen når jeg betalte 99kr, fordi det føltes litt skittent og feil. Og det hele ligner jo på Lego, men føles litt feil. Men har ikke bestemt meg for at jeg aldri skal bruke en del av noe annet sammen med ekte vare, eller la det stå åpent…

Ikke vet jeg, men morsomt å høres hva folket mener

Det er helt ok å være inspirert av LEGO-systemet, men Kreo/Hasbro spiller skittent, fra å aktivt “stjele” folk knyttet til LEGO, til å stjele designet på selv de mest karakteristiske LEGO-klossene som f.eks denne [partimg]4595[/partimg]. Da jeg så det sistenevnte så tenkte jeg ok, dette er for mye.

Har tenkt på saken selv mange ganger. Cobi lager noen flotte deler som virkelig ser ut som trestammer til bruk for å lage vegger. Cobi bruker disse for det meste i militære sett for å lage beskyttelsesvegger. Disse hadde vært flott for å lage tømmerhytter.
Og så har vi det med fargepalettene: LEGO har laget veldig lite som kan brukes til realistisk grønn kamuflasjefarger. Men det finnes likevel kreative sjeler der ute som klarer å lage kamuflasje fargede militære kjøretøyer med kun LEGO sin fargepalett.

Akkurat med det at det “føles litt skittent” viser jo at vi er blitt indroktinert med at LEGO er kun det ene rette i denne hobbyen :slight_smile:
Tror ikke man finner slik sterk merkelojalitet i så mange andre hobbyer. For eksempel modelltog, der er jo Märklin godt kjent, men de fleste modelltogfolkene som jeg har vært borti blander gjerne vogner og deler om hverandre. Samme finner man innen de som driver med plastlimesett. Der blandes det veldig mye. Da tenker jeg på de som driver den plastlimesett hobbyen ekstra langt og lager nye modifikasjoner på allerede originale limesett. Noen lager jo limesettene fra grunnen av også og da tenker de iallefall ikke på noe merke.

Men de fleste i vår hobby føler vel at LEGO er det merket som “oppfant” disse klossene og derfor er kun de som lager “ekte” vare…

Hva hver enkelt person her i Brikkelauget gjør mener jeg bør være opp til den enkelte.
Men man må jo også være klar over at når man bruker penger på å kjøpe kopier av LEGO så støtter man jo denne piratvirksomheten og undergraver LEGO sin evne til å gi oss kvalitet, ved at de får økt konkurranse og må senke sine priser for å overleve i markedet.
Så sjekk iallefall nøye med det non-LEGO merket du kjøper om dette er en ren kopi av LEGO eller noe som har oppstått som ett lignende konsept som LEGO. Tidligere nevnte Nano Bricks mener jeg er noe som ikke skader LEGO sitt omdømme eller konkurerer med LEGO.

edit: manglet en “ikke” der :slight_smile:

Nå er vel realiteten at det fantes klosser som passer med Lego allerede før Lego kom med den første klossen.
Forskjellen er at Lego tok “clutch power” på alvor. Og det virker som om det fremdeles er slik at det bare er de som gjør det.

Så lenge man oppgir hva man har gjort dersom man deltar i konkurranser …

Vel, jeg fikk et Cobi-sett en gang til en bursdag, det var klin umulig og sette sammen skikkelig og så ikke bra ut… (Tror det var en brannbil) Dette settet ble etter en stund blandet inn i rotekassen med lego, og der finner jeg fortsatt rester etter dem. Det jeg da gjør, er og finne frem en tang, klippe brikken i to og kaste den. Ingen Cobi skal overleve hos meg :stuck_out_tongue:

Har hendt at det har dukket opp “kopilego” i lots jeg har kjøpt både fra Ebay og finn.no.
Erfaringsmessig finnes det noen produsenter som har gjort enn bedre jobb en andre med å lage så like klosser som orginalen… Har en policy om at alle klosser som ikke er produsert av Lego går rett i søpla. Annonsører på finn.no som prøver å selge denne møkka under påskudd om at dette er bedre, billigere og kompatibel med Lego rapporteres og flere av annonsene har forsvunnet etter kort tid.

Har et par brikker som kom blandet i i en mengde assortert jeg fikk. Holder meg langt unna dem :stuck_out_tongue:
Fikk muligheten å leke litt med (det jeg tror er) megablocks da jeg var på besøk hos fetteren min i Nederland. På en eller annen måte føltes alt ved brikkene feil. Noen av de spesielle brikkene likner for mye på LEGO sine til å se på dem som helt nye design, men er for forskjellige til å kunne si at de er like. Kombinert med fargen (militær brungrønt) og “følelsen” av klossene (dvs. overflaten, fleksibilitet og til og med lyd. Jeg elsker lyden av legoklosser som “klirrer” mot hverandre.) føltes de nærmest som muterte LEGO klosser. Ikke noe for meg.

Sånn sett må det nevnes at jeg er imot modifiserte LEGO deler også, men har endret synet mitt på det I det siste og har noen ideer rundt custom minifigs.

Synes det er trist at det finnes merker der ute som spesialiserer seg på å kopiere ett LEGO theme.

Jeg har et byggesett av et lite fly kjøpt på biltema for en del år siden,som er laget av andre en LEGO.
Brikker/plater er like som lego men ingen lego skrift på knoppene.
:unamused:

Aporopos temaet i denne tråden kom jeg over Anthony Tomkins’ Communist LEGO: a review of Chinese clone brands, som er et laaangt PDF-dokument med informasjon om en haug med leverandører og anmeldelse av mange LEGO-klonesett. Artig lesning!

Kilde: Brickset