Tvilsomme tsjekkiske klosser?

Jeg har nettopp åpnet et 4956-sett (Creator/hus), men merket raskt at mange av klossene (særlig de lyse og spesielt de hvite) synes å være av en kjipere kvalitet. Formen virker ok, hovedproblemet synes å være dårlig farging, klossene er klart mer melkeaktig gjennomskinnelige enn normalt. Forskjellen er tydelig hvis man holder dem opp mot lyset (jeg kan prøve å poste bilder etterhvert).
Nesten alle de hvite klossene er av denne kjipe utførelsen, bortsett fra 1x2x1, 1x16x1, 2x2x1, 2x8x1, 1x4x1/3 og 1x6x1/3. Det er BÅDE vanlige og kjipe 1x8x1 og 1x2x5, jeg sjekka desværre ikke om de kom i forskjellige poser. En detalj er at de flete 1x8x1ene har moderne hule pinner på undersiden, mens en normal OG en kjip en har de gamle massive pinnene.
De fleste grå delene er av normal kvalitet, men 1x2 og 4x6 plater, 1x1 og 1x4 fliser og 1x1x1 runde er av den kjipe typen. De røde delene fremstår som forholdsvis normale, på den annen side har rød vært litt gjennomskinnelig siden 90-tallet. De fleste grønne klossene er gjennomskinnelige, bortsett fra en 2x2x1/3.
Jeg er ikke sikker på om det bare er fargen eller også plastikken, den minner meg litt om de nymoderne Technic-delene, som noen sa var laget av PVC istedenfor normal ABS. Hvis jeg tar en neve med normale 1x8x1 og en neve med kjipe og rister dem, mener jeg de normale lager en anelse dypere lyd.
Dette settet er merket “made in DENMARK, AUSTRIA and the CZECH REPUBLIC”, jeg mistenker sistnevnte for å være problemet. Betyr dette at Legos outsourcingsplan har endt opp akkurat som vi fryktet, eller er det bare et problem med den nye “in-mold” fargeprosessen de snakka om?
Axel