Brikkelaugets framtid

Skal vi da starte å diskutere Brikkelaugets vedtekter?
Kansje starte ny tråd for dette?

Oki. Da starter jeg bare her. Tar utgangspunkt i en annen klubb sine vedtekter og så får vi justere og diskutere ut fra disse?
Brikkelaugets vedtekter
§1 Navn, adresse og status
1-1: Organisasjonens navn skal være Brikkelauget, heretter forkortet BL.
1-2: BL skal være landsdekkene organissasjon for alle LEGO interesserte i Norge.
1-3: BL skal være en internettbasert interesseklubb og har derfor i all hovedsak sitt virke på internettsidene: www.brikkelauget.no og dets tilhørende diskusjonsforum og galleri.
1-4: BL skal være en ideel, demokratisk og partipolitisk uavhengig organisasjon hvis virksomhet er i samsvar med Norges lover.
§2 Formål
2-1: Klubbens medlemmer skal ha det gøy.
2-2: Samle og stimulere intresse rundt leketøy av merket LEGO.
2-3: Ha kontakt med leverandører og stimulere til rabattordninger for klubbens medlemmer.
2-4: Knytte bånd mellom BL og andre LEGO intresseorganissasjoner samt mot LEGO Norge.
§3 Målsettinger og aktiviteter
BL skal:
3-1: Koordinere medlemmenes intresser og øke BLs synlighet på treff og annen møteaktivitet på leke- og hobbymiljøet i Norge og utlandet.
3-2: Drive fellesprosjekter etter ønske av medlemmene og arrangere fellesaktiviteter som gruppekjøp på deler og forhandle frem rabatt avtaler med firmaer og markere seg positivt innenfor hobbymiljøet i Norge og ovenfor myndighetene.
3-3: Søke samarbeid og dialog med andre intresseklubber/foreninger for p jobbe mot mål som er i samsvar med BLs formål.
3-4: Spre kunnskap og forståelse om hobbyen med LEGO i Norge.
§4 Organisasjonsstruktur
BL’s organisasjonsstruktur skal bestå av:

  • Styret
  • Medlemmene
    §5 Styret
    5-1: Styret for BL velges av årsmåtet for to år av gangen. For å være valgbar til styret må man være medlem av BL.
    5-2: Innkalling til styremøtet må sendes ut i forveien.
    Brikkelaugets styre består av:
    1. Leder
    2. Nestleder
    3. Styremedlem 1
    4. Styremedlem 2
    5. …
    (Noen som kommer på flere funksjoner i styret? For eksempel økonomiansvarlig/sekretær/regionsledere/webansvarlig/treffansvarlig/medlemsansvarlig etc?)
    Styrets X medlemmer sitter med 1-en stemme hver. Leder har 2 stemmer.
    Styret skal:
    • Ta seg av løpende saker mellom årsmøter.
    • Forberede og innkalle til årsmøter.
    • Forvalte økonomiske midler i BL og føre regnskap.
    • Føre medlemsregister over BLs medlemmer.
    • Gjøre vedtak i alle saker som etter vedtekter ikke hører under årsmøtet.
    • Bestemme BLs sammarbeid og medlemskap av andre organisasjoner.
      5-3: Ekstraordinært styremøte skal innkalles dersom styret eller minst halvparten av medlemmene ber om det.
      5-4: Alle avgjørelser i styrets møter tas ved alminnelig flertall. Ved stemmelikhet eller for å oppnå 2/3 flertall, skal stemmen til styrets leder være avgjørende.
      5-5: Styremøte er beslutningsdyktig når innkallelse er sendt ut innen fristen og minst halvparten av styremedlemmene har kvittert for innkallelse og er tilstede.
      5-6: Saker til styremøter må fremlegges til styret. Og gjøres via BLs diskusjonsforum eller direkte til styrets medlemmer. Forslag som ikke er utsendt i en endelig innkalling kan tas opp under “eventuelt”, dersom fremmøtte styrerepesentanter ønsker det.
      5-7: Styret skal avgi årsregnskap og årsberetning for foregående år i god slik at dette kan behandles av årsmøtet. Årsregnskap og årsberetning skal være underskrevet av alle medlemmer av styret. Dersom noen har innvendinger mot årsregnskape og årsberetning skal vedkommende underskrive med påtegnet forbehold og gi nærmere redegjørelse i årsberetningen.
      5-8: Ved saker angående status på enkeltmedlemmer i styret har den det gjelder ikke stemmerett. Men vedkommendes uttalelsesrett ivaretas. Gjensidig oppsigelsestid av styrets medlemmer er 1.mnd fra oppsigelsesdato, dersom ikek annet er avtalt. Dette for at avtroppende medlem skal få avsluttet sitt pågående arbeid og overlevert sitt ansvarsområde til påtroppende.
      5-9: Styrets leder kan suspendere et medlem av styret dersom han finner det nødvendig. Suspensjonen gjelder for 1mnd, og det skal innkalles til Ekstraordinært styremøte for å vedta videre reaksjoner.
      §6 Årsmøtet
      6-1: Innkalling til BLs årsmøte må sendes ut i forveien. I innkallelsen skal det inngå dagsorden for møtet og nødvendig bakrunnsmateriale som årsberetning, årsregnskap, årsplan.
      6-2: Årsmøtet arrangeres slik at det opprettes en tråd under medlemsforumet. Denne er åpen i en uke, slik at medlemmene får avlagt sine stemmer.
      6-3: Årsmøtet skal bl.a. behandle følgende saker:
    • årsberetning, årsregnskap og styrets ansvarsfrihet
    • årsplan og budsjett
    • valg av styret for en periode på to år
    • fastsettelse av kontingent for en periode på to år
    • godkjenne endringer i vedtektene
    • andre saker som etter vedtekter hører under årsmøtet
      6-4: Ekstraordinært årsmøtet skal innkalles dersom styret eller minst halvparten av medlemmene i BL ber om det.
      6-5: Alle avgjørelser i årsmøter tas ved alminnelig flertall, unntatt vedtektsendringer og oppløsning (§9). Ved stemmelikhet skal stemmen til BLs leder være avgjørende.
      6-6: Årsmøte er beslutningsdyktig når innkallelsen er sendt ut innen fristen og minst halvparten av styremedlemmene er tilstedet.
      6-7: Medlemmer av styret har ikke stemmerett i spørsmål som berører deres ansvarsfrihet. Styremedlemmer har tale- og forslagsrett.
      6-8: Saker til årsmøtet må fremmes til styret via respektive regionsleder, eller direkte til leder eller nestleder.
      § 7 Medlemskap
      7-1: Klubben er åpen for alle som vil fremme klubbens mål og har intresse for LEGO, har til hensikt å skaffe seg det innen rimelig tid, eller har interesse for å danne et sunt miljø rundt Brikkelauget.
      7-2: Styret eller medlemsansvarlig kan, etter behovs analyse i Styret, nekte å oppta personer antas å kunne skade klubben og/eller klubbens formål.
      7-3: Etter beslutning på ordinært årsmøte kan et medlem gjøres til hedersmedlem for ett år. Hedermedlemmer betaler ikke medlemskontingent men er medlem på lik linje med andre medlem. Det kan kun utnevnes ett Hedersmedlem pr. år.
      7-4. Den til en hver tid gjeldende årskontingent skal betales inn på klubbens konto:
      1111 1111 1111
      med hovedforfall pr. 1.Januar
      Eller omgående etter innmelding.
      Dersom innmelding skjer etter 1.Juli reduseres kontingenten med 50%
      Pr. dags dato (20. Juni 2008) er gjeldende medlems kontingent på kr 100,-
      Medlemmer som ikke har betalt årskontingenten innen 2-to mnd etter forfall. Blir automatisk strøket som medlem.
      7-5: Medlemskortet er kun gyldig med dertil gjeldende årsoblat.
      §8 Økonomi/regnskap
      8-1:. BLs virksomhet finansieres ved medlemskontingent, treffoverskudd, tilskudd og gaver, under forutsetning at de gis uten innblanding i BLs virksomhet. Alle midler skal brukes i henhold til BLs formål.
      8-2: Revisjonsberetningen skal overlates til styret senest en måned før årsmøtet som skal godkjenne regnskapet.
      8-3: Regnskapsår omfatter 1. januar - 31. desember
      § 9 Vedtektsendringer og oppløsning
      9-1: Endring av vedtekter skal skje gjennom vedtak på årsmøtet sammen med 2/3 flertall av de fremmøtte styrerepresentanter, etter at endringsforslagene har vært forelagt sammen med innkalling til årsmøtet.
      9-2: BL oppløses hvis medlemmene på to etterfølgende ordinære årsmøter vedtar organisasjonens oppløsning. Denne beslutningen må fattes samens med 2/3 flertall av de fremmøtte styremedlemmene på hvert av årsmøtene. Ved vedtak om BLs oppløsning skal dens eiendeler
      anvendes til arbeid for fremme av xxx og overgis til xxxx (for eksempel ett forbund).

HUSK!! Dette var ment som ett forslag til vedtekter. Jeg er bare ett ivrig medlem som liker å ha ting på stell, dette er vedtekter som har fungert på en annen klubb (Club-Honda Norge).
Men jeg ser helst at flere er med på å diskutere frem dette.
For eksempel må vi helst ha opp til 7 personer i styret. Hvilke oppgaver skal disse ha? Ett styremedlem kan selvsagt ha flere oppgaver.
Edit 21.06.08 kl 00:36: fikset noen skriveleif.
Slettet en paragraf om antall møter og inkalling til årsmøte.

§7-3 bør kansje lyde:
"Etter beslutning på ordinært årsmøte kan et medlem gjøres til hedersmedlem eller livsvarig. Hedersmedlemmer og livsvarige medlemmer betaler ikke medlemskontingent. Det kan kun utnevnes ett Hedersmedlem pr. år. "
Hedersmedlem mener jeg har stemmerett på lik linje med ett vanlig medlem. Dette kan være medlemmer som har utført en særdeles bra jobb for klubben og blir belønnet med ett hedersmedlemskap av årsmøtet.
Men hva med livsvarige medlemmer?
Hva skulle være poenget med slike titler om de ikke var fullverdige medlemmer av klubben?
Man kan jo utnevne andre titler hvor utenforstående folk blir hedret for sin insats for klubben på en eller anenn måte, men at de da ikke har noen stemmerett i årsmøtet? Eller? Ble jeg for vanskelig og byråkratisk nå? Wink
Og nei, disse vedtektene er ikke noe som er funnet opp for å bare være byråkratisk, men det er greit å ha noen fastsatte kjøreregler for fremtida. Akkurat nå er vi få medlemmer og alle kjenner nesten alle, vi har ingen økonomi å snakke om. Men om medlemstallet øker og/eller vi får en del penger som skal håndteres er det greit å ha fastlagte kjreregler for hvordan disse skal behandles._________________Hilsen
Øyvind Steinnes

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.

§7-3 endret.
Mange her mener at §6-2 skal utgå. Det var vist snakk om det under stiftelsesmøtet også at årsmøtet skal holdes til en av de store utstillingene som samler mange medlemmer.
Jeg er uenig i dette. Men håper det er lov å være uenig.
Kom an folkens, si deres mening her nå!
Vedtektene er jo noe av det som skal forme klubbens framtid.
Men de bør forenkles.
Det diskuteres mye på kanalen #Brikkelauget @IRCnet.

Er det noen aldersgrense for å være medlem?

det er som regel 15 års grense på slike ting uten foreldres samtykke. jeg mener det er noe om det i noregs lover.
ellers mener jeg også at en av styreposisjonene burde være ambassadør som holder styr på kontakt med ikke bare LEGOnorge og dems ting men og andre organisasjoner og så videre.

Vet ikke om det er nødvendig (eller ønskelig i det hele tatt?) at ambassadør-funksjonen blandes med styret… ikke at jeg har tenkt mye på det, så kom gjerne med kommentarer Smile husk også at det ikke er garantert at vi hvert år har en ambassadør.
På den andre sida, jeg tenkte at styret evt. kunne utnevne diverse utvalg/komiteer med spesifiske oppgaver (f.eks for å hjelpe med å planlegge utstillinger og sånn). Vet ikke hvordan det da bør formuleres om det skal stå i vedtektene.

Matija wrote:
Vet ikke om det er nødvendig (eller ønskelig i det hele tatt?) at ambassadør-funksjonen blandes med styret... ikke at jeg har tenkt mye på det, så kom gjerne med kommentarer Smile husk også at det ikke er garantert at vi hvert år har en ambassadør.
I mange organisasjoner finnes det mulighet for å ha styreplass ex-officio hvis man kommer i en situasjon der personer burde sittet der pga. en anna posisjon (landsstyremedlemmer kan og bør møte på styremøter i sin lokale avdeling ol.). Slik sett kan det løses med at vedtektene sier at en ev. ambasadør sitter ex-officio i styret, og så trår dette i kraft hvis vi har en ambasadør..... Vi kan da også bestemme om den ambasadøren får stemmerett eller ikke, han/hun kan jo sitte der med tale- og diskusjonsrett, informasjonsflyten fra Legos ambasadørsprogram vil likevel bli god, noe som vel er hovedtanken bak dette ønsket. aj-ml

Men er det ikke helt logisk at en slik Ambassadør sitter i styret i Brikkelauget dersom den personen er medlem av brikkelauget? Den personen vil vel ikke så lett bli utnenvt til ambassadør heller om personen ikke har noe knytning til ett LEGO-miljø? Eller hva var kriteriene for å bli amasadør?
Jeg ser det iallefall som en selvfølge at om man har en slik Ambasadør som tilfeldigvis også er medlem av klubben skal denne sitte i styret. Er heller ingen hindring for at denne ambasadøren kan ha andre styreverv en bare å være Ambassadør? Det er vel iallefall de som utmerker seg innen miljøet som blir det, eller har jeg forstått det feil?
Det er jo ofte slik at styret i foreningen utnevner noen som skal dra på for eksempel landsstyre som aj-ml nevnte. Eller som observatør/utsending i andre sammenhenger.

Veldig mye gode innspill, Øyvind! Jeg ser det helt klart som en fordel om Matija er med i styret. Aller mest fordi han er en ressurs, LEGO-ambassadør eller ei! Very Happy

Jeg mener da ikke en såkalt “legoambassadør” som blir valgt ut uavhengig av bl. men en som kan rett og slett være primærkontakten vår med omverdenen.

erikutt wrote:
Jeg mener da ikke en såkalt "legoambassadør" som blir valgt ut uavhengig av bl. men en som kan rett og slett være primærkontakten vår med omverdenen.
God idé! Tenkte du at denne også skulle være en slags "pressetalsman" og "PR-koordinator" ? Eventuelt er det klubbens leder sin jobb? Vi trenger da vel ikke å lage så spesifikke "stillingsbetegnelser", er vi ikke alle sammen ambasadører mot utenomverden? Men det hadde jo vært greit med en kontaktperson i styret, og da kan det være alle sammen som sitter der? (hilsen en som får TV på besøk for andre gang i år...)

Lite diskusjon om dette?
Ble det FOR mye byråkrati?
For mange vanskelige ord?
Jeg har kontaktet Brønnøysundregisteret og lurte på hva de satte som krav til vedtekter og eventuelt om hva grensen for revisorplikt var.
Revisorplikt er kun for foretak med samlede virksomhet overstiger 5millioner kroner. Noe jeg antar det er lenge til Brikkelauget kommer opp mot Wink
Her er det jeg fikk svar på angående vedtekter:

Men lagets vedtekter bør inneholde opplysninger om:

  • foreningens foretaksnavn (navn)
  • foreningens sete (kommune)
  • foreningens formål
  • regler for foreningens organer og disses kompetanse
  • regler for medlemmenes forhold til foreningen
  • regler for vedtektsendringer
    Videre bør det fremgå at foreninge er selveiende (at ingen i kraft av eierposisjon kan disponere over dens formue, har krav på utdeling av overskudd, hefter for dens gjeld mv).

Slik jeg ser det er nå de fleste disse forhold tatt med i forslaget jeg skrev. Men ser at de kansje bør forenkles en del.
http://www.bedin.no har også en del info angående dette.
For eksempel på denne siden står det litt om selskapsformer og nederst på siden ligger det link til ett eksempel på stifelsesdokument.

F0NIX wrote:
Lite diskusjon om dette? Ble det FOR mye byråkrati? For mange vanskelige ord?
Håper du nå skjønner hvorfor jeg ikke syntes forum-avstemmingen var en god idé? Wink Menmen... da fikk Bønna og jeg endelig gått gjennom forslaget Smile Veldig godt utgangspunkt, så vi hadde kun noen få ting vi tenkte skulle endres (samt endel skriveleif, men det tar vi helt på slutten). Jeg foreslår at det opprinnelige innlegget ikke endres lenger (så at man kan følge med på diskusjonen og kommentarer), men at vi da alltid har gjeldende vedtekter/forslag et annet sted. §1 Navn, adresse og status 1-2 foreslås endret til: 1-2: BL ble stiftet den 17.11.2005 som en landsdekkende organisasjon for alle LEGO-interesserte i Norge, eller utlandet for øvrig. (evt. uten "for øvrig" Smile). 1-3 foreslås fjernet, samt at det legges til nytt 1-3: 1-3: BLs sete er til enhver tid der sittende styreleder bestemmer. (dette i henhold til krav om å spesifisere sete/kommune, men det bør nesten være der styrelederen er). §2 Formål Vi foreslår et punkt til: 2-5: Planlegge og koordinere deltagelse på utstillinger. §3 Målsettinger og aktiviteter I 3-4 foreslår vi å fjerne "med LEGO i Norge" §5 Styret 5-1 foreslås endret til: 5-1: Styremedlemmene for BL velges av årsmøtet for to år av gangen. For å være valgbar til styret må man være medlem av BL. Det er ønskelig at halvparten av styret er på valg ett år, og halvparten neste år. (dette for å ha en smooth overtagelse) 5-2 foreslås endret til: 5-2: Brikkelaugets styre består av: leder, nestleder og styremedlemer. Det er styrets rett å konstituere seg selv mht. arbeidsoppgaver og møtehyppigheter. (da trenger vi ikke ha noe fastsatt, og oppgaver o.l. kan deles ut etter behov) 5-3 foreslås endret til: 5-3: Styrets medlemmer sitter med 1-én stemme hver. Leder har 2-to stemmer. 5-5 foreslås fjernet, 5-4 blir til 5-5, samt at Styrets oppgaver blir et nytt punkt (5-4). Det eneste som bør endres i oppgavelista er "føre medlemsregister" til "ha oversikt". 5-6 foreslås endret til: Saker til styremøter må fremlegges skriftlig til styret. Forslag som ikke er utsendt i en endelig innkalling kan tas opp under "eventuelt", dersom fremmøtte styrerepresentanter ønsker det. 5-7: "i god tid" - hva er god tid? Vi foreslår "senest 2 uker før møtet". 5-9 foreslås fjernet. Nytt 5-9 foreslås (evt. flytte det et annet sted?) 5-9: Korrespondanse til styret tas opp og redegjøres på styremøtene. §6 Årsmøtet 6-1 foreslås endret til: 6-1: Innkalling til BLs årsmøte må sendes ut i forveien, senest 2 uker før møtet. I innkallelsen skal det inngå dagsorden for møtet og nødvendig bakrunnsmateriale som årsberetning, årsregnskap, årsplan og budsjett. Innkalling kan sendes ut via BLs nettforum. 6-2 foreslås fjernet, og nytt 6-2 foreslås: 6-2: Fullmakt i årsmøtet kan overdras til andre medlemmer. 6-4: "halvparten" foreslås endret til "en tiendedel". 6-6: den siste delen "og minst halvparten av styremedlemmer er tilstede" foreslås fjernet. 6-7: "Styremedlemmer har tale- og forslagsrett" foreslås endret da alle har det uansett. Hva er "ansvarsfrihet", forresten? Fjerne hele punktet da? 6-8 foreslås endret til: 6-8: Saker til årsmøtet må fremmes til styret skriftlig. §7 Medlemskap 7-3 foreslås fjernet i sin helhet, for å ha ting enklest mulig. 7-4 - selve kontonummeret, samt kontingenten, trenger ikke stå i vedtektene. Punktet foreslås endret til: 7-4: Den til en hver tid gjeldende årskontingent skal betales inn på klubbens konto, med hovedforfall pr. 1. januar, eller omgående etter innmelding. Medlemmer som ikke har betalt årskontingenten innen 2-to mnd etter forfall blir automatisk strøket som medlem. §9 Vedtektsendringer og oppløsning 9-1 - "styrerepresentanter" foreslås endret til "medlemmer" (dvs. vanlige, ikke styremedlemmer) 9-2 - "styremedlemmene" foreslås endret til "medlemmene". Punktet foreslås endret til: 9-2: BL oppløses hvis medlemmene på to etterfølgende ordinære årsmøter vedtar organisasjonens oppløsning. Denne beslutningen må fattes av minst 2/3-flertall av de fremmøtte styremedlemmene på hvert av årsmøtene. Ved vedtak om BLs oppløsning skal dens eiendeler anvendes til arbeid for fremme av BLs interesser eller, hvis det ikke er mulig, til veldedige formål.

Vær oppmerksom på at brreg ikke har noen krav til hva slike vedtekter skal inneholde (slik jeg har forstått det), men kun krav at noen slike finnes. Listen jeg fikk fra brreg står det også “bør inneholde”.
Men veldig bra utspill. Men ble vedtektene noe kortere nå da? Såg ikke så mange strykinger Wink

Sitat:
Håper du nå skjønner hvorfor jeg ikke syntes forum-avstemmingen var en god idé?
Grunnen foreløpig er jo at vi er VELDIG få medlemmer her generelt, og enda mindre andel som er aktive... Kansje en aksjonskampanje med å få folk mer aktive her på forumet er på sin plass i forbindelse med medlemsregistrering osv? Hvor mange for eksempel er det som er aktive og som vil betale for ett medlemskap pr i dag? 10-15 personer? Jeg hadde jo håpet at denne tråden med "Brikkelaugets fremtid" ville fenge de fleste, men så feil kan man ta...

Brikkelaugets sammarbeid med Bibelselskapet vist i denne tråden, bør følges opp her.

Thomas wrote:
Nå som Brikkelauget går mot mer formelle former, bør det lages noen retningslinjer for hvordan Brikkelauget-navnet kan brukes. Enkeltmedlemmer bør ikke utenvidere kunne sammarbeide med hvem som helst og dermed si at dette er et sammarbeid mellom XX og Brikkelauget. Neste gang er det Coca-Cola, Vigrid, e.l.
Thomas wrote:
Coca-Cola, Vigrid, e.l.
Hmm, hva er greia med å sette Coca-Cola og Vigrid i samme bås slik? Uansett; slike samarbeid bør slik jeg ser det godkjennes av Brikkelauget på en eller annen måte. Det er vel dog i de fleste tilfeller kun en formalitet, for slike samarbeid er vel stort sett positivt?

Istede for å kalle det for sammarbeid så kunne man jo bare skrive det slik som det er: “Den som har bygget modellen er medlem av Brikkelauget som er en forening for klossete sjeler i alle aldre” eller noe slikt.
På den måten sier man ingenting om samarbeid og kan ikke sette Brikkelauget som organisasjon ansvarlig for noe ett enkelt medlem gjør.

100 kr for å vere medlem i BRIKKELAUGET er ikke i mye å betale ,er tross alt også medlem i MJF betaler der kr 350 ! Very Happy

torerik wrote:
Thomas wrote:
Coca-Cola, Vigrid, e.l.
Hmm, hva er greia med å sette Coca-Cola og Vigrid i samme bås slik? Uansett; slike samarbeid bør slik jeg ser det godkjennes av Brikkelauget på en eller annen måte. Det er vel dog i de fleste tilfeller kun en formalitet, for slike samarbeid er vel stort sett positivt?
Så det som menes er da at hvis man blir en annerkjent lego bygger og får et oppdrag fra en bedrift/annen organinsasjon så må man spørre brikkelauget først? Erik