Bricklink nå registert i VOEC registeret

Litt bingo har jeg merket meg etter en god del handler både på Brickowl og Bricklink siden i høst. Flere jeg har handlet med har ikke merket sendingen med VOEC-nummer og info i det hele tatt, lykken har vært at totalsummer som regel har havnet under kr 350,- Ofte får jeg tilbakemelding fra selger i utlandet at det er første gang de selger og sender til Norge, noe som strengt tatt ikke er en unnskyldning for Brickowl-ordrer da hver ordre er merket godt med instruksjon til selger og link til forklaring på engelsk på skattetaten’s webside. Etter et par ordrer med VOEC-klur den siste måneden har jeg gjort det til rutine å kontakte selger direkte ifbm ordre, selv det er ingen garanti ref dagens mottatte tollkrav(som heldigvis ble slettet).

Tror ikke jeg har hatt trøbbel med BrickOwl, i hvertfall ikke det siste+ året. Har ikke bestilt så mye der, men noe har det da blitt.

Her er informasjonen fra Tollvesenets sider Tilbakebetalinger / refusjoner - Tolletaten

"Dobbeltbelastning av MVA på VOEC-sendinger
Du skal heller ikke søke Tolletaten om tilbakebetaling dersom du har blitt dobbelt belastet med MVA på varer du har kjøpt fra nettbutikker / e-markedsplasser som er registrert i VOEC-ordningen, som for eksempel eBay, Alibaba, AliExpress og Amazon.

Hvis du har handlet i en VOEC-registrert nettbutikk / e-markedsplass, og

har betalt merverdiavgift i nettbutikken, men der transportselskapet også har fortollet sendingen og beregnet importavgifter
nettbutikken har krevd meg for merverdiavgift på en vare jeg mener er fri for merverdiavgift (for eksempel en bok)
har returnert varen til selger
må du kontakte nettbutikken eller e-markedsplassen for tilbakebetaling. De skal rette opp feil i sin rapportering til Skatteetaten og må avklare slike tilfeller direkte med Skatteetaten. De er også ansvarlige for å tilbakebetale det som er urettmessig innkrevd eller tilbakebetale MVA du betalte ved kjøpet hos nettbutikken / e-markedsplassen når du har returnert varen.

Tolletaten er ikke involvert i denne prosessen og skal ikke ha refusjonssøknader i slike tilfeller."

De skriver vel i utgangspunktet at det er nettbutikken som skal refundere. Det vil i praksis si at posten fortsatt kan ta gebyret sitt og vi må fortsatt betale for en tjeneste vi ikke ønsker.

Jeg fikk en pakke i postkassa direkte som jeg fjernet momskrav på når den var på vei til postkassa. Gikk fint det også for min del.

1 Like

Får du et tollkrav men har ikke mottatt pakken i postkassen/hentet den ut på post-i-butikk/postkontor og betalt tollkravet, så kan du gjøre som meg i går og bevise at VAT allerede er betalt via VOEC-ordningen, for å få annulere tollkravet.
Men har du allerede mottatt pakken, eller betalt tollkravet og hentet den ut fra post-i-butikk/postkontoret, så må du ta VAT-refusjon opp med selger av varen(e).

Forøvrig var dagens pakke merket slik…

1 Like

Det rare er at dagens pakke ikke har noen sporing mellom den 21. da den ble sendt fra Polen før den kom til butikken i dag (ja jeg vet at Rekommandert ikke har sporing), mens de pakkene som ankom Norge den 21. og 22. fortsatt ikke har kommet til butikken:(

Voec-nummer skal ikke lengre stå utenpå pakken, det skal stå i den digitale tollklareringa.

Vedlagt faktura, som ett par av bildene viser, skader ikke.

Her er dagens pakker som kom i postkassen. Den fjerde ligger på butikken.



Og nå har jeg en som Posten krever mva for og som jeg må få refundert fra nettbutikken. Han jeg snakket med på Posten nå, sa at det kun er pakker med verdi under 500,- hvor dokumentasjonen skal sendes digitalt. Pakker med verdi over det, må ha VOEC-nummer på utsiden av pakken. Han sa også at de ikke kan endre det lenger etter de nye reglene som har kommet nå.

Har også en til som ligger til tollbehandling, så blir spennende å se om den er merket som den skal…

Håper at de har klart å lage regler som følger et mønster som flere land har. Blir jo helt håpløst om alle skal finne opp hjulet på nytt og de sol selger skal sitte å regne om hva de tror pakken kommer til å være verdt med kronekursen på det tidspunktet den krysser grensen.

Det gir jo ingen mening. Jeg har prøvd å finne noe info om det på Tollvesenets sider, men finner ikke noe på det. Ville hørt med Tollvesenet om dette stemmer.

Bruksanvisning fra Skatteetaten.

Sånn oppgir du VOEC-nummeret digitalt:

Når du frakter med postselskap:

Oppgi VOEC-nummer (7 siffer) gjennom «electronic advance data» (M33/ITMATT V1.) når du bestiller frakt gjennom ditt lokale postselskap

I ITMATT feltet «sender.identification.reference» oppgir du ditt VOEC nummer på 7 siffer. Du skal ikke bruke andre bokstaver, symboler eller tegn.

Når du frakter med andre transportører (budtjenester, ekspressfraktselskaper)

Oppgi ditt VOEC-nummer (7 siffer) i EDI-meldingen eller via et API som anvist av transportørselskapet når du bestiller frakten.

Dette virket jo godt tilrettelagt om du har en stor bedrift, men voldsomt tungvint for små Bricklink butikker. Noen som vet om disse feltene finnes i skjemaene til de store speditørene?

Hentet pakken som lå på butikken nå etter å ha betalt mva, og den gledelige nyheten er at Posten bare tok 75,- i gebyr for jobben.

Så kommer jo da jobben med å få tilbakebetalt mva fra BL(-selger)…

Dagens pakker som jeg har betalt dobbel mva på☹️



Nå begynner jobben med å få tilbakebetalt mva fra Bricklink…

Virker jo ikke akkurat som om dette er så rett fram for selgerne å få registrert riktig så vi unngår dobbeltsmell :face_with_raised_eyebrow:
Blir fort veldig dyr Lego :roll_eyes: :grimacing:

Jeg har nå fått 2 varer fra utlandet hvor jeg har betalt vat på bricklink. Men får likevel brev om å betale mva og toll. Noen som vet hva som bør gjøres? takk for svar.