LEGO Set # 10194-1: Emerald Night
Sjanger: Train
Aldersgrense: 14+
Antall brikker: 1085
Minifigs: 3
Pris: 99.99US$ fra Shop@Home
(ikke tilgjengelig i butikk i Norge)
Har fra min barndom noen gamle togskinner i plast og noen 4.5v togmotorer.
Fikk igjen litt lyst til å begynne med tog igjen i år og begynte med å kjøpe inn de to siste RC togene og noen skinner.
Fortsatte så med å lage min egen lille togstasjon.
Så kom jeg over ett kjempetilbud på Emerald Night, så da bestilte jeg to stk. (Takk Matija!)
Settet kom i mange små poser med nummer på. Instruksjonsheftet er todelt og det hele bygges i tre steg. Første steg er lokomotivet, deretter tenderen og så til slutt passasjervognen. Helt bakerst er det en anvisning for hvordan man kan modifisere den med en PF-XL motor og fjernstyring (PF= Power Function).
Siden jeg er ny på dette med tog var det jo en del nye deler her i dette settet. Litt usikker på hva som egentlig er helt nytt. Men de store toghjulene er nå ikke i noen andre sett til nå. Front bufferen med plog er heller ikke i noen andre sett.
En annen del som gledet meg som er litt Technic fan var part #60484 “Technic Beam 3 x 3 T Shape” som er ny i 2009.
Det var også en del der som var ny for meg men som jeg ser har blitt laget helt tilbake i 1983; komoden med 2 skuffer.
Den mørke grønnfargen er utrolig lekker. Var mange fine klosser i den fargen i dette settet.
De gullfargede stripene som er på “tank” delen er printet på delene, resten er klistremerker.
I første del av bygginga er det mye Technic og man ser umiddelbart at dette toget er beregnet for å montere motor i. Og den aller første akslingen, Technic Axle 5.5 with Stop, som brukes på side 4 i byggeanvisningen byttet jeg ut med en vanlig Technic Axle 6 ifølge mange hint rundt om på nettet. Grunnen er at det tannhjulet som sitter på enden av den 5.5 lange akslingen lett kan falle av fordi den er bittelitt for kort. Ellers var jo byggeanvisningen ganske så rett frem.
Men i starten er det en del tiles som brukes inni loket som jeg ikke fremdeles skjønner poenget med. Muligens er det fordi kablene, som jeg kommer tilbake til senere, skulle ligge bedre. Og det var også en firkantet 4x4 klump som ble satt inn ganske langt mot slutten som jeg heller ikke skjønte så mye av. Den sitter helt løst og er bare festet med to studs. Men det skjønte jeg når jeg kom til siste bit som var modifisering med en PF-XL motor og IR-styring.
De delene i den “klumpen” var bare ett sted å arkivere delene som trengtes til modifiseringen
I modifiseringen er det også vist hvordan man setter lys på loket. Det blir da ett lys i senter på fronten av den “tanken” og det andre er rett ovenfor på toppen av tanken.
En flott detalj var ovnen eller hva det nå kalles, der hvor man kaster inn kulla. Den detaljen var festet på ett snodig sett og man skjønner at det er laget slikt for å lett kunne fjernes ved modifisering. Denne var nemlig plassert akkurat der som motoroen skulle stå etter modifiseringen.
I annvisningene er det brukt den nye lille batteriboksen med oppladbart batteri. Denne passer rett oppi tenderen uten å gjøre noe som helst. Men jeg har ikke denne batteriboksen, så jeg brukte PF-batteriboksen i stede. Dette krever litt modifisering av selve tenderen, men det gikk greit da jeg jo har to slike sett så jeg fikk byttet ett par deler i den rette fargen fra det andre settet. Kablene ligger findt brettet inne i tankdelen på loket.
Har ikke testet trekk kraften på loket enda, men ut i fra det andre rundtomkring melder så er dette VELDIG kraftig tog. Litt synd at jeg ikke har den nye fjernkontrollen og batteriboksen, for da kunne jeg ha justert hastigheten også. Nå har jeg kun en hastighet på loket.
Bygginga av tenderen er enkel og er unna på 11 sider i del to av byggeanvisninga.
Siste del er passasjervognen. Den har 4 seter for passasjerer inni og to steder man kan putte koffertene. Samt den tidligere nevnte komoden med skuffer.
Om man fjerner de bordene i vognen kan man få inn flere seter. Men jeg syns de bordene såg flotte ut så jeg lot dem være.
Taket kan lett løftes av for å plassere inn minifigurene i vogna.
Oppdaget også en flott feature som jeg ikke hadde lagt merke til på noen bilder: alle fire dørene (to foran og to bak) er hengslet slik at de lett kan åpnes.
I det hele tatt er det utrolig mange flotte detaljer på hele toget.
Konklusjon:
Dette settet får karakter 8 av 10 mulige fra meg.
For: masse detaljer. Pent utseende. Designet for bruk med PF-motor. Som gjør det mer fleksibelt ved valg av motor.
Mot: dyrt og vanskelig å få tak i for oss her i Norge.
PS: holdt på å glemme å nevne at byggeanvisninga jeg har er signert av designeren (igjen, takk Matija!)