Stor samling fra entusiast

Hei alle sammen

Min mor var en legoentusiast. Interessen startet da jeg kom til verden på slutten av 60 tallet. I barndommen hadde vi et eget legorom. Et elorado for ungene i nabolaget. I de senere årene da helsen hindret henne i å drive med for mange ting var Lego min mors store hobby og lidenskap. Hun samlet og kjøpte mye på Internett. Min mor gikk bort nå i vår. Nå må vi finne ut hva vi skal gjøre med samlingen. Vi vil bare beholde noen sett.

Hun har en STOR samling som fyller mange skap og esker. Et grovt anslag er 600-700 sett. Mestparten er fra tidlig 80-tall og fram til i dag.
Hun har håndskrevne lister med år og modellnummer. Skal i gang med å systematisere. Helst vil vi selge i bulk da vi har mange ting å ordne opp i og å selge sett for sett fort blir mye jobb.

Hvordan kan vi best lage lister? Ser at brickset.com og lugnet.com har lister. Alternativt lage noe selv i Excel?

Tips mottas gjerne.

Mvh,
Andreas

Først å fremst kondolere.
Og det er også synd dere skal kvitte dere med en så stor og fin samling. Er det ikke noen barn i familien som kanskje heller ville hatt glede av en slik fin arv?

Om du allerede har en liste med settnummer, så kan både Peeron og Brickset (samt www.lugnet.com) brukes til å eksportere til for eksempel .csv som kan brukes for å enten putte inn i en database eller lage excel-fil eller hva nå dere måtte ønske å gjøre med de dataene.

Og det er vel egentlig kluet her: hva skal dere med en slik liste?
I og med at man har oppslagsverk som peeron, brickset, og må heller ikke glemme Bricklink.com, så kan man jo finne ut det meste av settet derfra.
Det som dere kanskje bør lage i lista er heller notater bak hvert sett, om det er komplett, om det er eske med, om det er bygnings-anvisninger med og i hvilken stand settet er i. Det er slike ting som er av interesse for eventuelle kjøpere.
Men så langt har jeg bare funnet ut at det er bare i Lugnet.com sin sett-liste hvor du kan krysse av for “ønskes solgt” og legge til en kommentar som også andre kan se.
Bricklink er flott for å finne ut hvilken pris dere kan forvente av hvert sett om dere ikke har noen formening i det hele tatt hvilken pris dere skal sette på det. Man kan også åpne opp en “butikk” på bricklink.com for å legge settene ut for salg der, da får dere også internasjonale kjøpere om dere er interessert

Om dere bare skal bli kvitt hele samlingen (uten de som dere velger å plukke ut) så kan man jo selvsagt bruke QXL, Finn.no eller lignende auksjons sider og selge alt samlet der…

Bilder kan også være lurt å ta av samlingen, da får eventuelle kjøpere en pekepinn på mengde, kvalitet, type sett osv.

Aller enklest er jo at dere bare rett å slett tar å legger inn alle settene slik de er på den lista dere allerede har her på forumet. Det finnes kodinger her som du ser over redigeringsvinduet, slike som set, set=, setimg som kan være greie å bruke som lager automatiske linker til Bricklink og andre sider. Så kan du bare føre på ønsket pris og hvilken stand settet er i rett i den lista.

Jeg har nå gjort første del av jobben, legge håndskrevne lister inn på brickset. Lista ligger her:

brickset.com/search/?ownedBy=andrease

Gjenstår å få igjennom og se hva som har esker osv. Men gir eventuelle interesserte en pekepinn.

Mvh,
Andreas

Jeg har nå fått lagt ut samlingen på Finn, finn.no/finn/torget/tilsalgs … e=25585395

Bilder av samlingen på Flickr, flickr.com/photos/legosets

Lister på
brickset.com/search/?ownedBy=andrease
cid-2b3e2cacb836c264.office.live … ction.xlsx

Mvh,
Andreas Eide