Taj Mahal via å kjøpe enkeltbrikker

Jeg er en ny bruker så unnskyld at det nok blir litt dobbeltposting og at jeg kanskje starter nye tråder som kunne vært i eksisterende. Men det virker jo å være relativt dødt på forumet så kanskje litt “spamming” kan gjøre at det blir litt aktivitet bare på mine tråder.

Men ser på andre tråder at man forsøker å kjøpe brikker enkeltvis for å lage sett. Jeg har ikke kjennskap til hva som evnt. er av enkeltbrikker, men sjekket opp endel brikker akkurat nå (av de som jeg umiddelbart ikke kjente til), og sånn i farten så kan det jo se ut som man kan få 6000 brikker til en brøkdel av hva man ellers måtte ha betalt. Jeg har som sagt bare sjekket ett lite utvalg, men i farten fant jeg få/ingen brikker som kostet mer enn 0,50 pr. brikke og de fleste koster jo også mindre.

Jeg har da sett enkeltbrikker til over 25 kr.
Det virker som om fargen har mer å si for prisen enn størrelsen på brikkene.

Noen brikker i en spesiell farge er kun med i ett sett. Da blir de fort dyre :wink:
her er ett godt eksempel: bricklink.com/search.asp?col … itemID=446

Nå har jeg sjekket enda flere brikker og enda ikke funnet noen dyre. Mulig selvsagt det er noen som jeg ikke har funnet. Har sjekket alle fargene.

Men finnes det noen steder med gode høyoppløselige bruksanvisninger? Sjekket bl.a. service.lego.com og de som lå der var det ganske dårlig oppløsning på og dårlig fargegjengivelse.

Tips: ligger mange linker på høyresiden av forsiden til brikkelauget.
En av dem er http://www.brickset.com/
Eller peeron.com/scans/ og tast inn sett nr…

Price guide-funksjonen på Bricklink kan gi en indikasjon på prisen på brikkene:

bricklink.com/catalogPOV.asp … incInstr=Y

Dette er snittpris, så helt korrekt blir det jo ikke. Og porto og eventuell mva og avgifter kommer i tillegg.

Nå skal det sies at jeg aldri har handla på Bricklink selv, men det hender jeg kikker her når jeg vurderer å kjøpe et sett kun for brikkene.

Takk for tipset, men nå har jeg registrert meg så mange steder de siste par dagene at jeg venter litt med nye registreringer. Det er forøvrig ikke noe problem å finne bruksanvisning, men alle jeg til nå har sett har vært av relativ dårlig kvalitet. Spesielt blir svart veldig uklar.

Takk for tipset. Men får fremdeles ikke den prisen til å stemme. Har sjekket ca. 50 brikker og alle har vært lavt priset og har jo forsøkt å sjekke de uvanlige. Men trur nok jeg kommer til å starte på prosjektet uansett. Skulle det være noen få brikker som er veldig dyre og trekker snittet opp så får vi heller se oss om etter alternativer (hvis de finnes).

I følge bricklink sin priceguide, var siste 6 mnd snittpris på salg av brikkene som brukes i Taj Mahal 4464,- Såvidt jeg vet tar ikke denne prisen hensyn til mengden brikker i settet.
http://www.bricklink.com/catalogPOV.asp?itemType=S&itemNo=10189&itemSeq=1&itemQty=1&breakType=M&itemCondition=N&incInstr=Y

Noen av brikkene vil du nok kunne kjøpe en del billigere enn snittprisen, mens andre blir litt dyrere. Det som drar opp prisen en god del er frakt, da man må/bør holde seg under 200,- pr ordre.

Jeg har aldri bygget dette settet, men ser ut som mange av brikkene er relativt vanlige på bricklink. Den eneste jeg fant i farta som kan skape hodebry for deg, er [partimg]3680[/partimg][part=3680]White Turntable[/part]. Taj Mahal har 208 stk og i skrivende stund er det totalt 206 stk til salgs på Bricklink - fordelt på 90 selgere:/

Stort fint sett - så lykke til med prosjektet:)

Hvis man kjøper denne så er problemet løst:
[partimg]3680c01[/partimg] [part]3680c01[/part]

Og så sitter man igjen med 208stk av den grå runde platen man kan bruke til andre ting :slight_smile:

Det tenkte jeg ikke på…men var ikke bøtter og spann av de heller:/

Et knep når man skal ha mange (mange er i dette tilfellet definert som så mange at det bare er en eller få selgere på BrickLink som har så mange, og de er dyre) av en brikke er å finne selgere som har en del (så det monner, men ikke alel du trenger) og andre brikker du trenger til en helt grei pris, og deretter bestille brikker for litt mindre enn 200,-.

Et alternativ er å finne en enkelt selger som har så mange av de brikkene du trenger at det monner, da bør du kunne spare nok i forsendelse til at det dekker fortollingsgebyret og mva. Men det er veldig dyrt å sende en bestilling på 250,-.

Det er nok en kurve som krysser ett eller annet sted her.
Dvs. skulle man finne alle brikker man trenger trur jeg nok det er billigst totalt sett å bestille fra en selv om det blir 25% moms+gebyr. For ikke å snakke om mindre arbeid.

Men trur nok jeg kommer til å satse på den 200 kr. grensen. Trur jeg også vil skrive at hvis det er greit for personen som sender så skriver de at det er mindre enn 200NOK i custom value og at de ikke legger faktura inne i pakken.

Kult det her. Dette er AVHENGIGHETSSKAPENDE. Men vi får skrive det på kontoen for en litt forsinket 40-års krise.

Sendte akkurat første bestilling på 428 deler fordelt på 30 forskjellige brikker. Totalt $34.44 så da har vi holdt oss under 200 kr. grensen også. Har handlet litt før fra utlandet, så vi får bare prøve oss frem på hva det koster i frakt.

Har lagt inn alle brikkenumrene i ett regneark og så ført opp at jeg nå har kjøpt de jeg har gjort.

Tilsammen 5922 deler fordelt på 164 forskjellige biter.

Forøvrig 5 forskjellige biter det kun er 1 av.
13 forskjellige biter det er minst 100 av.

Går strålende dette her.
Bestilt ca. 1/3 av delene og ca. kostnad på 700NOK. Var omtrent det jeg håpet på. Dvs. ett eller annet sted i intervallet 2-3000 kr. Men selvsagt mye som kan gjøre at det budsjettet sprekker. Men er jo gunstig å være norsk i disse dager med en veldig sterk krone.

Ser ut som man må regne med ca. 50% av kjøpesummen i frakt. En veldig omtrentlig tommelfinger-regel. Dvs. 200 kr. for legoen og så ca. 100 kr. i frakt.

Da har vi bestilt 58,8% av brikkene og sluttsummen blir ganske nøyaktig 3000NOK hvis trenden fortsetter. Dvs. det gjør den nødvendigvis ikke, men med ett unntak så har jeg ikke oppdaget noen dyre brikker. Og unntaket er de store brettbasene og de heller er ikke så dyre.

At frakt blir 50% var nok litt i overkant. Dvs. det stemmer på noen av de forsendelsene fra USA, men ikke de fra Europa.

Fra nå av så bestiller jeg kun fra Europa. Frakt på forsendelsene fra USA har omtrent vært på $20 alle sammen.

Bricklink forhandler 1001bricks i Frankrike er en grei selger. Hadde inne en bestilling nå. Pakken kom rekomandert sendt fra Tyskland. Og alle brikker er samlet i små søte poser.
Så anbelaler han på det sterkeste… :slight_smile:

Takker for tips. Skulle akkurat til å legge inn noen nye ordrer så det passet veldig bra.
Spurte du han direkte om at han skulle skrive lavere verdi?

Men han har jo ganske stive priser. Har sjekket noen få biter og han ligger på det dobbelte. Nå vil nok litt av forskjellen spises opp av lavere frakt og ingen andre ekstra gebyrer, men allikevel…

Men synes selv det er lettere å bestille fra en som har “nesten” alt jeg trenger…