Strømforsyning til GBC

Jeg lurte litt på detta, da vøtt… :wink:
Jeg tror faktisk jeg har en sånn 9V togstrømforsyning med gult ratt som jeg har sett flere bruker (ellers er vel kanskje disse mulige å få tak i på Bricklink) - men hvordan var det med å få brukt disse med nyere Power Functions motorer igjen…? Jeg har oppfattet noe om at man kan bruke en forlengerledning som løser dette, men på S@H ser jeg to forskjellige: én på 50cm (8871), og én på 20cm (8886 - der det faktisk også står noe om 9V system). Det er den korte jeg skal bruke mot PF Motorene, og da er alt i rute? Hvordan kan man koble på flere motorer - hvis det anbefales? Kan man bare stable kontaktene? Og kan man bruke den lange forlengeren (etter den korte?) for å komme fram til moduler litt lenger unna? Andre ting ang. det elektriske man må tenke på?
Takknemlig for alle slags innspill og hjelp til en GBC-amatør… :laughing:

PF kabelen nr 8886, har “togplugg” på undersiden og “pf plugg” på oversiden på den ene kontakten. Denne kan du da sette på togkontrolleren for å få overgang til PF motorer.
8871 [partimg]8871-1[/partimg] er kun PF plugg i begge ender.
Flere motorer går bra, bare å stable kontaktene oppå hverandre.
En 9V togkontroller klarer stort sett 2 XL eller 4 medium/large mener jeg - jeg har sett en side som sa noe om det, men finner den ikke igjen i farten.
1 XL motor klarer med en grei felles drivlinje å dra 6 til 8 moduler. Mine moduler går riktignok på hver sin motor stort sett nå, men kanskje hvis tiden og lysten er der…:slight_smile:

Andre ting jeg kom på som kan være greit å ha med:

  • PF Switchen [partimg]61929[/partimg] (som også er med i [set=8293]8293[/set]) er grei å ha imellom modulen og togkontrolleren/batteriboks. Både som en nødstopp og for å sette riktig vei motoren går hvis modulen må gå en vei.
  • XL motoren er sterk! Den kan uten problemer vri og knekke både kryssaksler og Technic klosser hvis noe blokkerer. Clutchtannhjul [partimg]76244[/partimg]er fin for å unngå en del skader.
  • Slitasje kommer du ikke utenom. Regn med å måtte bytte minst en del pr utstilling. For meg så er det som oftest Universal Joint 3L ( 61903 ) som må repareres eller knekker.

Nå sitter jeg ikke med lett tilgang til interweb, men jeg tipper du kan finne noe svar på dette med flere motorer og hvor mye strøm de trekker sammenligne med hvor mye strøm du kan få ut av tog kontrolleren på Philipe Hurbains hjemmeside: philohome.com/motors/motorcomp.htm

Men du må også være oppmerksom dersom du skal bruke en PF IR-mottakere (den enheten som er koblet mellom motor og batteriboks) så finnes det to varianter av denne. En som kan levere mer strøm til motorene enn den andre. Det står noe om det på Philo sine sider om dette også.

Som Sjanten sa så kan de firkantede pluggene (som jeg kaller 9v plugg) stables i høyden. Om du vrir dem 90 grader så skifter de polaritet. Det er disse pluggene som jeg også har brukt på de gatelysene jeg har lagt. Der har jeg ofte stablet 40-50 stk uten problem.

Er det ikke 180. Var vanlig med det på gamle Light and Sound. For å snu polariteten på motorer og lys, snudde man lyset eller kontakten 180 grader.
ved 90 så skjedde det lite. Eventuelt kortslutter man

Jeg bruker NXT motorer og, finnes overganger til dem og :wink: