Bricklink nå registert i VOEC registeret

Bricklink er nå registert i VOEC Online shops and e-marketplaces registered in the VOEC register - The Norwegian Tax Administration

Dette betyr forhåpentligvis at Bricklink snart er klare for å håndtere sendinger og ta i momsen så vi slipper fortollingsgebyr er på sendinger nå som 350-grensa forsvinner helt.

9 Likes

Og nå er løsningen hos Bricklink oppe.

Skjønner at det er muligheter for misbruk av VOEC-nummeret, men at nummeret ikke skal kunne skrives på pakka, åpner vel bare for ekstra kluss. Nummeret vil jo uansett bli kjent etterhvert. Ebay oppgir sitt VOEC-nummer og skriver på sine infosider at nummeret skal skives på pakka.

Da VOEC kom, så lå alle numrene åpent i lista på skatteetaten.no, men det gjør de ikke lenger.

Nå er dette endret fordi de innfører en heldigital løsning. Mistenker at det ikke er et felles VOEC-nummer, men at det genereres unike nummer pr pakke slik at de kan identifiseres med transaksjonen. Eventuelt må sporingsnummer eller noe legges inn som en del av prosessen for selgers del. Men her må vel nesten en av butikkene svare for hvordan prosessen foregår på selgers side.

Ja, ser nå at det er nye ting på gang. Funker sikkert fint for bedrifter. Blir jo spennende å se hvordan det funker for privatpersoner som selger via bricklink, ebay, o.l.

Bricklink krever inn avgiftene via on-site betalingsløsningen, så det vil fungere uavhengig om selgeren er en privatperson eller en bedrift. Etter det jeg har forstått nå hvertfall. Men er egentlig mest spent på hva de som sender pakken må utføre for at det skal fungere på vei inn i Norge. Og så håper jeg at dette gjør det enklere for de som må kjøpe fra utlandet. Selv har jeg så langt bare kjøpt fra norske selgere.

Funker tydeligvis ikke enda for i dag fikk jeg fortollingskrav på en bestilling fra en Nederlandsk selger via Bricklink.

Er bestillingen gjort etter at BL innførte VOEC slik at MVA allerede er innbetalt?

Selv har jeg 3 ordrer liggende hos Posten, som kanskje kommer frem i morgen, et par av de burde i hvert fall gjøre det…

Hvis det er bestilt med voec og mva betalt til BL, hvordan går man da best frem mtp posten/speditør for å få fjernet fortollings kravet?

Et greit sted er kanskje å kontakte kundeservice og legge frem saken? Det har fungert bra på de fleste av mine saker tidligere hvor det har vært ilagt feil mva. Er jo lov å håpe at de kan hjelpe nå også :slight_smile:

Bestillingen ble gjort 12.desember, har vært i kontakt med både selger og Posten. Selger har inkludert det som trengs sier han, Posten sier de må ha VAT receipt med VOEC-nummer på. Jeg antar det er her feilen ligger da den automatiserte BrickLink fakturaen ikke omtaler nummeret som “VOEC” men som “Tax ID” helt nederst til høyre på pdf’n. Irriterende og kunne vært unngått om VOEC-nummeret klart og tydelig var skrevet på utsiden av pakken.

1 Like

Posten skriver dette i en e-mail tidligere i dag:
"For å kunne fjerne importavgiftene trenger vi en faktura/kvittering
på ordren fra nettbutikken som er merket med VOEC-nummer.

Vi ber deg vente med å hente ut sendingen til saken er ferdig
behandlet. Dersom hentefristen nærmer seg, kan du kontakte oss for å
få den utvidet noen dager ekstra.

Henter du ut sendingen før saken er ferdig behandlet må
tilbakebetaling søkes direkte hos nettbutikken."

Problemet her er igjen at BrickLink ikke nevner noe om VOEC med navn og nummer i kvitteringer, men kaller det “Tax ID”.

1 Like

Kjipt om BL ikke klarer å gjøre det skikkelig slik at ting går uten problemer, men også kjipt at Posten ikke viser litt smidighet, alt dreier seg faktisk ikke om Norge rundt omkring i verden heller!

Ah, takk og pris for grei kundebebandler hos Posten, de godtok “Tax ID” og slettet tollkravet fikk jeg nettopp beskjed om. Men, Bricklink må synliggjøre at dette heter VOEC. Selgere må også inkludere VOEC-nummeret når forsendelsen registreres digitalt, (det skulle i utgangspunktet være tilstrekkelig når pakken ankommer mener jeg), det fikk jeg ingen bekreftelse på om var gjort når jeg spurte Posten om dette.

1 Like

Antar at VOEC ikke er en ordning som hverken Posten eller andre transportører hilser velkommen da de tjener penger på gebyrene de tar for å hente inn mva ved import. Jeg ser for meg at omsetningen vil synke en del når utenlandske nettsteder får registrering og håndtering av dette i fingerspissene.

Godt å høre at de var litt fleksible, slik at du slapp mer trøbbel.

Jeg har en pakke som venter på meg på butikken, jeg kan ikke se at den har noen krav. Den ble bestilt 7/12. Gleder meg til å se hvordan den er merket. Ser at en av de andre pakkene mine er inne for tollklaereing nå, så den får jeg sikkert krav på :frowning:

1 Like

Også verdt å merke seg at Posten (nytt for meg) har begynt å levere små forsendelser som har tollkrav på seg rett i postkassa.

Edit: Posten har denne uken presisert at denne typen reservasjoner, som jeg tidligere ble fortalt skulle gjøre det som står under, slettes ikke gjelder for små forsendelser under kr 3000.

“Dette kan en reservere seg mot og vil da måtte hente pakken på postkontor/post-i-butikk istedenfor, men en får da mulighet til å ordne opp i evt feilmerkinger og bevismangler på at VAT/VOEC-ordningen allerede er blitt ivaretatt ved bestilling fra utlandet slik at evt tollkrav kan droppes.”

Godt poeng, det må vurderes skjønner jeg.

Hvordan merkes bricklink-bestillingene, har de voec-nummeret på kvitteringa/ordrebekreftelse fra salget, eller blir det bingo på om selger merker det? Antar selger får det i sin versjon av mailen. Eller var det det som var tax is kanskje?

Føles litt rart at BL ikke er mer “på” på at selgerne skal merke pakken.

Den pakken jeg fikk i dag var merket slik. .