Spørsmål om LDD Lego Digital Design

Er det mulig å se antall klosser på en modell en har bygget??

Jeg er ikke helt tilhenger av å bygge på dataen men det er en god hjelpemiddel så jeg har ikke fordypet meg i programmet!!

Har ikke funnet annen måte enn å laste modellen opp til LEGO.com og så se på antall deler. Men det er jo veldig tungvint da man jo må vente på godkjenning osv.
En annen måte er å eksportere til LDraw fil, og åpne opp i LDraw/MLCad…

Selv synes jeg det eneste positive med LDD var måten delene “festet” seg til hverandre. Ellers var det bare tungvint å bruke. Så jeg har testet LDD litt men har gått tilbake til MLCad. Ved å bruke “snap to grid” og justere på Grid settings så kan man få det bra i MLCad også.
Man kan jo heldigvis importere/eksportere mellom disse to programmene. Bare vær obs på at om du importerer til LDD og brikkene ikke sitter HELT korrekt så blir de ikke tatt med inn i LDD…

Akkurat, litt kjipt når man vil bygge noe og vil finne delene på forhånd!

LDraw hadde rykte på seg at den var tungvint å innstalllere, skyt meg om jeg tar feil, er ingen pc guru og gidder ikke installere ting som ikke virker med en gang :slight_smile:

Jeg forsøkte å installere MLcad på min Mac, men det fikk jeg ikke til. Har nesten 10 tommeltotter når det kommer til data selv, så kanskje noen kan svare på om det er mye knot og/eller linke til sider med tips og triks for å få dette til å fungere?

På forhånd takk :slight_smile:

Tja, jeg går ut i fra at du bruker Apple OS X når nevner at du bruker en Mac, i hvilket tilfelle du ikke kan bruke MLCad. Programmet du skal bruke istedefor, heter Bricksmith, og virker, om jeg har forstått det riktig, tilnærmet likt (dog interfacet ser annerledes ut) og er tverrkompatibel med filer som brukes og genereres av MLCad og vise versa.

Mer enn såpass vet jeg dessverre ikke - sitter selv på en PC, og bruker selvfølgelig MLCad, ettersom Bricksmith ikke fungerer her. Men jeg så at det fantes noen hjelpsomme lenker i lenken ovenfor, så det er bare å prøve seg fram. :slight_smile:

Det finns ett program som heter Wanted Bricks där man kan öppna en LXF-fil och få reda på antalet klossar. Går att ladda hem här: nolberger.se/Lego/Wantedbricks/Default.htm

Hva bruker folk egentlig av software i LEGO-sammenheng? Hva er å anbefale? Jeg bruker primært linux, så LEGO sin egen software er uansett ubrukelig for meg.

Hvilken software tenker du på da? For å tegne eller for å programmere NXT/RCX (Mindstorms)?
Om vi holder oss til Topic og tenker LDD så funker jo den som kjent ikke under Linux.

Men er usikker på MLCad, men LDraw kjører under Linux iallefall. (MLCad er det grafiske grensesnittet til LDraw).
Under “Download” på ldraw.org/ og der står det “LDraw tools are available for Windows, Macintosh, and Linux.”
Så da er det vel bare å laste ned å installere :slight_smile:

For programmering av NXT/RCX så finnes det jo en masse programmer for Linux. Ikke at jeg har noen linker til det akkurat nå. Men det kan kansje andre her hjelpe deg med…

Beklager om spørsmålet mitt var litt upresist, jeg tenkte i hovedsak på programvare i forhold til standard LEGO, altså ikke programmering for Mindstorms. Jeg er litt n00b på området siden jeg ikke har drevet noe særlig med LEGO-bygging siden pre-studietiden, og den gangen holdt jeg meg i hovedsak til å følge byggeanvisningene som fulgte med settene jeg fikk/kjøpte. Nå som jeg er ferdigstudert og har jobbet i et par år har LEGO-gnisten i meg tent seg igjen, og jeg har fått det for meg å prøve å lage egne kreasjoner. Jeg har prøvd å google litt etter software, og funnet endel forskjellig, men det er neimen ikke så lett å orientere seg i jungelen om hva som er hva og hva som er bra. Dessuten vet jeg ikke hva det er vanlig å bruke software til i LEGO-sammenheng? Jeg har skjønt at noen liker å designe modeller på PCen, og jeg tenkte mest det kunne være greit å ha noe programvare jeg kunne bruke til å lagre instruksjoner for mine egne kreasjoner så jeg kunne lette bygge dem på nytt igjen en senere gang. Fins det andre ting det kan være nyttig å bruke software til i LEGO-sammenheng (eksludert Mindstorms)? F.eks for lagring av informasjon om hvilke sett man eier og hvilke brikker som kom med hvert sett, eller slike ting?

Jeg fant noe som het LeoCad, som jeg prøvde å installere, men den klarte å kræsje hver gang jeg prøvde å dra inn en brikke, så det var bare å gi opp :unamused: Kikket litt på LDraw, men det så ut som om det var litt utdatert? Jeg kan uansett ta og gjøre et forsøk på å installere den og sjekke den ut. Men MLCad kjører oppå LDraw sier du? Så hvis MLCad ikke funker under linux, så må jeg finne et annet grafisk grensesnitt til LDraw? Eller funker LDraw som standalone?

Jeg har sett litt etter dette også, men det var jo litt off-topic i akkurat denne tråden. Har funnet noe greier jeg skal sjekke ut, men husker ikke hva det het i farta…

Som du kanskje skjønner har jeg store planer og lite erfaring, men masse gamle LEGO-sett på loftet til moren min :wink: For ikke å snakke om en stor lidenskap for LEGO :smiley:

Min erfaring er i hvert fall at det beste å bruke på Linux er MLCAD kjørt via wine, funker strålende.

Testet BrickSmith å den fungerte fint på min Mac med OS X . Takk for tips :slight_smile: