[WIP] Kroken

Har i flere år vurdert å lage LEGOversjonen av huset jeg bor i, “Kroken”. Huset er fra rundt 1907, og har vært i familiens eie siden 1916 da min farmors familie flyttet inn i det. I dag bor jeg med kjærring og to unger i 1 etg mens foreldrene mine bor i 2. etg. Kjelleren inneholder en kjellerstue som er full av LEGO, kontor, vaskerom, badstu full av LEGO esker, bod og “snekkerbod”. Mens jeg, fruen og kidsa har okupert kjelleren har gamlingene symaskin og modelljernbane på loftet.

Uansett, satt for en tid tilbake og drodlet litt i mlcad, og fikk lagd litt skisse av huset. En del løsninger lar seg nok ikke gjennomføre med virkelige brikker, men var mest ment som en skisse for å se litt på hvilken scala jeg ønsket å bygge det i. Huset skal uansett kunne bosettes av minifiger, så en scala som passer til det er et must:)

Jeg har også seriøst begynt å vurdere å bygge det med tiles liggende, for å simulere panel, men det kan hende dette gjør prosjektet unødvendig vanskelig for meg:/

Vedlagt ligger 2 bilder av huset og 2 mlcad bilder fra mer eller mindre samme vinkel.
Min kjære far er gammel tømrermester (i dag lærer), så siden jeg lagde tegningen i mlcad har selvfølgelig taket på takterassen endret seg…
Huset sett fra nord-nordvest


Litt vanskelig å se, men i bakkant av tårnet bommer jeg fullstendig med taket. Usikker på hvordan jeg skal løse taket, men grunnet vinklene tror jeg tak-brikker blir løsninga, og ikke plater.

Huset sett fra sør-sørøst

Mye rot, skylder på at vi driver å maler huset…samt graver litt her og der i hagen for å bla få plass til trampoline:p

Ikke lagd noe av denne siden i mlcad…enda

Satser på at dette blir en liten “bygge-logg”, som også fører til at jeg faktisk får litt framdrift på prosjektet. Dette er vel mer eller mindre det første seriøse prosjektet jeg prøver meg på, og har vel kanskje tatt meg litt vann over hodet…uansett, all input er mer enn hjertelig velkommen:D

Flott hus. Både orginalen og LEGO-versjonen :slight_smile:
Morsomt tak med en helt bråte med utstikkere.

Blir interessant å følge med videre.

Flott prosjekt og som Fonix også nevner, gleder meg til å se utviklingen videre :slight_smile:

Da har jeg endelig fått bygd litt med ekte klosser:D Selv om jeg koser meg og lærer utrolig mye underveis, ser jeg at jeg kanskje har tatt meg litt vann over hodet:/ Har så smått startet på den nord-vendte fasaden, og før jeg tok bilde var jeg sånn relativt greit fornøyd. Når jeg så bildet tenkte jeg “oh darn…”. Mulig jeg burde vurdert å ikke bygge det med tiles, men gjort det litt lettere for meg og bygd med vanlige klosser.

Som bildet viser mangler jeg diverse klosser, feks red tile 1 x 2 og ikke minst hvite vinduer. Shoppingrunde løser vel det kjapt:D

Når det gjelder vinduene, blir jeg ikke helt venn med høyden på de. I 2 etg skulle jeg ha vinduer som var 4 brikker høye, men oppdaget at disse ikke eksisterer… Nå når modellen er bygd lurer jeg litt på om vinduene i 1 etg blir litt vel høye, at jeg burde hatt 4 brikker høye vinduer der…well…de eksisterer fortsatt ikke. Uansett, høydeforskjellen på vinduene er for stor, så et eller annet lurt må jeg gjøre der:/

Til tak hadde jeg opprinnelig tenkt å bruke en mengde dark grey slopes 2 x 2, men har etterhvert funnet ut at jeg skal prøve med plater da slopes gjør at taket blir litt for høyt. Har tittet litt på takene på byggverkene til Fønix og Daniel, og mange gode tips å hente der:D

Men da har jeg i alle fall kommet litt i gang, og nå når jeg poster dette bildet må jeg ta meg selv i nakken og bygge mere…for å vise at jeg kan litt bedre enn det her iaf;)

Så du gav opp å bygge taket av slopes?
Men du får ha lykke til uansett. Ser bra ut så langt iallefall :slight_smile:

Ai! For et nydelig hus da! :slight_smile: Fantastisk at det har vært i familiens eie i snart 100 år oxo! :slight_smile:

Årsaken til at du har problemer bak tårnet er at du tenker standardvindu. Se heller på høyden av treverk (på tårnet) over takets vannrenner, og sammenlign det med høyde på de originale vinduene… best fra 1 etg ser det ut som, så vil det klaffe 100% :slight_smile:

Altså høydene der ser ut som å være det samme…