Review: 8297 Off-roader

LEGO Set #8297 Off-roader
Sjanger: Technic
Aldersgrense: 11-16
Antall brikker: 1097 (i følge Peeron)
Pris: 999,- katalogpris (899,- hos Extra Leker)

(Trykk på bildet for å komme til Brickshelf galleri med flere bilder)
Dette var ett sett jeg har ventet på siden jeg først så bilder av det. Jeg er jo Technic fan så dette er rett i min bane.
Først litt om selve pakken og innholdet; mange umerkede poser med diverse innhold. Noe som jo gjør bygginga litt mer utfordrende og det krever litt logistikk eller plass for å bygge med 1097 deler liggende utover bordet.
Eska er ganske stor så jeg holdt de store delene i eska og smådelene utover bordet.
Så var det instrusjonene; det var hele 3 bøker her. 2 tykke og 1 tynn. Og det var bare én modell i disse, men med en henvisning til at det finnes en bonus modell som man kan bygge om man henter byggeanvisningene fra internett. Bare de tre bøkene kan jo skremme mange. Men jeg liker utfordringer Smile
Må si at dette var en av de mest avanserte og mest omfattende Technic sett jeg har bygget så langt. Ikke at det var vanskelig, bare omfattende og var MANGE steg. Var mye slikt at man bygde en modul for så å bygge en ny modul som skulle festes i den nye. Så setter man på noen deler til før en ny modul bygges og settes på de tidligere. Modulene kan ikke tas fra hverandre etterpå. Men det er slik at man for eksempel først bygger forstillingen og så deler av kroppen, for så å bygge girboksen for å sette inn i de delene du har bygget osv.
Var ikke noen revulosjonerende nye byggeteknikker. Men heving og senking av hjulene som også hadde demping var jo en morsom ting. Ellers var det en veldig kompakt konstruksjon som var ganske solid.
Det var også med noen klistremerker, men som dere ser av bildene har jeg ikke brukt noen av dem. Synes faktisk denne modellen ikke kledde de klistremerkene og fikk ett mer “militært” preg uten klistremerkene.
Av bevegelige ting/deler i den ferdige modellen er:

  • Styring ved hjelp av “hand of god” (altså ett tannhjul på toppen av modellen).
  • Måsevingedører som kan åpens med en knapp og har slike støtdempere som får dem til å gå sakte opp.
  • Bakdør kan åpnes.
  • Panser som kan åpnes.
  • V8 motor som drives av bakhjulene.
  • Uavhengig fjæring på alle hjul.
  • Motorisert heving og senking av understell.
  • Motorisert vinsj.
  • Frontlys kan skrus av og på.

    Nye deler:
    Power functions med bryter og lys.
    Lysene var litt svake men gir jo en flott effekt. Det er små lysdioder i dem så da tenker jeg de ikke trekker så mye strøm heller. Er en klump midt på kabelen hvor de splittes ut til to forskjellige lys. Hadde jo håpet at det var kontaktpunkter for den forrige versjonen av motorer. Men det var det altså ikke. Men det er ingen problem med å koble til flere lys på samme tilkobling samtidig. Jeg har to slike og såg ingen forskjell om jeg hadde en eller to koblet til samtidig.
    Er ikke helt sikker men den diffrensialen som var brukt i dette settet har jeg ikke sett før. Men er usikker på om hvor ny den er.
    Det var en del der som jeg synes var flott at det var mange av, det er en ganske ny del men ikke ny fra dette settet; 1x2 Technic beam med 1 rundt hull og 1 axel hull. De er ganske så praktiske i mange tilfeller har jeg funnet ut.
    Konklusjon:
    Flott stor modell med mange deler.
    Utfordrende men ikke vanskelig konstruksjoner.
    Jeg brukte ca 6-7 timer på å bygge denne. Tok det i normal tempo og ikke noe “quick build tempo”.
    Power functions er alltid flott å få. Her var det kun en motor av den minste varianten. En bryter, en batteriboks og ett sett med lys.
    Modellen har sikkert stor playability med så mange bevegelige deler og sin kompakte og solide konstruksjon. Eneste som var ett minus her var at det ikke var noen lett sted å ta tak i modellen fra oversiden.
    Modellen ligner veldig på en Hummer.
    Hevinga og senkinga fungerte jo greit selv om det gikk litt sakte. Og det var ikke så stor forskjell mellom topp og bunn.
    Det er ett rom bak over hjulstillinga bak som kan utnyttes bedre. Her tenker jeg med en gang at man kan putte inn en motor til for drift og/eller styring.
    Siden valget mellom heving/senking og vinsjen gjøres manuelt med en spake så kan man legge inn en motor her også.
    Vinsjen var litt svak og kan ikke brukes for å taue inn bilen opp en bakke. Grunnen er at det er satt ett 24T clutch tannhjul i mellom motor og funskjonene.
    Men totalt sett er jeg veldig fornøyd med modellen og utseendemessig var den veldig pen. Funksjonsmessig kan den trenge noen små forbedringer.
    Og technic fans: løp og kjøp! Smile