Volvo a45g

Hei.
Har bygget lego i årevis, men dette blir min første post på et forum.
Har ikke tidligere lagt ut noen bilder av det jeg bygger. Men det går mye i anleggsmaskiner og lastebiler. Allt jeg bygger er radiostyrt, og det skal (så langt det lar seg gjøre) fungere og se ut som den ekte maskinen.
Min siste kreassjon er en Volvo a45g dumper.
Håper noen vil like det de ser:)







Og den ekte for sammenligning:)

Ok, det der var jo fine og flotte bilder.
Nå kan du jo gå å lage en modell av den der i LEGO…

…eh… vent nå litt… den der ER jo laget av LEGO !!

Steike kult!

Du må ta en video av den mens du viser frem funksjonene du har på den og vise oss :slight_smile:

Hehe! Artig at du likte den:)
Ligger en kort video ute på youtube https://www.youtube.com/watch?v=ufJM3gi0YdI
Holder på å bygge en hjullaster (Volvo l260h) for øyeblikket. Tenkte legge ut en lengre video av begge maskinene da den blir ferdig.

superb

Utrolig bra laga, helt lik originalen, bøyer meg i hatten

Steinar

Snakker om førsteinnlegg på et forum!

Er det kun brukt originaldeler?

Godt håndtverk!

Flott Moc!
Likte spesielt tømmingen av alle dekkene og kjøringen over hele haugen til slutt:-)
Får vi se andre av dine kreasjoner?

Skal legge ut flere. Brukte noen timer på å finne ut hvordan man poster bilder på forum osv. Men no som jeg har det i boks, er det noen modeller som skal børstes støv av og fotograferer :slight_smile: takk for alle tilbakemeldinger.

kult!
-Og når kommer bilder av resten ?

Oj, skikkelig bra bygd. Ser knapt forskjell på modellen og originalen! Fint løst med bakluka som går opp når den tømmer.

Fytti denne var jammen meg fine… Bøye meg i hatten… :smiley:

Imponerende likhet, og mange kule funksjoner :smiley: Ikke helt mitt (smale) interessefelt, men all honnør for en flott modell!

Nå har du lagt lista høyt for deg selv… Men ikke lås deg i at du må overgå deg selv på hvert eneste bygg da. Vil gjerne se flere bygg fra deg :slight_smile:

Imponerende modell. Dessuten, etter å ha brukt en del tid på sortering i det siste tenker jeg det må være fint å kunne bygge noe så flott med to farger. Hva veier modellen, og har du noen tips til god framkommelighet med forholdsvis svak motorisering? Min erfaring er at store modeller ofte har forholdsvis liten stivhet slik at deler vrir seg i forhold til hverandre og gir økt friksjon. Dessuten synes jeg delene slites forholdsvis fort dersom en kjører en del med tyngre kjøretøy. Har du erfaring og tips?

Takker så meget:P Utrolig nokk er denne stort sett bygget av deler jeg hadde liggende. Er ikke så flink til å sortere selv. Blir oftest sittende på stue-gulvet med et hav av brikker, og en snever visjon.
Har dessverre ikke noen vekt, så jeg får ikke veid den.
Hmm… Godt spørsmål. Det få tipsene jeg har å gi er å få en så rak og kort drivlinje som mulig. Alt er avhengig av hva du får plass til å hva modellens utformelse gir muligheter for.
Når jeg bygger store modeller, begynner jeg med å velge en “viktig” del av modellens eksteriør, for å se om det er mulig å gjenskape utseendet fra visjonen. Etter det bygger jeg en midlertidlig ramme som skal holde motor og drivlinje. Så forsterker jeg rammen underveis som jeg monterer eksteriøret. Jeg bygger ofte ramme slik som en lastebilramme er oppbygget. (to h-bjelker med diagonale forsterkninger)

På denne modellen kommer fremdriften fra en enkel xl-motor. Det vanskeligste var “midjen” der sving og pendelfunksjonen blir det svakeste punktet på rammen. Samtidlig skal drift til bak-aksler føres gjennom denne.
Motoren har en rak drivlinje til en differensial som fordeler kraften mellom fram og bak-aksler, som igjen er delt med hver sin differensial.

Må bare slutte meg til det andre skriver, dette var utrolig imponerende, og for en måte å presentere seg på…

…og så ser jeg at du bor i Trondheim. Da finnes det vel knapt noen unnskyldninger som er gode nok for å unngå å ta turen til På Kloss Hold på Charlottenlund videregående siste helgen i april? :slight_smile: Vil gjerne se noen av kreasjonene dine på et bord der!

Åsen får dere det til er så jevlig bra allt dere lager, :smiley: :smiley: :smiley:

Først og fremst bruker vi ekte LEGO, ingen dårlige etterligninger. :ugeek: :unamused:
Så gjelder det å bryte med alle vante forestillinger som at studs må vende opp og at alle vinkler må være 90 grader.
Få frem fantasien, og ikke la deg hindre av noe.
Men det helt avgjørende er å bruke ekte LEGO, ellers ender alt bare med en haug brikker utover gulvet.

(Men ta nå ikke alt jeg skriver alt for alvorlig, da …)

Hæææ nå var du frekk :imp:
her er legoen min
photos.google.com/share/AF1QipN … FLa0FjYkxR