Cobi + Tente + annen "lego"

Heisann!

Jeg er ny på forumet, men registrerte meg hovedsaklig for å finne ut hva folk synes om dette temaet. Jeg har i et par år nå prøvd en del forskjellig
fra Kina, Mega Bloks, Sør-Korea osv, og har gjort meg opp en del meninger om hva som er bra og hva man bør holde seg unna.

Om folk velger å kjøpe andre merker og hva de synes om dem, får for min del være opp til dem selv. Personlig har jeg pumpet og pumper forsåvidt forsatt
så mye penger inn i Lego at jeg tar meg friheten til å kjøpe det jeg synes ser tøft ut. Mener forresten å ha lest et sted på nettet at spanske Tente var de første til å lage brikkeleker med figurer og militærtema, men husker desverre ikke hvor.

Hvis noen er interesserte har jeg lagd en liten blogg om slikt. Jeg har alt for lite tid til å jobbe med den og brenner inne med masse info, men det hender det kommer noe nytt :wink:
brikkedilla.blogspot.no/

Hvis jeg bryter for mye med Brikkelaugets verdier skal jeg snarest fjerne kontoen.

Og for virkelig å vise hvor galt det kan gå, anbefaler jeg denne bloggen: commandercottontail.com/index.php/blog

Hei

Dette er et diskusjonsforum og du diskuterer under annet, så ser ingen feil i at du diskuterer andre produsenter…og ja, det er lov å ha meninger :wink: Personlig har jeg lite til overs for konstruksjonsklosser av dårlig kvalitet og de som regelrett piratkopierer sett og spesielle deler som andre har laget…bortsett fra det er mangfold bra :slight_smile:

Da har jeg kjøpt Titanic (nanoblock) så har jeg noe og kose meg med i jula!
Skal forsøke og huske bilder + “anmeldelse”.

Der var den artikkelen jeg hadde lest tidligere ja. Morsomt å se at han har laget nye oppdaterte versjoner av den der.

Der kommer det jo også frem at veldig mange firmaer kopierer LEGO direkte eller kopierer andre som har kopiert LEGO.

Men sånn reint lovmessig så er vel patentet på en standard 2x4 brikke gått ut på dato så andre kan lage slike brikker lovlig? Det er noe helt annet når de kopierer både brikkene med også hvordan settet er bygd opp og tilogmed eskene, det er langt fra lovlig. Og som Matija sier er jo det å kopiere slike spesielle deler også litt feil, men om patentet på akkurat den delen er gått ut på dato så er det vel lovlig?