Trehus

Her har jeg prøvd å lage en sånn trehus-boligkjede (ja, jeg vet det ofte er variasjoner på hus, men det finnes også sånne kjeder der alle er like… så jeg begynner derfra Smile). Hovedgreia er at det brukes snottete tiles for å få plankemønsteret på sida. Tiles ble også brukt på taket, for å kunne få den fine hvite kanten.
.
Comments are welcome Smile

Flotte hus. Vi har faktisk ett boligfelt her i Tromsø som har hus som ser ganske så lik ut som de der. Forskjellen er at karnappet er på motsatt side og de som har bygget garasje senere har måtte bygge den fast i huset fordi husene står så tett. Fargekombinasjonen din ligner også veldig på dette byggefeltet, men var også grå og mørk rosa der Smile
Men så kommer noen kritiske spørsmål:
Ser at dette er laget i ett CAD program, lar det seg gjøre å bygge de der med virkelig LEGO ?
Overgangen fra taket på karnappet og til hovedtaket så litt for jevn ut.
Ett nærbilde av detaljer som denne overgangen og mønet hadde vært morro å få sett.
Hva om jeg vil ha stående tømmer eller “villtømmer” ? Kan du fikse det også? Og så kunne jeg tenke meg en liten altan på baksiden og en liten hageflekk hvor jeg kunne sette ett bittelite drivhus…
Oh… nei, var jo LEGO-hus vi snakket om nå Very Happy

F0NIX wrote:
Flotte hus. Vi har faktisk ett boligfelt her i Tromsø som har hus som ser ganske så lik ut som de der. Forskjellen er at karnappet er på motsatt side og de som har bygget garasje senere har måtte bygge den fast i huset fordi husene står så tett. Fargekombinasjonen din ligner også veldig på dette byggefeltet, men var også grå og mørk rosa der Smile Hm, har du mulighet til å ta noen bilder? Det ville vært kult å ha noe som faktisk har noe liknende i virkeligheten Smile Opprinnelig tenkte jeg på et boligfelt jeg så i Nannestad, men har ikke bilder.
F0NIX wrote:
Ser at dette er laget i ett CAD program, lar det seg gjøre å bygge de der med virkelig LEGO ? Overgangen fra taket på karnappet og til hovedtaket så litt for jevn ut. Selvfølgelig lar det seg gjøre med virkelig LEGO. Det er ikke noe vits å tegne noe som da ikke kan lages Very Happy Ulempen med en sånn løsning er at taket må være 90° (se bildet nede). Også må jeg se om det går an å lage det med sånne små tiles (trenger et lag under for å knytte dem sammen og da har jeg et problem med de vertikale røde/gule/blå tilesene).
F0NIX skrev:
Ett nærbilde av detaljer som denne overgangen og mønet hadde vært morro å få sett. Her er det, klikk på bildet for å se en større versjon:
F0NIX skrev:
Hva om jeg vil ha stående tømmer eller "villtømmer" ? Kan du fikse det også? Og så kunne jeg tenke meg en liten altan på baksiden og en liten hageflekk hvor jeg kunne sette ett bittelite drivhus... Oh.. nei, var jo LEGO-hus vi snakket om nå Very Happy Hehe... vel, det lar seg gjøre antar jeg (er ikke sikker på hva du mente med tømmer, tho). Som sagt, dette var kun for å se om en sånn løsning ville vært mulig, alt annet kan jeg tenke på senere (inkl. kjeller med grunnmur, terrasse, et bedre gjerde...)

Hvilket program har du laget dem i?

Quarryman wrote:
Hvilket program har du laget dem i?
MLCAD, så brukte jeg L3P AddOn + POVRay. Jeg må fortsatt finne ut hvordan de derre togfolka klarer å lage fotorealistiske renderinger Rolling Eyes Noen eksempler: (osv.)

Med “stående tømmer” mente jeg at det var tømmervegger hvor tømmerstokkene står vertikalt. Er veldig skjeldent å se slike konstruksjoner på virkelige hus. Men stående panel er mer normalt å se, dvs at panelet står vertikalt og da er det for eksempel ett bredt bord ytterst som overlapper ett annet bord innerst, dermed blir rommet mellom de ytterste bordene smalere enn bredden på bordene.
Med “villtømmer” eller villpanel som noen kaller det mente jeg slike panel bord som ikke er reinskåret på kantene. Det lages ved at man kutter en buske på langs og ikke reinkutter bordene på langsidene. De får da irregulere kanter. Dette var selvsagt ment som en spøk, er jo nesten helt umulig å lage i LEGO (foreløpig…).
Du har brukt såkalt liggende panel som er det mest brukte. Tro om man klarer å simulere at bordene ligger skrått oppå hverandre? Altså nederste kant på det liggende panelbordet ligger utenpå nedenforliggende panelbord. Må vel opp i skala for å få til slike detaljer…
Tror jaggu jeg må prøve å bygge meg noen slike hus, med sånne detaljer. Til nå har jeg bare laget helt standard hus med brikker hvor knoppene alltid vender oppover på både vegger og tak.

Matija wrote:
MLCAD, så brukte jeg L3P AddOn + POVRay. Jeg må fortsatt finne ut hvordan de derre togfolka klarer å lage fotorealistiske renderinger :roll: (osv.)
Radiosity og skikkelige fargedefinisjoner er vel i stor grad trikset. Sett mange tråder (ok, en del da ;-) ) om det på news.lugnet.com

Da er første huset ferdig! Vi får se hvor mange jeg klarer å lage før utstillingen… men tror jeg mangler fortsatt deler for å ha mer enn 2-3 :confused:

Ok, det blir tre stk.! Smile

Kjempefint!!! Laughing

Hva med et halvferdig et inni der? Eller enda bedre, et brannskadet. Litt utfordring Smile

Det gule er nok nesten halvferdig Smile og det som er bra med LEGO er at det kan plutselig bli enda mindre ferdig hvis nødvendig Very Happy Vi får se…

torerik wrote:
Hva med et halvferdig et inni der? Eller enda bedre, et brannskadet. Litt utfordring Smile
Jeg har brannbilene. Razz Forresten, husene var nydelige! Shocked

Ja, husene er nydelige… Synd du (trolig?) ikke har tiles til å dekke takene…

Takk!
Tiles var faktisk det opprinnelige valget, men jeg droppet dem pga både prisen og noen tekniske problemer jeg ville hatt.

Hei har du noen bilder fra innsiden av husene ?? Lurer på hvordan du har bygd de Very Happy

Beklager sent svar, hadde ikke bilder av innsiden før nå… så:
Innsiden:

Flatpakket for transport (her er det plass til nesten alle de 6 husene jeg har lagd hittil, trenger en bitte litt større eske nå):

En litt annerledes versjon:

Takk for svar. Nå skjønner jeg hvordan du har fått det til Smile

så bra som det går an å bli!!!