Styre tog med PC

Noen som har laget løsninger for å styre tog med PC ?

Jeg tenker da å benytte IR via USB.

Noen ideer ?

NXT med IR sender?
Kan fungere selv uten at PC er tilkoblet…

Flere som har fått det til. Mest ved å bruke gamle 9V-skinner (strømførende), dog.

Tenkte du en hjemmesnekra IR sender med USB interface eller tenker du en Lego-only variant med NXT + IR sender?
Mange ulike løsninger her, og mange muligheter…

Oste Hovel

Hjemmesnakra løsning tenkte jeg på.
Skal bruke en Arduino driver for servoer for å styre pensene, bommer mm.
Tenkte da også at det hadde vært tøft med styring av togene også via samme PC.
Har også tenkt til å legge ned RFID lesere i sporene, og RFID brikke på tog for å identifisere togene.
På denne måten skal det være mulig å passe på så de ikke kjører mot rødt signal.
Signal styring også med et ferdig kort fra Arduino.

Hvis du søker litt så finner du nok ganske mange som har gjort noe på dette.

PF IR-protokollen finner du hos Philohome.
Forøvrig en veldig bra site for all legoteknisk info.

Har du tenkt til å bruke Mindstorms USB IR-tårnet?
Så vidt jeg vet finnes det ikke driver for Win7 64b, men det funker på Win7 32b.
Finnes en eller annen tråd i forumet her om det.
En mulig løsning for 64b er å bruke det gamle serielle IR-tårnet.

Regner med at vi får oppdateringer om prosjektet.
Lykke til! :slight_smile:

Blåtann-dings for styring av PF-ting.

Fra News-taben:
“Our team start working on app for fans of the LEGO® Trains! With this app Trains fans will be able to program (in time) train speed, deceleration, acceleration, suspension, railway switches, drawbridges, lights up the platforms, lighting of towns and villages. This app will also be used to program (in time) factories, refineries, funicular, robots, etc.”

Kul sak, den kan jo løse problemet med at PF kun kan styre 8 ting via 4 kanaler og 2 utganger.
Protokollen har riktignok et reservert bit for en ekstra kanalbit og dermed gi 8 kanaler, men så vidt
jeg vet er det ingen sender i dag som støtter det.

Likte denne: 'Currently, hardware and firmware are not open source, but in the near future, hardware and firmware will be released for free creation. ’

Du har jammen lang vinterferie ;D

Ja, siden januar 2011.