Spørreundersøkelse om LEGO Mindstorms (nå også på nett...)

Oppdatering: de fant plutselig ut at de skulle lage et webbasert skjema for dette i steden, fint om dere kan fylle ut den i steden for å svare her (gjerne dere som har svart allerede også, men si fra om dere ikke gidder, så skal jeg videreformidle…) surveymonkey.com/s/B75D52T

Jeg har fått en anmodning fra LEGO om å samle inn litt data om eierskap og bruk av LEGO Mindstorms, så hadde satt pris på om alle som eier minst ett LEGO Mindstorms produkt kan svare på følgende spørsmål:

  • Hvor mange LEGO Mindstorms produkter eier du, gjerne sortert på settnummer.
  • Hva bruker du LEGO Mindstorms til? (Del av større MOCs, eller til dedikerte Mindstorms MOCs).
  • Vil du klassifisere deg selv som en dedikert LEGO Mindstorms AFOL (die-hard fan :stuck_out_tongue:) eller en mer “casual” bruker av Mindstorms som bruker det i MOCs der det er hensiktsmessig, men kunne også brukt andre ting istedenfor?

(de vil også vite kjønn, men jeg antar at ingen her inne “gjemmer” kjønnet sitt, så du behøver ikke å svare eksplisitt på dette, med mindre du føler behov for presisering :wink: )

Spørsmålene i sin opprinnelige form på engelsk, i tilfelle jeg har rotet til oversettelsen (så dere kan korrigere meg :stuck_out_tongue:):

Da kan jeg vel starte kalaset:

1 sett 3800 Ultimate Builders Set
2 sett 3801 Ultimate Accessory Set
1 sett 3804 Robotics Invention System V2.0
4 sett 8527 Mindstorms NXT
2 sett 8528 Converter Cables for Mindstorms NXT
2 sett 8529 Connector Cables for Mindstorms NXT
1 stk 8887 LEGO® Power Functions Transformer 10VDC
2 stk 9693 NXT DC Rechargeable Battery
2 stk 9709 RCX Programmable LEGO Brick (Think I have the wrong set number here, this is for v1.0 and I have 2 loose v2.0)
1 sett 9731 Vision Command
1 sett 9736 Exploration Mars
1 sett 9747 Robotics Invention System V1.5
1 stk MS1038 Colour Sensor for Mindstorms NXT
1 stk MS1040 Accelerometer Sensor for Mindstorms NXT
1 stk MS1044 Gyroscopic Sensor
1 stk MS1046 Infrared Link Sensor

Apart from building the sets above with all the alternative models in them, I have use the Mindstorm sets and parts in this kind of MOC’s:
I have made mostly vehicles with wheels or tracks and some robots with legs. All from 1-legged robots and up to 8 legged robots.
I have tried to make some robots that cooperate on a mission (both NXT and RCX).
My latest project is using NXT and RCX in cooperation to control some Power Functions LEGO trains.

[set]8527[/set]
[set]9797[/set]
[set]9648[/set]
3 x [set]10287[/set]
[set]8528[/set]
[set]9693[/set]
[set]9798[/set]
[set]9841[/set]
3 x [set]9842[/set]
[set]9846[/set]
[set]MS1034[/set]
[set]MS1038[/set]
[set]MS1040[/set]
[set]MS1044[/set]

Jeg er definitivt i startgropen med NXT - og har 3 barn på vei inn i passende robotalder i tur og orden. :wink:

-Erik

1x 8527 LEGO Mindstorms NXT
1x 8547 LEGO Mindstorms NXT 2.0
2x 9846 NXT Ultrasonic Sensor
Also got some idea books bought online

Having built all of the above sets and alternate models, I prefer to make rather large scale models that pushes the limit of the material and what was originally inteded with LEGO and Mindstorms. I suppose I’m in between when it comes to dedicated and part of a large scale MOC. There are just so many posibilites with LEGO Mindstorms and I really enjoy putting functionality into things I make. Either it be a life size robot, like PAHAB, or a town with programmed traffic lights, just to mention some.

2 stk 3800 - Ultimate Builders Set
1 stk 3801 - Ultimate Accessory Set
2 stk 3804 - Robotics Invention System V2.0
4 stk 8527 - Mindstorms NXT
1 stk 9648 - Mindstorms Education Resource Set
3 stk 9694 - NXT Color Sensor
1 stk 9719 - Robotics Invention System 1.0
1 stk 9730 - Robo Sports
1 stk 9731 - Vision Command
1 stk 9732 - Extreme Creatures
1 stk 9735 - Robotics Discovery Set
1 stk 9736 - Exploration Mars
2 stk 9738 - RCX Remote Control Unit
1 stk 9748 - Droid Developer Kit
3 stk 9749 - NXT Temperature Sensor
1 stk 9754 - Dark Side Development Kit
1 stk 9755 - Temperature Sensor
1 stk 9797 - Mindstorms Education NXT Base Set
2 stk 9798 - Rechargeable Battery
2 stk 9833 - Transformer
1 stk 10287 - Intelligent NXT Brick
1 stk MS1030 -Compass Sensor
1 stk NXT 1060 - HiTechnic Touch Sensor Multiplexer

Mainly used for First Lego League 2003 - 2011 (and onwards…)

Jaggu, here goes:

Gender: M
Number of sets: 2 (3804, 8527)
Application: Parts of bigger MOCs
Designation: casual

For kort?

Jeg slutta å telle sett, sensorer, o.l. for lenge siden.

Tror jeg følger Ermans kortversjon:

Gender: M
Number of sets: ???
Application: dedicated MOCs, programming, robot competitions, train control, GBC
Designation: casual professional and dealer :slight_smile:

Og nå har de plutselig bestemt seg for at de skulle lage en webbasert undersøkelse i steden :unamused: Link her: surveymonkey.com/s/B75D52T

Da har jeg registrert dette i det skjemaet selv.

Jeg også.

Da har jeg tatt nettvarianten jeg også. Teit at det ikke gikk an å krysse av begge på spm 6.

Ellers har det gått rykter om at hele Mindstorms-greia skulle legges ned, så det er kanskje derfor de undersøker litt.

Jeg vurderte å svare på denne, men siden det ikke var noen mulighet for å svare at man hadde Mindstorms-produkter men knapt brukte dem, lot jeg det være (funker det å legge det inn som en anmerkning under nr 5?). Det ville være synd om Mindstorms ble kutta ut siden konseptet har uendelige muligheter, desverre er det også en del problemer som de bør se nærmere på:

For dyrt - Det nåværende 8547/NXT 2.0-settet koster 2900 kr, dette er altfor mye og gjør at systemet bare er tilgjengelig for AFOLs og bortskjemte barn. Lego burde sikte mot å halvere prisen, 1500 kr er mer passende og ville gjøre Mindstorms tilgjengelig for et bredere publikum (akkurat nå er vel gravemaskinen 8043 langt bedre “value” for de fleste).

Elendig software - Jeg har selv RCX2 og NXT1-settene, og opplever dette som hovedgrunnen til at jeg ikke bruker dem mer. Softwaren føles treg, klumpete og krever altfor mye av PCen. F.eks funker ikke NXT-softwaren på min laptop (den har bare 1024x600 skjerm) og den nederste delen av skjembildet kuttes bort. Selve konseptet med grafisk programmering er utmerket, men programmene er lasset ned med unødvendige introer, slitsomme sidefaner og ikke-standard UI-algoritmer som gjør dem utrolig trege.

Aller helst burde selve enheten hatt en fullverdig innebygget programmeringsfunksjon (selv om det hadde blitt litt mer knot med den lille skjermen og de få knappene), dette ville gjort det lettere å debugge/oppdatere roboten “on the fly” istedefor å løpe frem og tilbake mellom lego og PC. Programmeringen var svært begrenset på NXT1 (dugde knappast til å teste enkeltfunksjoner), er denne blitt noe bedre på 2.0-versjonen?

Klumpete hardware - Spesielt motorene er store og vanskelig å bygge pent inn i annet enn rene technic-konstruksjoner, jeg savner også absolutt vinkelmåling/resetpunkt. Hovedenheten er også i største laget, siden dette hovedsaklig skyldes de 6 AA-batteriene burde de nå kunne lage en langt mer kompakt utgave med ladebatteri. De burde også bytte ut de nesten-men-ikke-helt-standard RJ-pluggene med PF-plugger (det burde være mulig med analog/digital returkanal uten at det blir kortslutningsfare med andre PF-enheter, de gamle RCX-sensorene måtte jo også tåle å bli koplet rett til en batteriboks).

Uinspirerende oppgaver - De beskrevne oppgavene er altfor enkle og gjennomgår ikke alle programmeringsfunksjonenene. Selv om jeg tror begge settene hadde en plansje for å se om roboten kan følge en linje, har aldri dette (potensielt interessante) temaet vært nevnt i heftene. I NXT1-settet var en av oppgavene å få roboten til å kjøre frem, gripe en ball, og rygge til utgangspunktet. Siden jeg regnet med at dette involverte å måle avstanden fra start til roboten treffer ballen (for å rygge riktig avstand tilbake), brukte jeg en del tid på å finne ut av variabler og datakanaler. Roboten funka fremdeles ikke skikkelig (den rygget alltid litt for langt), og siden jeg var usikker på om dette skyldtes en “off-by-one”-feil, kontrollforsinkelse eller bare dårlig programmering, bestemte jeg meg for å sjekke “fasiten”. Men der rygget bare roboten en fast distanse (uavhengig av avstand til ballen), og overså dermed en stor del av oppgavens forutsetninger.

Jeg har inntrykk av at dette er “å banne i kjerka”, er jeg det eneste som har vært misfornøyd med Mindstorms?

Deler mange av dine synspunkter her, og jeg vil tro at det er viktig for LEGO å få nettopp disse tilbakemeldinger slik at de kan lage bedre produkter i fremtiden.
Selv har jeg gjort det beste jeg kunne med det jeg hadde, noe som resulterte i PAHAB.

Mange bra poenger du har her Axel, og må si meg enig i mye av det du skriver. Jeg skal videreformidle synspunktene dine til LEGO.