Taj Mahal via å kjøpe enkeltbrikker

Interresant å følge med på prosessen legovegas.

Etter mange ordre, har du noen tips til selgere som har brukbart utvalg og gode fraktbetingelser? Skal snart bestille brikker for å supplere noen sett jeg har bygd fra blandet Lego.

Jeg så den tråden, så det er greit. Er jo omtrent det jeg havner på.
Selv om man selvsagt ikke kan sammenligne nytt sett med ett slikt konstruert.

Jeg skal forsøke å huske å skrive opp tips til noen selgere. Men tenkte jeg skulle motta pakkene først så jeg ikke anbefaler noen som sender feil brikker, eller i værste fall ikke sender i det hele tatt. Sånn sett er det nok mange som her på forumet har bedre tips å komme med enn det jeg har.

Men som sagt så trur jeg det lønner seg å handle fra Europa. Gj.snittlit frakt fra USA har vært på mellom $15-$20.

I Europa har det variert. Også endel som er dyre i Europa (over €10), men også noen som kun tar betalt for reell porto og ikke andre avgifter. Det er jo noen som har gebyr pr. forsendelse og er jo også noen som tar betalt for PayPal betaling.

Trur faktisk det ikke er problem å finne en selger som er dobbelt så dyr som en annen igjen (og omvendt).

Han her f.eks. er jeg foreløpig fornøyd med:
bricklink.com/store.asp?p=murauer77

Husk og sjekk siden “Store terms” og se etter det han her har skrivd:

  • NO handling fees or any other hidden costs
  • NO PayPal fees

Kjøpte 373 brikker av han. Nå var det små brikker, men porto ble €4.40 og som sagt ingen ekstra kostnader.

Her en annen som jeg foreløpig har vært fornøyd med. Dvs. realistisk porto og ingen ekstra avgifter:
bricklink.com/store.asp?p=legocastle

Men det er litt vanskelig selvsagt å sammenligne direkte når det gjelder porto når pakkene varierer. Men tenkte jeg skulle veie de når jeg fikk de for å se om jeg har betalt virkelig porto, eller om de har beregnet seg litt ekstra.

Jeg har som sagt brikkenummeret via bruksanvisning. Når jeg søker opp dette via bricklink så er det 7 klosser jeg får annen tekst enn det som ligger inne på “Part Set”.
4113016
486501
4216656
4518400
4140562
379401
407001

Nå er mange av de allerede nevnt, og jeg har noen spørsmål til det senere.

Men finnes det noen god oversikt over “replacement” brikker. Når man søker så konkret som brikkenummeret burde vel den opprinnelige brikker i utgangspunktet ha kommet først frem?

Elementnumre som du refererer til (dvs. kodene LEGO oppgir i byggeanvisningene sine, som f.eks 4140562) gir en entydig beskrivelse av hva slags del det dreier seg om, og i hvilken farge. Altså - du får akkurat det du ber om.

Hvis du skulle ønske noe som ligner på den delen, så må du jobbe litt med saken, f.eks ved å bla inn i samme kategori og finne deler som har lignende delnummer (BrickLink-nr, som f.eks 4032 i dette tilfelle), navn (“Plate, Round 2 x 2…”) og/eller utseende. Men!.. ofte gir BrickLink en liste av deler som er “similar in mold type”, det ser du her nederst: bricklink.com/catalogItem.asp?P=4032

Da har vi mottatt nesten alle pakkene. Var rett for at jeg ville få noen feilaktige tollkrav, men ser ut som det har gått bra. Noen har jo skrivd på verdien inkl. porto, altså over kr. 200. Kun en sending som er åpnet for tollpliktig kontroll.

Noen små problemer er det her og der. Sverger på at jeg fikk en haug med klosser det luktet svette av!!!, dvs. mulig det bare var bobleplasten de lå i og lukten forsvant fort. Men selv om jeg kun har bestilt nye brikker så mister man jo litt av følelsen av at det garantert er helt ny fra boksen.

Var også noen klosser her om dagen jeg syntes så litt slitt ut, men mulig de bare har vært lenge i en boks og blitt slitt selv om de er nye. De var røde og da sees ofte slitasje godt.

I tillegg mangler det noen få klosser her og der. Ofte enkeltklosser. Men jeg har noen flere bestillinger så da er det jo bare til å bestille en enkeltkloss og ofte koster det jo bare noen få øre. Har altså allikevel gitt positiv karakter.

Jeg skrev tidligere at det var dyrere porto fra USA, men ser nå at det nok skyldes at jeg gjorde noen store bestillinger derfra. Men generelt tar det jo lengre tid å bestille fra USA enn Europa så jeg føler fremdeles at det er noe sikrere og bedre å bestille fra Europa enn USA.

Veldig opptatt i år så har ikke fått bygget settet før nå.
Faktisk litt skuffet. Det er mye som er 4x og sånn sett litt kjedelig. Dvs. at det er altså 4 like moduler på endel av det som skal bygges.

Hvis man setter det på spissen så kan man si at settet har ikke 6000 brikker, men 1500 brikker.

Sånn sett er det større utfordringer (syntes jeg) på Technic-settene. F.eks. helikopteret (9396) og terrengbil (9398).
Når man i tillegg da får 3-4 slike store sett for den samme prisen som Taj Mahal så “angrer jeg” litt i etterkant.

Men sikler på noen av de andre settene. Dvs. litt blandede erfaringer med å sette sammen eget sett. Dyrt og mye arbeid. På den annen side lærer man jo endel tips og det blir nok enklere og billigere evnt. neste sett.
Sikler jo bl.a. på noen av de store Star Wars-settene som Falcon og Death Star. Tower Bridge kunne jeg også tenkt meg. Mener og huske at jeg har sett tips på at den ikke er så veldig dyr. Star Wars-settene (orginale) koster jo en liten formue.

Tower bridge var iallefall mange like moduler som blir satt sammen :open_mouth: Er jo
åtte hjørner på den som er like.
Jeg har en deathstar som er bygget sammen en gang, og aner ikke hva det er, ikke
sett en eneste SW-film :blush:
Kjøpte den kun fordi den var et stort set, og kunne kvittet meg med den, men aner ikke
hva man får for slikt. Tror di er på tilbud til 3.500,- nye i noen nettbutikker?

Anbefaler Sydney Opera House. Det er et asymmetrisk bygg og dermed mye mindre repetitivt å sette sammen. Dessuten er det en del interessante teknikker der, spesielt for å sette sammen taket i de helt spesielle vinklene.

Takker for tips.
Har brukt denne endel:
brickset.com/brickLists/?3246
men den er jo eldre og tydeligvis ikke oppdatert.

Ikke fått med med Sydney Opera House så det var ett glimrende tips. Har vært der og skal kanskje tilbake ditt i år faktisk med barn og samboer (hvis alt går etter planen).

Hovedproblemet er kronisk dårlig plass (samboer og 2 barn). Drømmen får være ett eget rom til Lego og andre prosjekter.
Har ikke peiling på hvor jeg skal gjøre av Taj Mahal.

Noen som har peiling på hvor mye det koster å utvikle ett slikt sett (typisk disse bygningene vi her snakker om). Hadde jo vært artig med Stortinget/Slottet/Operahuset og slikt engang.