Brikkelaugets framtid

Nei, selvsagt ikke. Hva man gjør som privatperson har ikke Brikkelauget noe med.
Skal man derimot knytte Brikkelauget til prosjektet på noen måte, blir det en annen sak.

F0NIX wrote:
Istede for å kalle det for sammarbeid så kunne man jo bare skrive det slik som det er: "Den som har bygget modellen er medlem av Brikkelauget som er en forening for klossete sjeler i alle aldre"
For å videreføre Thomas' eksempel; jeg synes ikke det hadde tatt seg ut om en eller annen bygde en modell for Vigrid og det stod "bygd av NN, medlem av Brikkelauget". Det virker fortsatt som noe man gjør som medlem, ikke som privatperson, og reflekterer svært negativt. På den annen side er det vanskelig å definere rammer for slike tilfeller, det blir fort veldig subjektivt hva som er greit og ikke..

Jeg mener da, selskaper bør være greit. For da får man lagt inn litt bl reklame i samme slengen. Men religiøse (no offence til aj-ml), politiske og ektremistiske grupper bør ikke bli asossiert med bl ettersom at jeg antar at vi er en religiøs og politisk uavhengig forening. Selv om jeg er en ond, ond kommunist. Twisted Evil
Erik

Sitat:
§1-4: BL skal være en ideel, demokratisk og partipolitisk uavhengig organisasjon hvis virksomhet er i samsvar med Norges lover.
Om alle er enige om dette så er vi jo ett steg på vei dit som det ser ut folket ønsker. Personlig så synes jeg det er STOR forskjell å si "sammarbeid med BL" og "personen er medlem av BL". Når man snakker om sammarbeid med BL så virker det som om hele BL står bak dette og støtter dette fullt ut. Jeg mener at det da bør rettes ett kort spørsmål her på forumet om de andre medlemmene synes det er greit at men skriver "sammarbeid" i en slik "reklame tekst". Mens når man skriver at man er medlem av BL i en slik "reklame tekst" er det helt greit for min del uten godkjenning av noe slag. Jeg kan for eksempel ikke gjøre noe med det om noen av dere sier dere er medlem i foreningen Vigrid da vi bor i ett fritt demokratisk land. Men om dere sa at Vigrid hadde ett sammarbeid med BL ville jeg ha reagert kraftig siden anser meg som medlem av BL! Håper dere ser forskjellen? Nå må aj-ml ikke ta dette personlig. Jeg synes det var fantastiske modeller hun hadde laget og ser ingen grunn for bekymring at BL skal bli assosiert med Bibelselskapet. Var mer prinsippene for foreningen BL jeg var bekymret for.

Til diskusjonen rundt “samarbeid” som jeg synes starta fryktelig usaklig med at Vigrid ble dratt inn, i gamle dager ville vi kalt det å “hitle” diskusjonen. På gamle news-grupper ville da ikke diskusjonen bli tatt alvorlig lengre, og dødd hen. Nå svarer jeg likevel, muligens mot bedre vitende. Confused
Saken er at jeg var svært usikker på teksten på de kassene, men ettar at jeg laga forslaget var det ingen som umiddelbart reagerte på teksten av de som henger på irc-kanalen i allefall. Jeg fikk en kommentar på at Brikkelauget fikk litt vel mye av æren, det var den eneste Brikkelaug-relaterte kommentaren der.
Jeg kommer fra en tradisjon der “sammarbeid” betyr at to parter yte noe for å få til noe man som to (eller flere) enkeltarrangører ikke har muligheten til å gjennomføre alene. Enkelte konservative og regide kristne organisasjoner i det landskapet jeg jobber i har samme tendenser som enkelte viser her: “Man må stå inne for alt ellers kan man ikke nevnes i samme setting”, mens vi som har et litt mer åpent syn på livet innser at livet inneholder mange fragmenter og lar livets mangfold vises gjennom “sammarbeid”.
Vi har i tillegg snakka masse den siste tida om hvor viktig det er å markedsføre Brikkelauget som samlingsplass for voksne - og å bli synlig! Vi har både RL, på irc og her på forumet stadig fremheva at det er viktig at folk skjønner at det vi viser fram ikke er kjøpte og betalte designere fra Lego, men noe som er en kreativ hobby. Jeg har her langt mer en del andre her nå brukt mine kreasjoner for å vise vei mot flere aktive, i håp om å “misjonere” for Brikkelauget (kanskje nettopp jeg ser den muligheten raskere enn en del andre av dere nettopp fordi jeg er en del av den tradisjonen jeg er???)
Jeg er dog helt enig i at en “standartekst” som folk kan bruke er en god ting å ha klar - kanskje nettopp for å vise at Brikkelauget er en god og viktig inspirasjonskilde til å bygge videre! Very Happy
Så skal jeg la være å foreslå at vi skal diskutere om det skal settes noen begrensninger på hvilke organisasjoner medlemmene får være med i i tillegg til Brikkelauget, hvis denne diskusjonen skal avspiele hva enkelte viser av for hva vi kan assosieres med? Denne organisasjonen som ikke skulle “overorganisere” seg har snart mer røde bånd en en gjennomsnitts sybutikk.
aj-ml

  • på ferie og uten jevn nett-tilgang

Thomas forsøkte nok bare å eksemplifisere, synes ikke det var ekstrem hitling.

F0NIX wrote:
Jeg mener at det da bør rettes ett kort spørsmål her på forumet om de andre medlemmene synes det er greit at men skriver "sammarbeid" i en slik "reklame tekst". Ikke greit. Det er en forskjell på et samarbeid med Brikkelauget og et samarbeid med ett av Brikkelaugets medlemmer.
aj-ml skrev:
tendenser som enkelte viser her: "Man må stå inne for alt ellers kan man ikke nevnes i samme setting" Hvem da? Jeg? I så fall uenig i den vurderinga. At Brikkelauget bør promoteres tror jeg ikke noen er uenige i, det er vel mer formuleringene som er saken. Får ikke helt tak på hva du egentlig mener der, aj-ml.

hei folkens. Har ikke akkurat vært den mest aktive her inne for å si det forsiktig. men nå når jeg sitter her omgitt av lego og har flyttet hjem(bytta jobb) håper jeg at det kan forandres.
Har sittet og lest gjennom dette med vedtekter og regler. syns de virker greie, ganske vanlige ting.
Og når BL blir et registert compani Smile blir det nok lettere å linke andre inn mot dette med lego.
Det med om hvem og hva man som medlem kan gjøre eller ikke gjøre tror jeg kan være et evig diskusjonstema.
der jeg jobbet før hadde vi revy hvert år. og alt som ble skrevet på skrivekvelder eller av to eller flere var revyens stoff, mens det var noen få karakterer som hadde “patent” på sin figur. litt som det at vaktmesteren er Trond Viggo Torgersen. Det som tilhørte revyen var det styret som bestemte over om det kunne brukes av andre. satt om til BL vil jeg tro/mene at om vi som Brikkelauget får i oppdrag/forespørsel om å gjøre noe så er det styret som avgjør dette og da er det Brikkelauget som står for dette. med logo og det hele.
Om feks NSB vil ha bygget en leogversjon av Oslo S og tar kontakt med en som er BL medlem så er det han/hun som står for det, og om han vil henvise til BL bør dette tas opp med styret i BL i hvert enkelt tilfelle. dette for å unngå at vi plutselig ser oss satt i sammenheng med ting vi ikke kan eller vil stå for. på den måten vil vi i BL ha kontroll med dette.
Så var det en som skrev om at det ville vært fint om vi i BL kunne fått rabattavtaler og slikt. klart det Smile ,men det kan vi jobbe litt med uansett.
feks de av oss som er Bricklink selgere kan jo feks gi rabatter til de som er registrerte(betalende medlemmer) ved å henvise til dette.
Dette ble et langt innlegg. men følte for å skrive litt Smile håper jeg får anledning og energi til å bruke mer tid her inne enn jeg har gjort til nå.
piratene mine skal forhåpentligvis snart i krigen igjen. men ikke i kveld.
Skål kosmonauter Very Happy og god natt !

Tok kanskje litt hardt i, men det var et seriøst eksempel på noe de aller fleste ikke ønsker å assosieres med.
FONIX og torerik oppsummerer vel egentlig poenget mitt.
Et evt sammarbeidsprosjekt bør uansett involvere flere medlemmer og annonseres på forumet.

Et ørlite teit spørsmål som streifet meg i morgentimene i dag: Vil Brikkelaugets leder få tittelen klossmajor?

Haha Laughing

Teit? Jeg syntes det var et bra forslag, jeg. Vi kan ta det opp på neste møte; det blir sånn til våren elns. tenker jeg meg.

I fare for å bli beskyldt for å være dårlig å lete (eller lat), så lurer jeg på om det er kommet noe skriftlig ut fra sist styremøte?
Kan man snart melde seg offisielt inn i Brikkelauget?

Kan noen som vet gi meg et svar, evt peke meg i riktig retning…

Det som mangler er nettbanken, uten den blir det vanskelig for kasserer, i dette tilfellet meg, å sjekke hvem som har betalt. Når det er ordnet, ASAP forhåpentligvis, så er vi i gang. All infrastruktur rundt medlemsskap er på plass ellers, så det er egentlig den siste lille kneisa som vi må over før vi er i gang.

Ellers skal det nevnes at du ikke er lat, du har bare ikke adgang til forumet som referatet ligger i. :wink: Jeg skal ta det opp med de andre om hvordan vi skal publisere disse.

Da avventer jeg nærmere ordre…

Er det noen her som vet hvordan folkene på Eurobricks forholder seg til problemstillingene som vi har tatt opp her?
Det er ikke en forening men de må da ha vært ute for en god del av det samme. som feks : sammarbeid med andre, uønskede personer/hendelser og slikt.
En annen ting er at vi bor spredt. iallefall to av oss nord for Sinsenkrysset. Her er det ikke mye messer og slikt som kan brukes for å promotere oss. Det første Vi burde gjøre var å legge ut logoen til BL der vi kunne, som på hjemmesider og bricklink feks. det skal iallefall jeg gjøre :stuck_out_tongue: .

til slutt. kanskje litt off topic men “våre modeller” som det står på forsiden her, hva er det til? modeller som folk i Brikkelauget bygger sammen eller ?
Bjørn

Tanken var at hvert medlem skal kunne legge modellene sine inn i databasen, og den lenken blir da en slags galleri.

som en slags hylle der man setter ferdige modeller fra seg eller? tenker på hva som er forskjellen på det galleriet og de andre??
Hva med å legge en liten overskrift på de forskjellige gallerier slik at man kan se hva som hører hjemme hvor? :smiley: idag hadde vi litt vår her oppe. i ca 5 min . juhuu :laughing: