Brikkelaugets framtid

Hei,
vi har nå endelig hatt et møte for å snakke litt om Brikkelaugets framtid, mtp. organiseringen og sånn. Det ble bestemt at Brikkelauget skal registreres offisielt.
Det er flere grunner til det.

  • det gir bedre inntrykk mot nye medlemmer og evt. sponsorer
  • de som vil gi oss støtte har noe konkret å forholde seg til og det gjør det lettere for dem
  • det kommer til å gi bedre innsyn i hvor mange medlemmer vi egentlig har (det er for tiden 120+ registrerte brukere på forumet, noe som er urealistisk)
  • det sistenevnte gir også et bedre bilde over hvem som da kan få støtte
  • det bør være enklere å organisere utstillinger, vi kommer også til å ha et “utstillingsutvalg” som kan vurdere hvilke MOCs som skal være med på felles layout, og hvilke som passer best til separat utstilling
    Et interimstyre ble valgt blant de fremmøtte, dette for å kunne sette ting igang så fort som mulig (LEGO World 2009 nærmer seg! Smile).
    BØNNA ble valgt som styreleder, mens de følgende ble valgt som styremedlemmer: aj-ml, Freddie, Helge og Bård. BØNNA skal undersøke hva som trenges for å få det til (Brønnøysund, bankkonto, osv.)
    Tanken er å ha et ordentlig møte til høsten der et ekte styre skal velges. Det blir da annonsert på forumet i god tid.
    Vi kommer til å trenge vedtekter, så kom gjerne med forslag. Det skal være mest mulig enkelt, for å få minst mulig byråkrati - vi skal fortsatt ha det gøy, ellers er det ikke noe poeng!
    Foreningen trenger et årsmøte… vi tenkte at et møte i forbindelse med LEGO World kunne vært ideelt, da det er da det samles flest.
    Det blir en symbolsk medlemskontingent à 100kr/år. Dette igjen for å skille de som er minst litt seriøse fra dem som egentlig ikke gidder. Poenget er ikke at foreningen skal tjene på det, pengene skal brukes for papirarbeid (lage og sende medlemskort, osv.). Hvis vi får til noe støtte i form av klosser (evt. faste rabatter på lekebutikker, reisestøtte, osv.) så kommer det fort til å lønne seg.
    Forumet skal fortsatt være et sentralt sted. Det blir lagt til 1-2 lukkede forumer der interne ting skal diskuteres (f.eks møter), men det meste skal fortsatt være åpent.
    Si gjerne ifra om jeg glemte noe viktig (eller uviktig), eller om jeg bomma på noe Smile

Jeg mener fortsatt vi burde prøve å komme oss inn i hyperion.
Men det er fortsatt en god ide å få registrert oss som forening.

erikutt wrote:
Jeg mener fortsatt vi burde prøve å komme oss inn i hyperion. Men det er fortsatt en god ide å få registrert oss som forening.
Da det skal godt gjøres å få oss til å bli en "barne- og ungdomsforening", vi er fryktelig få aktive som er under 26, ser jeg ikke helt poenget med å søke om medlemsskap i Hyperion. Og med "hyperionhatten" på hodet (jeg sitter i Hyperions forbundsstyre) vil jeg også si at jeg ville vært svært skeptisk til å godkjenne en forening som såvidt har nok medlemmer under 26 (kravet er fem medlemmer), men som stort sett består av folk på 30+.

Betyr det at vi må betale for å være medlemmer av forumet?

Jeg kommer selvsagt til å være betalende medlem.
Men håper dere lager åpning for at man kan være registret på forumet uten å være betalende medlem? Men var kansje tanken uten at det ble nevnt helt konkret?
Men dette bør i så fall poengteres så man ikke skremmer bort dem som bare sitter å “lurker” men ikke er veldig interessert.
Her er vel noen korte utdrag hva som bør være med i vedtektene?

  1. Navn og adresse til klubben
  2. Formål med klubben
  3. Målsettinger og aktiviteter
  4. Organisasjonsstruktur
  5. Styret
  6. Ledelsen (om man velger slik struktur)
  7. Årsmøtet
  8. Medlemsskap
  9. Økonomi og regnskap
  10. Vedtektsendringer og oppløsning av klubben.
    Så kan vi fylle inn under hver av disse punktene eventuelt slette/legge til/endre._________________Hilsen
    Øyvind Steinnes

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.

Sniffanolia wrote:
Betyr det at vi må betale for å være medlemmer av forumet?
Nei, som matija skrev vil det fortsatt være mest mulig åpent, også for de som ikke føler de er seriøse nok til at de er villige til å betale penger. Jeg ser heller ikke for meg at noen som ønsker å være med og stille ut på f.eks Legoworld skal bli nektet det fordi de ikke har betalt medlemsskap, men f.eks ting som å søke om støtte til reise eller brikker kan kreve det. Dette er bare sånn jeg husker diskusjonen på torsdag dog, så ta det med en klype salt Smile (På den annen side, det er LEGO vi driver med, og da er 100 kroner fryktelig lite penger Wink)

Synes at dere på møtet har valgt en fornuftig vei for Brikkelauget i fremtiden. Både med tanke på organisering og dette forumet.
Synes også Fonix sitt forslag til vedtekter var et meget godt utgangspunkt.

Medlemskort er jo en fornuftig greie, dessuten er jo ikke hundre kroner dyrt. Men å få fast rabatt på en utvalgt lekebutikker/kjeder hadde vært extremt bra Very Happy Very Happy

Jeg ekkoer hva Quarryman sa; kontigenten skal ikke brukes til å holde folk utenfor, bare for å skille mellom de som er seriøse og som vil være skikkelig med, og de som ikke føler at de har noe i klubben å gjøre; det sagt, alle er velkomne. Vi kommer ikke til å drive innkreving av kontigent (for byråkratisk og kjedelig), og de låste områdene på forumet for møter o.l. vil komme i tillegg til hva som er i dag. Så de som ikke er betalende medlemmer kommer ikke til å merke noen forskjell.
F0NIX’ forslag til vedtekter er et veldig godt utgangspunkt, ja. De burde bli et hett og sentralt tema på neste møte.

Nei, jeg har ikke sagt at jeg ikke er interessert i å betale 100 kroner i medlemskontingent. Problemet er vel snarere at hvis jeg plutselig blir avslørt som medlem av Brikkelauget, ja, da tror jeg det blir månelyst her hjemme… Jeg håpet derfor at det fortsatt var mulig å være LEGO-entusiast og ytre seg i dette forumet uten å måtte betale for det.

Absolutt, det var det vi også ville når det kom til snakk om lukkede forum. Av personlig erfaring, så er det uheldig å kreve betaling bare for å delta på et forum, og den åpenheten vi har i dag ser vi på som en nøkkel for Brikkelaugets fremtid.
At the end of the day, hele poenget med klubben er å ha det morro med LEGO sammen med andre som også synes det er morro. Vi vil bare fremstå som (litt) mer seriøse enn før om dette, og dermed også ha adgang til de fordeler som skulle følge med.

Ser ut til at tiden er moden for mer formelle former, og jeg ser behovet, så dette støttes også fra meg. Smile Selv har jeg vært skeptisk til det. Mest fordi jeg selv ikke har noen interesse av eller ønske om å drive foreningsarbeid. Rolling Eyes
Jeg mener Brønnøysund-registeret har noen krav til vedtekter osv., men jeg tror punktene til FONIX dekker disse.
Mitt forslag er muligheten for å tegne livsvarig medlemskap, f.eks satt til 10x årlig avgift.

10x årlig avgift av hva?

Unnskyld hvis jeg virker noe dum, jeg må altså spesifisere at jeg ikke ser noe galt i å betale 100 kroner for å være medlem av en forening. Jeg er allerede medlem av en annen fanklubb hvor medlemskontingenten årlig er 250 kroner. Men den klubben er tilknyttet en interesse som jeg tror mine foreldre godtar at jeg har, jeg tror ikke det samme gjelder for LEGO… Confused

Sniffanolia wrote:
10x årlig avgift av hva?
Det han mente var at prisen for livsvarlig medlemskap kunne tilsvare 10x årlig medlemskap... i dette tilfelle (med mindre noe annet blir bestemt) 1000kr.

Kjempebra! Tiden er svært modent for dette! Og jeg er kjempeglad for at dette steget nå blir tatt:)
100 kr, er svært symbolsk. Men regner med at dere har regnet på dette?
Lukket forum er på sin plass… Og vil bare si ENDELIG! Smile

Vi diskuterte det en del frem og tilbake på møtet forrige torsdag, og det vi kom frem til (såvidt jeg husker) var at 100,- var høyt nok til at kun de som faktisk bryr seg er villige til å betale, men samtidig lavt nok til at hvemsomhelst har råd. Selv fattige studenter kan avse såpass.

Da har jeg registrert opplysninger om oss i Brønnøysundregisteret. Vet ikke om det går gjennom ennå, i og med at det mangler reelle vedtekter og stiftelsesdokument. Vi får vente og se. Kommer tilbake med info straks jeg vet mer! Very Happy

Sånne ting kan vel ta sin tid og.

Nors byråkrati, neeeida! Wink