Skuffet over Legoland i Billund

Er ikke meningen å være sytete og sur.
Må bare “få det ut” til noen som kanskje forstår.
De hjemme forstår ikke.

Var i Legoland for et par uker siden, med familien.
Gledet meg voldsomt, kanskje for mye, hadde ikke vært der siden guttunge på midten av 80-tallet.

Prisene inn var greie, viste det kom til å koste litt.
Overrasket over å måtte betale 50 kroner ekstra for parkering av bil.

Gamledelen av parken var best for min del, byggene, byene og systemet er fortsatt fantastisk.
Cowboybyen var også grei.
Akvariet/kinofilmen før var skuffende, også de nye tingene som Polarområdet var så som så.
Spiste ved restauranten ved inngangen som hadde buffet. Helt greit.

Så mest fram til å shoppe ved slutten av dagen, de reklamerte for verdens største lego-butikk.
Var der jeg ble mest skuffet.
Rotete og utplukket, ikke så stor som jeg trodde, de hadde ikke alle lege-pakkene/byggene/tingene inne.
Prisene var stive som fy.
Jeg spurte om de ikke solgte de klassiske t-skjortene (hvite med rød lego logo på).
Det gjorde de ikke lengre, nærmeste jeg kom var Lego Billund t-skjorte.

De kunnet tjent mer/scoret mer på og lage/selge lego klær for voksne.

Jeg endte opp med å kjøpe to t-skjorter og en haug med nøkkelringer.
Ironisk nok så solgte flyplassen i Billund minifigurer til kr 20 pr stk.
Kr 25 pr stk i Legoland.

Blir nok å fortsette å handle på Lego sin glimrende nettbutikk.
Der har de alt.

Jeg tipper (helt uten å ha noe å basere meg på) at prisene i Billund er de samme som i LEGO Store i København - og på danske Shop@Home - altså nesten de samme som de norske. Lego er praktisk talt like dyrt i Danmark som her hjemme…

Jeg hadde to dager i LEGOland Billund for to små uker siden. Alt i alt var jeg positivt overrasket over parken midt i juli:)

Dag en ble det en del regn, noe som var ypperlig da mye folk dro i sekstiden mens vi bedrev barnemisshandlig fram til klokken 21… De siste to timene løp vi bare mellom de forskjellige attraksjonene. Vi jukset også og kjøpte “gå forbi køen pass” som vi brukte tidligere på dagen.
De forskjellige aktivitetene syns jeg er ok til å være i en slik park. Både kapasiteten og lengden på de virker også mye bedre enn i LEGOland California. Mye morro for både hun på 3 og han på 6.

Jeg likte selve akvariet veldig godt, men filmen/ubåten inn til akvariet var latterlig. Ungene storkoste seg også her.
Ungene syns pingvinene var spennende å se på, men for å være ærlig skjønner jeg ikke helt hvorfor parken har investert i dette. Syns ikke det hører hjemme i en slik park, og kan også være bittelittegranne skeptisk til dyr i bur - selv om det nok blir svært godt tatt vare på:)

Noen av aktivitetene irriterer meg litt, jeg kunne tenkt meg bedre tid til å se på modellene. Der er båtene i sjørøvergrotten ypperlig, de tusler rundt nettopp for at man skal se på modellene.

Miniland var jeg positivt overrasket over. Jeg var i LEGOland California for et par år siden og ble skuffet over denne delen. På meg virket det som miniland i Billund er mye bedre vedlikeholdt. Mye spennede for både store og små. Spesielt artig å se seksåringen som begynner å titte litt på hvordan klossene er brukt etc:)

Det jeg liker med parken, er mye av den “skjulte” LEGOen. En figur på det taket, en fugl på det fjellet osv. Kunne dog tenkt meg enda mer av dette, men LEGO er vel ett av de dyreste byggematerialene:p

Vi spiste i Westerngreiene, og prisen på maten opplevde jeg som helt ok til å være i en park. Selve maten var over forventningen. Spesielt til ungene, godt å se at en tallerken med mat til unger kan inneholde mye grønt og sunt:)

Jeg kjøpte meg kun en nøkkelring i butikken samt nøkkelring til ungene og ett Star Wars sett til poden. Vi var innom butikken midt på dagen dag 1 for å slippe rushet på slutten av dagen.
Jeg hadde tenkt å kjøpe både Rådhuset og MindStorms, men hadde en plan om å få VIP-poeng på kjøpet. Siden jeg hadde glemt kortet mitt, spurte jeg en dame i butikken om jeg fikk VIP-poeng kun med kort-nummeret mitt. Hun forsvant og når hun kom tilbake var det tydelig at hun ikke hadde skjønt spørsmålet. Hun trodde jeg lurte på om jeg fikk månedens rabatt selv om jeg hadde glemt sesongkortet mitt… Uansett, hun sa “ja, du kan få månedens tilbud uten kortet ditt” men siden det ikke var så spennende sett dreit jeg i akkurat det;)
Jeg spurte så han i kassen om VIP poeng, han skjønte litt mer men kunne informere om at jeg ikke fikk brukt dette her da det ikke er samme “kjede” som LEGOstore og S@H…det forklarer vel også at de har selvplukk i vekt og ikke i plastbeger;)
Henger vel litt sammen med eierforholdene til parkene.

Uansett, bra dager i LEGOland for store og små. Lite shopping, og enda mindre enn planlagt når jeg ikke fikk VIP-poengene mine:p