Skadet batteri vogn i togsett 182

Kjøpte for en stund siden et 4,5 volts tog sett fra 1975 som ser veldig bra ut men har funnet ut at batteri vogna er skadet innvendig av batteri syre.
Er det vært pengene å prøve å rense vogna med noe i bunnen eller skal jeg prøve å dele vogna i to,jeg går ut i fra at vogna er limt i bunnen så hvis jeg gjør det så må jeg lime vogna i sammen i gjen.
Har også prøvd å sette batterier i vogna det fører til at batteriene blir veldig varme så det må også være en kortslutning en plass i vogna.
Dette skriver selger fra bricklink om dette :
Hello Lars,
i don’t know, what i can write. Normally I have only good to very good parts (see feedbacks). And I looked over all parts, before I give it in Bricklink. When I see a mistake, I write it in the description. Therefore I cann’t understand the condition of the car. Can you clean the car ? What you mean, we can do.
Klaus

Bilde av vogn bunnen her :

Bilde av togsett her :

Jeg tror jeg ville prøvd å skrapt forsiktig i mellom de forskjellige kobberbanene.
antar at det har irret over et sted der slik at de er i kobling med hverandre.
Eventuelt renset ellers. Hvis jeg ikke husker feil så er de batteri boksene veldig enkelt oppbygget.

Skal prøve det du sier å rense vogna der det har irret det er litt risikabelt å dele vogna i to,skal også på ferie om en uke til skal ta med vogna hjem å prøve å rense den bedre evt kjøpe en dele vogn fra bricklink som er i orden :
bricklink.com/search.asp?ite … colorID=11

For å prøve å rense så vil jeg anbefale at du får tak på en glassfiberpenn.

Jeg har en jeg kjøpte på Elfa, men man finner det også andre steder om man søker.

Du kan prøve å rense med litt CRC 5-56 og q-tips.
Sjekk også kontaktene i lokket og at lokket og batteriene sitter riktig vei.

Skal prøve det Thomas sier når jeg skal ha ferie,kan til nød bruke en sylskarp kniv å spitte vogna i 2 for å rense kontaktene bedre i bunnen.
Må da lime vogna i sammen igjen i bunnen.
:open_mouth:

Jeg sitter og funderer på ulike løsninger.

Jeg tror jeg ville prøvd å nøytralisere batterisyren først. Det innebærer å legge alt i en basisk løsning, som såpe, lut, eller skurepunlver.
Deretter gjelder det å gjøre kontaktene rene. Loddepasta er laget for nettopp sånt.
Deretter ville jeg nok prøvd å fortinne kontaktene, men da må man passe på at man ikke bruker for mye varme.
Isopropanol er godt egnet til å fjerne alle rester, slik at ting ikke irrer mer etterpå.

Da jeg skulle prøve på pusse batteri kontakt i bunnen av vogna knak den i to.
Prøver som en nødløsning å dele vogna i 2 og lodde inn en ny fjær i bunnen til batteri.
Har mistanke om det er dårlig kontakt rundt den bryteren i bunnen som stikker ut i bunnen av vogna mitt på.
Skulle ha spurt selger om bilde av vogna innvending før jeg bestilte settet.
Hvis dette ikke virker kjøper jeg en delevogn som virker på bricklink :
bricklink.com/store.asp?p=st … D=57899353
Har allerede skjært over en av lime punktene i bunnen av vogna.
:frowning:

Antar at det var mye irr på den fjæra ?
Hvis irring går for langt blir metallet svakt og sprøtt slik at det går i oppløsning.
Jeg hadde ett problem med en print plate i noe som stod ute. Her var printen i platen irret over.
Eneste løsningen der var å koble en tynn ledning mellom de to punktene.

Etter å ha delt vogna i to så jeg hvor mye batteri syre som hadde lekt ut i bunnen :

Etter å fjernet bryteren i bunnen fant jeg mer :

Tok da og pusset bort så mye batterisyre jeg kunne med en skarp skrutrekker og brukte også sandpapir på kobber banene i bunnen av vogna :

Det ene kontakt blikket i bryter i bunnen var helt grønn av batterisyre den knakk da jeg løftet den ut,måtte lage en ny fra en kontakt på et dødt 4,5 batteri.

Etter å gjort dette virker vogna bra det som gjenstår er å lodde en tynn ledning til en fjær i bunnen vogna der batteri kontakten i bunnen knakk grunnet for mye irring.
:wink:

Har fått tak i en annen batteri vogn på bricklink som er i orden med
rene batteri kontakter og også kjøpt ekstra klistre merker til togsettet.
:slight_smile: