Bestilling av deler fra Lego

Som nevnt på siste Brikkelauget møte har jeg sett på muligheten på å få til en bestilling av enkelt deler fra Lego. Priser vil stort sett lave i forhold til Bricklink, men enkelte deler blir faktisk dyrere. Jeg har ikke tilgang på prislister; jeg har noen få priser, resten må undersøkes etterhvert.
MEN: De har ikke et etablert apparat for å ta i mot bestillinger av denne typen, og det er derfor helt uaktuelt å sende de en liste med mange poster med lite antal deler på hver post. 500 – 5000 regner jeg som passe store antall. Og de var relativt klare på at en stor bestilling er mye bedre en flere små. Jeg foreslår at jeg står for bestillingen og legger på et påslag på 25 % (+ evnt. porto) når jeg viderefakturerer. Påslaget er da ment å dekke kostnader jeg har i form av tidsbruk på bestillinger, telling av deler, henting av leveransen på lageret og faktura kostnader. Jeg kommer til å føre et enkelt tidsregnskap på dette, og reduserer prosentpåslaget hvis jeg ser at dette er for stort. Mengden av deler vil selvfølgelig bli avgjørende.
Tilgjengelige deler vil i hovedsak være alle som inngår i sett som er i salg nå, eller har vært i salg i det siste.
Jeg planlegger å sende en bestilling i midten av Juni. Send meg pr mail hva dere er interesert i innen det. Send gjerne med en kort beskrivelse av prosjektet delene skal brukes til. Bruk Bricklink nummer og farge på det som sendes til meg, så konverterer jeg til Lego nummer og farge før bestilling.
Hos Bjørn-Erik var det snakk om å lage trær til neste utstilling. Aktuelle deler er f. eks (med farge(r) jeg har fått oppgitt er tilgengelig):
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=2423
Green
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=2417
Bright Green
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=x56
Green
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=6148
Green
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=x8
Green, Bright Green
For min egen del har jeg bla. tenkt å bestille:
Tile 1 x 1
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=3070b
i Blue, DBG og LBG
Tile 2 x 2
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=3068b
i DBG og LBG
Slope 30 1 x 1 x 2/3
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=50746
i Black, DBG og LBG
Og for dere tog fanatikere (og andre) kunne jeg tenke meg å få tak i en del:
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=6567
Aner ikke hvilke farger som er tilgjengelige
Hva som faktisk kan leveres kan jeg ikke svare på før jeg har sendt orderen og fått tilbakemelding. Jeg har tenkt å gjøre dette i to omganger; først en foreløpig ordre, deretter en endelig ordre etter at jeg har fått priser og tilgjengelighet ut fra den foreløpige orderen.
mvh

Bra tiltak, men tror det vil være langt mer interessant for folk flest (err, det er kanskje ikke så mange folk flest her inne…?) dersom det kan sies noe om pris. Litt vanskelig å hoppe på noe som fortrinnsvis bør være en relativt stor investering uten å ane hva det vil koste. Skjønner at det kanskje er vanskelig, men noen eksempler eller overslag hadde vært glimrende. Du nevner noe om prisforholdene til Bricklink; er det mulig å generalisere hva som blir billigere og hva som blir dyrere, ala at veldig spesielle deler blir billige, kontra basis-brikker som blir dyre, eller liknende?
I tillegg ser jeg for meg at det bør være en del bestillere før man er oppe i 500+ deler, egentlig, med unntak av de mest grunnleggende delene.
Men som sagt; godt tiltak. Jeg er nok (dessverre for lommeboka) interessert, i hvert fall Wink

torerik wrote:
I tillegg ser jeg for meg at det bør være en del bestillere før man er oppe i 500+ deler, egentlig, med unntak av de mest grunnleggende delene.
Trust me, dét blir sannsynligvis ikke noe problem Wink
torerik wrote:
Bra tiltak, men tror det vil være langt mer interessant for folk flest (err, det er kanskje ikke så mange folk flest her inne..?) dersom det kan sies noe om pris. Litt vanskelig å hoppe på noe som fortrinnsvis bør være en relativt stor investering uten å ane hva det vil koste. Skjønner at det kanskje er vanskelig, men noen eksempler eller overslag hadde vært glimrende. Du nevner noe om prisforholdene til Bricklink; er det mulig å generalisere hva som blir billigere og hva som blir dyrere, ala at veldig spesielle deler blir billige, kontra basis-brikker som blir dyre, eller liknende? I tillegg ser jeg for meg at det bør være en del bestillere før man er oppe i 500+ deler, egentlig, med unntak av de mest grunnleggende delene. Men som sagt; godt tiltak. Jeg er nok (dessverre for lommeboka) interessert, i hvert fall Wink
Jeg kan nok ikke generalisere noe i forhold til Bricklink, nei. Har satt opp noen priseksempler under, inkludert 25% påslag. Merk at prisene vil påvirkes av valutta kurser noe. Jeg har bare et begrenset antal priser, og jeg har ikke tenkt å sende en masse mailer til de for å spørre om priser. Jeg vil fokusere på et dette skal være så enkelt og lite besværlig for Lego som mulig. Men jeg har som sagt tenkt å sette opp en foreløpig ordre, for å få tilbakemelding på tilgjengelighet og priser, så hvis noe blir uventet dyrt kan de delene strykes. Priser i USD Plate 1 x 1: 0,024 Plate 1 x 2: 0,019 Plate 1 x 4: 0,033 Plate 2 x 4: 0,047 Plate 4 x 4: 0,074 Plate 4 x 6: 0,14 Plate 4 x 8: 0,18 Plate 4 x 10: 0,45 Plate 4 x 12: 0,36 Plate 6 x 8: 0,35 Brick, Mod. with headlight: 0,024 Round Brick 1 x 2: 0,027 Tile 1 x 1: 0,018 Tile 1 x 4: 0,044 Tile 2 x 2: 0,027 Slope 2 x 4: 0,06 Merk at priser vil variere noe på forskjellige farger. Jeg har vært litt i tvil om hvordan jeg skal håndtere dette i og med at jeg også selger på Bricklink, og dermed kan komme i en interessekonflikt. Men jeg har vel kommet til at hvis jeg tar et fast påslag på alt som blir bestilt før jeg sender orderen, bør det være greit for de fleste (inkludert meg). Men jeg er også veldig usikker på om hvordan 25% påslaget ender ut i forhold til tidsbruk og kostnader, men det får vi eventuelt justere hvis vi får gjort dette flere ganger. Jeg får heller kalle inn hjelp til å telle deler, hvis det blir mye av det. Matija har jeg allerede lært opp i å telle, og Bjørn-Erik er vedig glad i kaffen min (han må være dårlig vant hjemmefra) mvh
Helge wrote:
MEN: De har ikke et etablert apparat for å ta i mot bestillinger av denne typen, og det er derfor helt uaktuelt å sende de en liste med mange poster med lite antal deler på hver post. 500 – 5000 regner jeg som passe store antall. Err, du snakker om 500+ på ordre fra deg til LEGO, ikke sant? Ikke 500+ på ordre fra hver av oss? Smile
Matija wrote:
torerik skrev:
I tillegg ser jeg for meg at det bør være en del bestillere før man er oppe i 500+ deler, egentlig, med unntak av de mest grunnleggende delene. Trust me, dét blir sannsynligvis ikke noe problem Wink Ikke? Du har en bra jernbane om du har behov for noe i nærheten av 500 6567 Windscreen 2 x 6 x 2 Train with Glass Wink
torerik wrote:
Err, du snakker om 500+ på ordre fra deg til LEGO, ikke sant? Ikke 500+ på ordre fra hver av oss? Smile Mener 500+ per del fra meg til Lego, ja. Så dere må gjerne komme med en lang liste med mindre antall til meg, så kan jeg sammenstille det. Er det deler som det er omløp på, kan det være at jeg vil ha noen selv.
torerik skrev:
Ikke? Du har en bra jernbane om du har behov for noe i nærheten av 500 6567 Windscreen 2 x 6 x 2 Train with Glass Wink Akkurat den delen er nok relativt dyr, så vi kan nok regnet litt lavere antall. Selv kan jeg tenke meg å bestille 100-200 stk, avhengig av pris. mvh
Helge wrote:
Mener 500+ per del fra meg til Lego, ja. Så dere må gjerne komme med en lang liste med mindre antall til meg, så kan jeg sammenstille det. Er det deler som det er omløp på, kan det være at jeg vil ha noen selv.
Høres greit ut. Kanskje du kan publisere den temporære listen en gang eller to fram mot bestilling? Greit nok med de brikkene man vet man skal ha mange av, men blir slitsomt for deg om du skal motta lange lister med "deler jeg godt kan tenkte meg et lite antall av dersom andre bestiller mye". Hvor holder du til, forresten? Ser med skrekk på postens avgifter om dette skal sendes privat videre innad i landet :/
Helge wrote:
Har satt opp noen priseksempler under, inkludert 25% påslag. Skal du ha 25% mva på toppen også? For min del tror jeg ikke det er aktuelt å bestille noe nå, men det kan bli aktuelt til høsten.
torerik skrev:
Hvor holder du til, forresten? Det står "Bosted: Lier" på alle Helges postinger. Det er like ved Drammen.

Uten at jeg har planlagt bygging på gang vil jeg si at det jeg kunne tenkt meg å få tak i er tak-klosser som det er litt mindre av i markedet. 2x4 45 grader i sand rød, grønn, gul og mørk grå (vi får bare leve med fargen?) og slikt… Blått er det en del av, men til rett pris tar jeg gjerne noen hundre…
… og kjøper man først 2x4 kan man trenge noen 2x2 også, men ikke slike mengder (og jeg skal ikke ha noen i sand rød etter fjor sommers plukking av hele 100-poser i Legoland)
Ellers ser jeg etter en liten gjennomgang av godt gjemte esker at jeg godt kunne tenke meg både palmestamme http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?P=2536 og palmeblader, sist sommer hadde Billund bare hele stammer http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?P=30338 og blader http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?P=30339 - og Windsor har vel muligens ikke bedre utvalg, selv om vi ikke er like kjente der…

torerik wrote:
Ser med skrekk på postens avgifter om dette skal sendes privat videre innad i landet :/
.. men nå er vi jo flere samla på samme sted - du skal ikke se bort fra at vi kunne samles og dele opp en pakke, og vi skal nok bestille voldsomt mye før det er mer enn en Norgespakke.... - og fra midten av juli er hybelboeren ute og vi har eget, om enn litt lite, Legorom, et perfekt sted for en delesesjon Smile aj-ml
aj-ml wrote:
.. men nå er vi jo flere samla på samme sted - du skal ikke se bort fra at vi kunne samles og dele opp en pakke, og vi skal nok bestille voldsomt mye før det er mer enn en Norgespakke.... - og fra midten av juli er hybelboeren ute og vi har eget, om enn litt lite, Legorom, et perfekt sted for en delesesjon Smile
Høres ut som en plan! Smile
Thomas wrote:
Helge wrote:
Har satt opp noen priseksempler under, inkludert 25% påslag.
Skal du ha 25% mva på toppen også?
Viktig poeng: ja, jeg må legge på moms også. Kommer ikke utenom futen nei... mvh
torerik wrote:
Helge wrote:
Mener 500+ per del fra meg til Lego, ja. Så dere må gjerne komme med en lang liste med mindre antall til meg, så kan jeg sammenstille det. Er det deler som det er omløp på, kan det være at jeg vil ha noen selv.
Høres greit ut. Kanskje du kan publisere den temporære listen en gang eller to fram mot bestilling? Greit nok med de brikkene man vet man skal ha mange av, men blir slitsomt for deg om du skal motta lange lister med "deler jeg godt kan tenkte meg et lite antall av dersom andre bestiller mye". Hvor holder du til, forresten? Ser med skrekk på postens avgifter om dette skal sendes privat videre innad i landet :/
Det er helt uproblematisk for meg å motta lange lister med ønskede deler, under forutsetning at de blir sendt som Excel fil på format: art. nr; art. navn; farge; ønsket antall; maks pris (i USD) MERK: Bruk Bricklink nr., navn og farger. Maks pris trenger ikke fylles ut. Da kan jeg bare klippe og lime og sortere som jeg vil (har lang trening av å behandle Excel filer med MYE data). Kan gjerne sende rundt den sammensatte fila til de som er interessert, i flere omgenger. Det som eventuelt blir mye jobb, er hvis alle vil ha noen få av alle delene på lista. Opptelling og pakking kan da bli en utfordring. Men som sagt; det er bare å sende lange ønskelister som Excel filer, jeg kan eventuelt økse ned lista etterhvert. Send til: helg-vi@online.no Vær forberedt på at mange deler ikke vil kunne skaffes. mvh
Helge wrote:
Men som sagt; det er bare å sende lange ønskelister som Excel filer, jeg kan eventuelt økse ned lista etterhvert. Send til: helg-vi@online.no Vær forberedt på at mange deler ikke vil kunne skaffes. mvh
Nå har jeg satt sammen en foreløpig liste med de innspill som har kommet så langt (ikke så veldig mange). Jeg kan sende den ut i morgen til de som er interessert. Send meg en mail hvis dere vil ha listen. mvh
Helge wrote:
] Nå har jeg satt sammen en foreløpig liste med de innspill som har kommet så langt (ikke så veldig mange). Jeg kan sende den ut i morgen til de som er interessert. Send meg en mail hvis dere vil ha listen. mvh
Har fått mail fra fire stykker som vil se på listen. Jeg sender den ut i morgen kveld. Meld gjerne fra om flere ønsker før det. mvh
Helge wrote:
Har fått mail fra fire stykker som vil se på listen. Jeg sender den ut i morgen kveld.
Er det bare jeg som ikke har fått?

Jeg har fått to tilbakemeldinger med flere deler. Tidsplan videre:
I løpet av helgen sender jeg oppdatert liste til de som har meldt interesse (+ evnt. andre som melder seg på: send mail til: helg-vi@online.no) Hvis det er noen som har deler de vil ha med, gi meg helst beskjed i løpet av i morgen (fredag)
I midten av neste uke sender jeg den foreløpige bestillingen til Lego.
Avhengig av hvor fort jeg får tilbakemelding (fra Lego og de som lurer på priser) sender jeg endelig bestilling i slutten av neste uke eller begynnelsen av uken etter (det siste er nok mest sansynlig)
Merk at bestillingen ikke er bindende før den endelige bestillingen sendes, og jeg ser ikke noe problem i å stryke enkelte deler hvis prisen er høyere enn forventet.
mvh

Helge wrote:
Tidsplan videre: I løpet av helgen sender jeg oppdatert liste til de som har meldt interesse (+ evnt. andre som melder seg på: send mail til: helg-vi@online.no) Hvis det er noen som har deler de vil ha med, gi meg helst beskjed i løpet av i morgen (fredag)
Da har jeg sendt ut den reviderte listen. Gi beskjed hvis det er noen som ikke har fått den. mvh
Helge wrote:
Da har jeg sendt ut den reviderte listen. Gi beskjed hvis det er noen som ikke har fått den. mvh
Jeg sender bestillingen på torsdag morgen, så hvis det er noen som vil ha med noen flere deler, må jeg ha beskjed om det i morgen. (antall på de som er inne på lista kan justeres senere) mvh Helge

Til informasjon:
jeg har ikke fått tilbakemelding på hva som kan leveres, priser eller når det leveres, men jeg har fått antydet begynnelsen av august. På grunn av ferieavvikling hos Lego får jeg nok ikke noen nærmere beskjed med det første.
mvh
Helge

Oppdatering:
Ser ut til at jeg kan hente leveransen på lageret til Lego 9 eller 10 august.
Jeg tar da å legger delene ut på Bricklink butikken min som reserverte lot’er. Jeg kontakter hver enkelt når det er klart.
mvh
Helge