Christian Radich

Nå begynner jeg endelig å komme skikkelig i gang med dette prosjektet! Planen har hele tiden vært å være ferdig til Tall Ships Races kommer til Fredrikstad 12. juli. Det er nå rett under tre måneder til.
Modellen skal da stilles ut et eller annet sted i festivalområdet, og etterpå er planen å gi modellen i gave til pappa. Han bygger seg lysthus i hagen hvor han har satt av plass til båten på en av veggene.

Modellen blir ca. 120 cm lang, 16 cm bred og 70 cm høy. Skala er ca. 1:60. Foreløpig har det gått med ca. 7.000 deler, men alt er foreløpig kun digitalt.
Jeg har nå begynt å bestille deler, så planlegger å starte selve byggingen rett over påske, så får vi håpe jeg kommer i mål!

dette ser gromt ut, gleder meg til å se den lagd i brikker.

lykke til

steinar

Dæven :slight_smile:

Da har jeg kommet litt videre og begynt på dekket. Har også funnet frem en del deler jeg hadde (ca 3.000) og bestilt en helt haug (ca 6.000)!

Et par bilder:

Seilbåt!

Steike

Det kommer seg. Ser bra ut hittil.
Gleder meg til å se den ferdig.

Begynt med støttekonstruksjonen. Ferdig med en fjerdedel, mangler litt deler før jeg kan fortsette:

Det her blir jo bra :smiley:

Fant noen gamle deler her og der og kom meg videre. Nærmer meg full lengde på selve rammeverket nå. Ca. halvveis i byggingen av rammeverket.

Ser bra ut.
Jeg følger med litt her og ser hvordan du har løst oppstivings problemet for å få noen tips.
Jeg er selv i gang med noe nytt men poster ikke noe før det har fått litt mer kjøtt på beina. Kun et løst ramme verk.

Sender gjerne over LDD-filer om du er interessert. Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette kommer til å fungere i praksis når jeg begynner å settene på skroget (som er to like sider som skal monteres i 90 grader i forhold til denne rammen). Håper det blir stabilt nok. Det finner jeg ut om et par uker!

Gjerne det. Er vel ikke akuratt noen hemmelighet at det er et nytt romskip som er under planlegging. :mrgreen:
Men det blir større enn det jeg noen gang har bygget og trenger litt tips og info om oppstiving. Men om det ender i en ferdig modell en gang får tiden vise. Håper jo på neste PKH

Veldig fin seil båt du lager gleder meg til å se den ferdig !.
:smiley:

Venter litt på deler om dagen, så går litt sakte. Men her er i alle fall selve rammeverket i full lengde, mangler kun noen deler her og der som jeg venter på. Har begynt med selve skroget nå, men mangler en haug med hvite 1x2 plater før jeg kommer videre.

Da har postmannen vært på besøk igjen så i går ble det en del bygging! Var spent på hvordan det ville funke å feste skroget til rammen. Jeg ser jeg må stive opp enda mer enn jeg har gjort til nå, men foreløpig så ser det ut til at det kommer til å fungere bra. Jeg ser også at jeg trenger å “jevne” ut overgangene noen steder, men det er detaljer jeg tar senere.

Looking good!

Jeg synes det er kjemepflott at du legger ut bilder av planleggingen og byggingen underveis. Det gjør at vi andre får ideer til hvordan vi kan lage strukturen inni også. Og her ser det ut til at det blir skikkelig solide greier! (Og tung).

Ser ut til at du nå begynner å “kle” den og da får den fasongen også.
Kult å følge med og takk for at du legger ut disse bildene.

Det ser bra ut. Spendt videre
Er bra med slik tråd så ser man litt av jobbn bak prosjektet.
Jobber selv med indre rammeverket og modul nå i LDD for å få en ide om hvordan løse det. Venter på deler for å komme videre.

Går sakte fremover, mye annet å gjøre hjemme om dagen!

Men her er en del av “bakparten” av skroget, fortsatt litt igjen på denne modulen.

Se der ja! Morro i se du legger ut “bak kulissene” bilder! :smiley:
Ser veldig spennende ut hittil! :wink: