Togbaner i flere plan?

Jeg leter stadig etter å finne artikler og bilder av hvordan man best kan løse å lage broer og kjøreramper til togbaner. Skal man ha flere etasjer krever det jo kjøreramper for å komme til neste nivå. Noen som har sett hvordan dette løses? Har prøvd litt selv uten særlig hell.

Jeg har vel kanskje ikke sett noen bilder av det, men finnes sikkert på en av de mange bildesidene for Lego eller på youtube. Det som er viktig er at stigningen blir slak og jevn, stigningen må ikke bli for bratt for at toget skal klare stigningen (spesielt med vogner må stigningen være veldig slakk). Flexi tracks flekser bra i horisontale stigninger også og er blitt anbefalt til bruk mellom nivåer (personlig syns jeg de bråker/larmer mye og er mindre fine å se på, men er utrolig praktiske som kan formes og lett tilpasses). Sikkert mange måter å løse disse overgangene på, men som sagt sett av mye plass der du skal stige til neste nivå slik stigningen er veldig svak. Lykke til!

Det kan hende det er tips å hente fra modelljernbaneverdenen. Som Morty sier, det viktigste er slak stigning. Veldig slak stigning. Tog i flere plan tar følgelig veldig mye plass.

Du kan jo ta en titt på min layout.

Hvis jeg husker riktig, så er stigningen to plater pr skinne. Jeg bruker 9V, og tunge tog trenger to motorer. Klaringen i tunnelåpningene er 15 brikker høy.

Takker for fine tips. Virkelig bra layout det der.

Jeg huska visst ikke riktig…

På det bratteste er det to plater pr skinne, men i svingene er det bare én eller helt flatt. Har også alltid en overgang med én plate pr skinne før og etter to plater pr skinne.

Tunnelåpningene ble først bygd med 15 klossers høyde, men ble senere senket til 14, siden jeg fant ut at det holdt for den høyeste vogna jeg hadde. Holder fortsatt. Det gjorde at jeg sparte en hel kloss stigning. Tunnelåpningene er forresten 12 knotter brede og står aldri i sving.

Har hatt en legoby med togbane over mellom to plan, skulle ha en stigning på 40-50 cm innenfor 1.30 lengde… var før flexitracks, så kunne bli litt brå knekk på toppen, men toget sporte nesten aldri av. Stigningen kunne vel være på opptil 3-4 bricks per skinne, men lokomotivet kunne dra opp arbeidsvogn og lukket godsvogn (togsettet var Deluxe togsett, som gikk ut midt i 2011(?)) Måtte bare gi full gass, og bråbremse på toppen, da sporet stoppet på kanten av bordet… Men togene klarer utrolig stigning, selv om ikke 3-4 klosser er og ambefale, tar hardt på batteriene :stuck_out_tongue: Svinger er betydelig vanskeligere, da en bør få dosert dem rett… Men lykke til!

Vurderer å bygge undersjøisk jernbanetunnel…men da må vel togskinnene legges i nedoverbakke? Og hvordan skal jeg feste den blå byggeplaten på toppen? Den lar seg jo ikke feste nedenfra!

Her er 2 forslag.

Bildet nederst er hentet her: Youtube Channel til SUU2100

Bildet øverst er hentet her: Youtube Channel til Ryan Nelson

De youtube-videoene stopper opp og plutselig er de ferdige, fikk ikke mye ut av dem…men tror jeg fant en noenlunde brukbar løsning likevel.