Salg av Lego

Har bare noen spørsmål rundt salg av Lego-relaterte ting. Spørsmålene er tenkt rent hypotetisk.
Spørsmålene under forutsetter selvsagt av selger opplyser om at dette IKKE er noe produkt gitt ut av Lego, men et produkt designet av selger selv ved bruk av Legos digitale verktøy og brikker. Er også klar over at produktet på ingen måte kan se ut som om det kommer fra Lego med tanke på logo-bruk, design osv.

  1. Har man lov til å designe modeller i LDD og selge de? Altså selge selve arbeidsfilen slik at andre kan kjøpe settet via Lego.com?
  2. Har man lov til å selge egenproduserte modeller med deler (f.eks. Pick a Brick) kjøpt inn fra Lego?
  3. Har man lov til å selge egenproduserte modeller med deler kjøpt inn fra f.eks. Bricklink (altså andre selgere enn Lego)?

Jeg ser ikke noen grunn for at 2. og 3. skal være forbudt, så lenge man gjør det klart at det ikke er et offisielt produkt. LEGO er bare byggemateriale. Det første er jeg dog usikker på, du må nesten lese betingelsene for bruk av LDD og se om det står noe.

så lenge du ikke selger deler du har kjøpt via LEGOBULKen.

Ja, den siste der med Lugbulken var jeg klar over! :wink:

Leste igjennom betingelsene til LDD, men kunne ikke finne noe angående punkt 1. Skulle vel tro Lego var glad for at folk bestilte gjennom de, uavhengig av hva kostnaden ved designet er?

Du kan selge ting du har bygget fysisk, selv om du har bygget denne i LDD først.

Du kan også selge (videre) pakker du har kjøpt fra S@H via LDD.
Å videreselge bare instruksjonsmanualene (eller bare esken) fra et LDD kjøp, er nok tvilsomt. (Fordi du kjøpte det av LDD som et hele og esken/manualen ikke kan kjøpes alene fra LEGO).
Å videreselge bare brikkene fra en slik bestilling kan du så klart selge videre.

Du kan ikke ta betalt, eller bruke som “bonus ved kjøp av x”, eller i andre promoteringer (uten lisens) selve LDD filen.
M.a.o. legge ut på hjemmesiden til deg som person går greit. Legge den ut med betingelse om at de må registrere seg hos deg / bli venner på FB… ikke fullt så greit. Legge den ut på din “profesjonelle” side (f.eks. dersom du er en skuespiller som har en offisiellt side for deg som artist) er ikke greit. (Med mindre du har lisens til det da)

Du kan godt lage din egen instruksjonsmanual, men kan ikke bruke screenshots fra LDD. Bilder du tar selv kan du så klart bruke (dog, ikke bilder av LDD/skjermen).
Du kan også lage din egen eske, med samme regler til bilder.

Uansett så kan ikke logo’er du bruker være lik LEGOs logo, ei heller har du lov å bruke navnet LEGO alene eller som en del av et navn som kommer frem i logoer, titler o.l.
I en tekstbeskrivelse av produktet kan selvsagt navnet brukes.

Uansett så må du informere grundig om at dette ikke er et offisielt produkt fra LEGO.

Ok! Takker for mange gode svar! :slight_smile:

Dette er vel lov? man kan jo videreselge instruksjonene fra legosett man kjøper i butikken.

Ja, det er riktig. Men saken er visstnok at instruksjonene (og boksen) er en del av LDD (siden de ble laget der) og dermed er beskyttet under EULAen til LDD.
Tanken er vel at det er et generert produkt av LDD programmet, og at du dermed ikke kan tjene på det.

Men av en eller annen grunn så blir boks (nei) + instruksjoner (nei) + brikker (ja) => ja, hvis under ett…

Høres litt rart ut at man ikke kan selge boks og bruksanvisning videre. De er jo resultatet av ditt åndsverk, selv om de er laget i et kommersielt produkt. Det samme mener jeg gjelder LDD-filen som da blir selve åndsverket.

Det blir som om jeg lager en liste i Excel, printer den ut - men ikke får lov å Microsoft å selge utskriften til noen fordi den er laget i Excel. Eller tar et bilde med eget kamera, laster det opp på f.eks. JapanPhoto sine sider og bestiller en forstørring, men ikke får lov å selge forstørrelsen av JapanPhoto - eller Canon. I utgangspunktet har du kjøpt et produkt, og det skal du kunne selge videre så mye du vil. Det høres som sagt rart ut, men jeg har ikke gått grundig gjennom EULAen til LDD heller. Det er såklart en selvfølge å merke dette slik at det ikke kan tolkes som et offisielt LEGO-produkt.

Ja, du kan så si…

Forskjellen ligger muligens i at med et Excel/Word, så har vi fått tillatelse, samt at en tekst kan du jo ha laget hvor som helst. (Mistenker at dersom du reklamerer med at det et et Microsoft Excel over hele arket at Gates vil sutre).

Men for å presisere… du kan så klart selge produktet som helhet, det er når det blir splittet opp at LEGO sutrer.
Tanken bak er muligens at salg av et sett har de tjent penger på, men LDD-fila har de ikke.

Akkurat her så tror jeg kanskje EULAen til LDD hadde hatt problemer hvis noen fikk trøbbel og gikk langt nok til å prøve dette for en domstol. Så lenge det er du som har lagt bruksanvisningen, med LEGOs LDD ja, men likevel du som har lagd den, så er den din til å gjøre som du vil med. Dette gjelder en hel mengde software. Programmet er et verktøy for noe du lager og følgelig eier du alle rettigheter til produktet - så fremt det ikke bryter med de rettighetene som LEGO har til sine merker og produkter; altså ferdige sett, selve delene og design av logo og emballasje. At LEGO skriver andre ting i sin EULA betyr ikke nødvendigvis at den er mer rett eller riktig sett med norsk lovs øyne.

Jeg er ingen jurist, og opphavsrett, spesielt digital opphavsrett er et komplisert minefelt å tråkke i. Hadde vært spennende å høre hva noen som kan dette hadde hatt å si.

Dere prater om EULA, men ingen som har klart å legge en link så det går ann å lese den.
Noen som vet hvor den finnes?

Nærmeste jeg finner er denne:
designbyme.lego.com/en-us/Terms/default.aspx

Jeg tenker litt på samme måte som trollmannen. Hvis jeg skriver et dokument/lager en animasjonsfilm/kunstverk i photoshop så er det jeg som eier åndsverket uavhengig av hvilket program jeg har benyttet.

Eneste er at den går på Design by Me konseptet. Dersom du laster opp fila de på den så gir du rettighetene til LEGO.

Her er for LDD: LDDagreement.doc

Men det ser ut som du ikke har lov å videreselge dine LDD produkter. Har sendt melding til TLC for å høre :wink:

Fått svar fra Bricklink selger via Byggepladens “Tal med LEGO” emne:
Der er flere som sælger deres design på BrickLink eller Ebay.
Det som de sælger, er bare en byggevejledning i PDF format.

Men det skal noget specialt, før folk køber det, og så må prisen være for høj. Mange tror det er guldgrubbe.

Vet ikke om han jobber i LEGO, men det gir oss da en pekepinn :wink:

Forskjellen er vel om du selger videre LDD filen eller om du skriver den ut i PDF og så selger den videre?

For min del og min hypotetiske tankegang er alternativ 2 og 3 mye bedre enn alternativ 1 uansett, så for meg er ikke dette så relevant, men dere må gjerne diskutere videre! :wink:

Men en tanke som slo meg for alternativ 2 og 3 er at man da kanskje burde sett på en annen metode for å lage byggeveiledninger enn å bruke screenshots e.l. fra LDD som utgangspunkt, ettersom Lego jo kan ha noen rettigheter her.

Denne tråden tok jo helt av på kort tid! Uansett, postet spørsmålet på ambassadør-forumet ang. salg av LDD-filer, og fikk dette svaret av Jim:

Såh, case closed :wink:

her er jo non som selger hjemmelaga http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=lego+modular