Speed remote control

Hei !
Jeg trenger en motorløsning som har en omdreining på ca 1 pr minutt.
Kan jeg ved hjelp av en motor (f.eks Power Functions M-Motor) og en Speed Remote Control få til det?

Er vel bare å gire ned det? Minste hastighet på M-motoren er nok ganske mye mer enn en omdreining i minuttet. Du kunne jo vurdert micro-motoren, men selv den må nok gires ned ganske mye.

Micro motorene er vel også dyre og vanskelig å få tak på?

Hei og takk for svar.
Gire ned håper jeg å slippe ved å bruke denne speed control -enheten.
Vil den kunne fungere slik at den gir en omdr.hastighet på 1 / min.
Evt såpass lav hastighet at det blir enklere å gire ned?

Selv med micromotoren vil du slite med å bruke fjernkontrollen ned til så lav hastighet.
Micromotoren er den tregeste i følge philohome.com/motors/motorcomp.htm , med 35 rpm, og fjernkontrollen har vel 6 eller 7 nivåer.

Takk for den linken, veldig interessant!

Hei og tusen takk for veldig nyttig informasjon.
Ser ut som en EV -motor med 4,5 V inn er det jeg må gå for. Da kommer jeg ned i 24 r/m

Vil jeg kunne gi denne motoren 4,5 V inn og kunne redusere enda mer hastighet med en fjernkontroll.
Eller er det slik at det er fjernkontrollen i seg selv som sørger for redusert volt inn til motoren?

Jeg mener motorene styrer hastigheten via PWM (Pulse Width Modulation?) og dermed hvis du skal kjøre med f.eks. halv hastighet, så sender motorkontrolleren full driftsspenning i halvparten av tiden med veldig korte intervaller.
Men jeg kan huske feil her så jeg tar meg ikke nær av om noen retter meg her:)

Stemmer med PWM, men så lavt som 1 RPM, så blir den veldig svak om det i det hele tatt blir mulig.
Skal dette være en klokke?

Takk for svar. Skal ikke bli en klokke men trenger en motor til å drive en platevasker (LP) . Platene skal helst ikke gå rundt i vaskeren hurtigere en 1 rundte pr minutt. Har prøvd å benytte en klokke. (sekundviser akslen) til å drive dette. Men den ble alt for svak. Mulig jeg er nødt til å gire ned.

Du kan også bruke effekt transistor 2N3055 med et potmeter på for å regulere
spenningen ut.Denne krets er beregnet for modeltog likespenning men den
bør også kunne brukes på 9 volts spenning som lego bruker :

:wink:

Må motoren gå hele tiden? Eller er det nok at mekanikken tar for eksempel en halv runde venter 30 sek og tar en halv runde til og så videre? I så fall kan du løse dette med Mindstorms sett. Da får du både presisjon på eksakt en halv runde (eller x antall grader) og tiden i sekunder som også er veldig nøyaktig. Utfordringen er jo dersom dette er noe som skal kjøre i mange dager. Det finnes en funksjon i de siste versjonene av Mindstorms (NXT1, 2 og EV3) som gjør at du kan slå av timeren som får enheten til å gå i dvale. Men den vil jo gå tom for strøm etter en stund. LEGO løser dette ved å bruke ett oppladbart batteri som står tilkoblet med ladestrøm hele tiden. Batteriet har innebygget ladekrets og vil stoppe selv og lade opp når det er fullladet, men Minstorm enheten vil fortsatt få strøm fra batteriladeren som er koblet til 230v AC.

Disse oppladbare batteriene er veldig dyre til Mindstorms, så du kan løse dette ved å koble strøm direkte til batteripolene med en strømforsyning. Men da må du klippe bort pluggen til strømforsyninga og lage din egen annordning for å få fast kabelen. Men har sett flere som har løst det på den måten.

Dersom motoren må gå konstant uten stopp, så må du nok bruke masse ned giring. Dersom du bruker en PF XL motor så trenger du minst ned giring da den har lavest rpm med kun 220 rpm på maks speed. Usikker på hvilken hastighet den har når den går på laveste pf hastighet. Men det er iallefall mer enn 1 rpm, så noe ned giring må du ha uansett med disse motorene.

Alternativet er jo selvsagt å gå helt bort fra LEGO og bare bruke en Arduino, men det er jo ikke like moro som å forsøke å løse en utfordring med kun LEGO :slight_smile:

Ikke for å være ufin, men for å gå så langt ned som 1 RPM, så vil det være helt idiotisk å ikke bruke giring/tannhjul mellom.
I hvert fall så lenge det er snakk om å bruk en eller annen LEGO-motor.

Hadde du brukt, som Fonix foreslår, en Arduino, så kunne du brukt en stepper-motor med noe micro-stepping eller noe. Men så lenge det er snakk om LEGO,
bruk tannhjul. Det er eneste måten du vil kunne klare å få noen som helst kraft ut av en DC-motor så sakte som 1RPM.
Dette har med hvordan en slik motor er laget å gjøre.

Takk for nyttig informasjon. Det blir nok en girfunksjon.

Du må gjerne poste her når du har funnet ut av hvordan du skal gjøre det, og fått gjennomført det. Går ut fra at en av fordelene med å bruke LEGO til det er at det vil bli atskillig rimeligere enn det som finnes av platevaskere på markedet, for de er etter hva jeg kan huske forholdsvis dyre.