Småbruk

Etter et lite avbrudd med en utrivelig edderkopp er jeg tilbake på idyllkjøret, denne gangen med et småbruk inspirert av litt forskjellige steder på Vestlandet. Det blir antagelig del av ei ny øy senere, men fungerer greit slik det er også.

Farm by birgburg, on Flickr

Fruktblomstring og hesjing samtidig er vel ikke helt troverdig, men jeg ville ha med begge deler. Hesja er forresten blitt oppgradert med staur som stikker opp etter at disse bildene ble tatt.

Farm by birgburg, on Flickr

Den grønne veggen på låven er en såkalt brakevegg. Einer/brake blir flettet på et rammeverk av tre, det gir god lufting og holder regnet ute.

Farm by birgburg, on Flickr

Denne låven blir, som så mange andre små uthus, brukt til å oppbevare (b)rustne drømmer :slight_smile:

Ferguson TE20 by birgburg, on Flickr

Må ha traktor for å få arbeidet unna. Klarte (til min store overraskelse) å bygge en gråtass/Ferguson TE20.

Untitled by birgburg, on Flickr

Og siden bildene ble tatt 16. mai var det naturlig å kle sigfigga opp i en japansk beltestakk fra Hardanger.

Mer bilder på Flickr.

Birgitte

(Som vanlig) Fantastisk fint. Likte detaljen med bilen på låven, en klassiker! Fin måte å fikse bunad på :smiley:

For en som er elendig på å ta bilder, hvordan fikser du egentlig å isolere byggverkene i bildene? Photoshop?

Fantastisk kreasjon, og jeg liker at Gråtass har fått seg ett hjem han passer inn i :slight_smile:

Selv om hans italienske venn nede i fjøskjelleren ikke ser ut til å ha det så bra…

Speiderkodeks: jeg tror hun (og mange andre) bruker slike små foto “telt” slik som dette: digital-photography-school.com/h … otography/
Selv har jeg så store modeller så jeg har forsøkt meg med bare store hvite papirduker som henger ned i bakgrunnen. Men største problemet mitt er belysning…
Får investere i noen lyskastere i fremtiden. Finnes jo mye fint i LED nå for tiden som ikke avgir så mye varmestråling i lyset.

Du takler idyllkjøret veldig bra altså :wink:

Herlig! :laughing:

Oooo, jeg liker veldig godt :slight_smile:
Det er mange gode ideer til min gård.
Du er god til å bruke høydeforskjeller.
OG forøvrig god til å bygge generelt.

Takk for kommentarer :slight_smile:

Speiderkodeks spør om fotograferingen. Jeg har styrt litt med dette de siste årene fordi jeg plutselig trengte å levere bilder med en anstendig kvalitet, og har prøvd på litt av hvert for å få det til. Det virker som om folk gjør dette på ulike måter, men som Fonix sier bruker mange lystelt. Det tar bort de verste refleksjonene, men det kan se litt dødt ut. Du kan oppnå omtrent det samme med å fore en pappeske med hvitt papir og sende lyset mot innerveggene slik at det reflekteres mot modellen. For mindre modeller bruker jeg lystelt med kartong i A2 format i hvitt eller ulike farger som bakgrunn. Har slitt med å få til belysning som gir brukbare farger og endt med å bruke dagslyspærer av sparepæretype. Sammen med en litt gulere skrivebordslampe for å varme fargene litt blir dette bilder som trenger minimalt med redigering. Bildet av traktoren er tatt på denne måten. Større modeller, som småbruket, fotograferer jeg ute/i drivhuset. Overskyet vær er best, skygge fungerer også. Det gjelder bare å få satt opp nok hvit kartong til bakgrunn. Hvis du ikke byr deg om at bakgrunnen skal være helt hvit og jevn kan du bare ”blurre”/viske skjøtene mellom bakgrunnsarkene i et redigeringsprogram. Synes alltid dagslys blir finere, men det er mye arbeid å rigge til ute.

Dette fungerer for meg fordi jeg ikke vil legge så mye arbeid i redigering. Anbefaler å prøve seg fram, for små modeller kan det faktisk bare være å finne den beste vinduskarmen og ha stort nok ark som bakgrunn.

Du kan dette med pynting altså! Skikkelig koselig :slight_smile: Får selv ikke helt til dette med trær og blomster, men skal skamløst kopiere litt av løsningene dine :wink:
Flott dør, men hvordan har du fått festet vinduet i den?

Her var det så mye bra at det er en fryd for øyet. :smiley:
Av mange godbiter som fortjener terningkast 6 så vil jeg trekke frem den japanske beltestakken fra Hardanger samt Gråtassen som to av mine favoritter.

Magisk igjen, tar av meg hatten…vent må kjøpe en først…

Bare lekkert, og bilen på låven er fantastisk.

Steinar

Nok en gang en fin modell. Det første som jeg merket var den gråtass traktoren.
Mange fine detaljer som vanlig. Keep up the good work!! :slight_smile:

Flott moc! Høy klasse med mange flotte detaljer som vanlig og god harmoni/balanse i modellen :smiley:

Takk for tips, både Bigburg og Fønix, får se om jeg ikke prøver meg litt frem etterhvert. Blir nok neppe så veldig avansert, men det kan helt sikkert bli bedre enn det jeg gjør nå ved å følge ett par av tipsene :smiley:

Har du sett, enda flere godord :smiley: Tusen takk!

Daniel: Vinduet i døra er laget med å pusle “ostebiter” i et hull. De andre vinduene er laget på samme måte, men med fliser i tillegg. I døra passer det godt og de er klemt skikkelig fast, vinduene er mer slarkete. Alt er for sikkerhets skyld tapet på baksiden. Kanskje litt lettere å se på dette bildet:

Farm by birgburg, on Flickr

(Og nå ser jeg at huset har slitt seg og svever over grunnmuren. Det var ikke meningen :slight_smile: )

Flott MOC, gleder meg til fortsettelsen
Idyll og idyll, dette er jo Norge på sitt beste
Bilen i garasjen minner meg om min onkel som pleide å kjøpe en ny delebil av samme merke og modell slik at han til enhver tid kunne ha en bil som virket. Problemet oppstår bare når alle bilene har samme feil… Da hoper det seg lett opp på gården, ikke bare en bil i låvekjelleren, men et par i skogkanten, en på jordet og en bak skjulet…
Mange fine detaljer, oppdager noen nye ved hver titt.
Takk for tips om fotografering også

Åja, ja ikke dum måte å gjøre det på :slight_smile: Jeg limte sammen 2 sånne brune ostebiter til å ha på toppen av et gjøkur i butikkvinduet på et hotell jeg lagde for noen år siden. Skulle bruke det i en konkurranse om å finne 2 brikker som ikke kunne passe sammen, men ingen gjettet det (til min skuffelse).

Igjen, nydelig moc! :slight_smile: