Review: 10194 Emerald Night

LEGO Set # 10194-1: Emerald Night
Sjanger: Train
Aldersgrense: 14+
Antall brikker: 1085
Minifigs: 3
Pris: 99.99US$ fra Shop@Home
(ikke tilgjengelig i butikk i Norge)

Har fra min barndom noen gamle togskinner i plast og noen 4.5v togmotorer.
Fikk igjen litt lyst til å begynne med tog igjen i år og begynte med å kjøpe inn de to siste RC togene og noen skinner.
Fortsatte så med å lage min egen lille togstasjon.

Så kom jeg over ett kjempetilbud på Emerald Night, så da bestilte jeg to stk. (Takk Matija!)

Settet kom i mange små poser med nummer på. Instruksjonsheftet er todelt og det hele bygges i tre steg. Første steg er lokomotivet, deretter tenderen og så til slutt passasjervognen. Helt bakerst er det en anvisning for hvordan man kan modifisere den med en PF-XL motor og fjernstyring (PF= Power Function).

Siden jeg er ny på dette med tog var det jo en del nye deler her i dette settet. Litt usikker på hva som egentlig er helt nytt. Men de store toghjulene er nå ikke i noen andre sett til nå. Front bufferen med plog er heller ikke i noen andre sett.
En annen del som gledet meg som er litt Technic fan var part #60484 “Technic Beam 3 x 3 T Shape” som er ny i 2009.
Det var også en del der som var ny for meg men som jeg ser har blitt laget helt tilbake i 1983; komoden med 2 skuffer.

Den mørke grønnfargen er utrolig lekker. Var mange fine klosser i den fargen i dette settet.
De gullfargede stripene som er på “tank” delen er printet på delene, resten er klistremerker.

I første del av bygginga er det mye Technic og man ser umiddelbart at dette toget er beregnet for å montere motor i. Og den aller første akslingen, Technic Axle 5.5 with Stop, som brukes på side 4 i byggeanvisningen byttet jeg ut med en vanlig Technic Axle 6 ifølge mange hint rundt om på nettet. Grunnen er at det tannhjulet som sitter på enden av den 5.5 lange akslingen lett kan falle av fordi den er bittelitt for kort. Ellers var jo byggeanvisningen ganske så rett frem.

Men i starten er det en del tiles som brukes inni loket som jeg ikke fremdeles skjønner poenget med. Muligens er det fordi kablene, som jeg kommer tilbake til senere, skulle ligge bedre. Og det var også en firkantet 4x4 klump som ble satt inn ganske langt mot slutten som jeg heller ikke skjønte så mye av. Den sitter helt løst og er bare festet med to studs. Men det skjønte jeg når jeg kom til siste bit som var modifisering med en PF-XL motor og IR-styring.
De delene i den “klumpen” var bare ett sted å arkivere delene som trengtes til modifiseringen :slight_smile:
I modifiseringen er det også vist hvordan man setter lys på loket. Det blir da ett lys i senter på fronten av den “tanken” og det andre er rett ovenfor på toppen av tanken.

En flott detalj var ovnen eller hva det nå kalles, der hvor man kaster inn kulla. Den detaljen var festet på ett snodig sett og man skjønner at det er laget slikt for å lett kunne fjernes ved modifisering. Denne var nemlig plassert akkurat der som motoroen skulle stå etter modifiseringen.

I annvisningene er det brukt den nye lille batteriboksen med oppladbart batteri. Denne passer rett oppi tenderen uten å gjøre noe som helst. Men jeg har ikke denne batteriboksen, så jeg brukte PF-batteriboksen i stede. Dette krever litt modifisering av selve tenderen, men det gikk greit da jeg jo har to slike sett så jeg fikk byttet ett par deler i den rette fargen fra det andre settet. Kablene ligger findt brettet inne i tankdelen på loket.

Har ikke testet trekk kraften på loket enda, men ut i fra det andre rundtomkring melder så er dette VELDIG kraftig tog. Litt synd at jeg ikke har den nye fjernkontrollen og batteriboksen, for da kunne jeg ha justert hastigheten også. Nå har jeg kun en hastighet på loket.

Bygginga av tenderen er enkel og er unna på 11 sider i del to av byggeanvisninga.
Siste del er passasjervognen. Den har 4 seter for passasjerer inni og to steder man kan putte koffertene. Samt den tidligere nevnte komoden med skuffer.
Om man fjerner de bordene i vognen kan man få inn flere seter. Men jeg syns de bordene såg flotte ut så jeg lot dem være.
Taket kan lett løftes av for å plassere inn minifigurene i vogna.

Oppdaget også en flott feature som jeg ikke hadde lagt merke til på noen bilder: alle fire dørene (to foran og to bak) er hengslet slik at de lett kan åpnes.

I det hele tatt er det utrolig mange flotte detaljer på hele toget.

Konklusjon:
Dette settet får karakter 8 av 10 mulige fra meg.
For: masse detaljer. Pent utseende. Designet for bruk med PF-motor. Som gjør det mer fleksibelt ved valg av motor.
Mot: dyrt og vanskelig å få tak i for oss her i Norge.

PS: holdt på å glemme å nevne at byggeanvisninga jeg har er signert av designeren (igjen, takk Matija!) :slight_smile:

For et flott tog … :unamused:

Synd jeg driver i 8-wide (og ikke har råd :wink: ) da det sikkert er vanskelig å modifisere det med 1 knott på hver side? Da må man vel bygge om hele lokomotivet.

Apropos plogen; Den er veldig lik den som er med på RC godstoget … :confused:

8 Wide? Åssen mål er det du tenker på da? Er liksom litt forskjellig på Emerald Night ettersom hvor du måler… 8 noen steder og 7 andre steder.
Skulle vel ikke være noe værre å modifisere enn noe annet tog vel?

Angående plogen på Emerald Night så ser jeg nå at selve plogen er den samme som er på 7898 Cargo Train Deluxe (og tre andre tog), men denne har en magnet på også, det er det ikke på de andre.
Se disse to delene:
‘Train Buffer Beam with Plow’ (45708)
‘Train Buffer Beam with Plow with Sealed Magnet’ (64415c01)

8-wide : Toget er 8 knotter bredt, LEGO sine originale er på 6. Her er et eksempel. Håper det hjalp :slight_smile:

Jeg fikk Emerald Night til jul, og det første jeg gjorde var å bygge det om til 8-knotts bredde. Modellen er originalt et sammensurium av skalaer, fronten på lokomotivet er omtrent 8-knotts (kjelen er 6 knotter og 1 plate i diameter, de mest utstikkende delene (sylindre og røykavvisere) er 9 knotter brede), førerhuset er 7 knotter, mens kull- og passasjervognene er 6 knotter brede.

[attachment=1]8-knott-10194.jpg[/attachment]Jeg har installert motor, ladebatteri og lys, men ikke fjernkontroll (har bare den enkle), toget blir styrt med hendelen oppå batteriet. Jeg er litt skuffet over at fartsregulatoren på batteriet ikke funker sammen med fjernkontrollen, regulatoren påvirker ikke hastigheten ut fra mottakeren så toget bråstarter og kjører full fart selv om jeg har stilt batteriet på sakte. En løsning kan være å koble hovedmotoren rett til batteriet, og så kople til en mindre motor via mottakeren som vrir på regulatorknotten, men det er vel litt pes å få alt dette pent inn i kullvognen selv med 8-knotts bredde.

I tråden “Power Functions RC Update” nevnes det oppdateringer av mottakeren, men ikke klart hva som ikke funker med de gamle (hva er “single pin mode”?). Bør jeg bestille ny mottaker hvis jeg skal ha den variable fjernkontrollen?

[attachment=0]10194-feil.jpg[/attachment]I min byggeanvisning er det tydeligvis en feil i trinn 5 (nederst på side 6). Ifølge denne skal man sette en sandgul enerkloss med hull oppå en gullfarget enerknott (1x1x1/3 rund), og så sette dette noensteds under/bakpå den grå 4x4 ramma i understellet. Dette må være det beryktede stedet der sola aldri skinner, for de synes hverken her eller noensteds ellers i byggeanvisningen. I PDFen jeg hentet på nett var disse sidene litt anderledes og de mystiske delene ikke nevnt (brukte litt tid på dette, da jeg fryktet det var en viktig del som det ville være vanskelig å sette på senere).

Det løse taket på passasjervognen var forresten litt merkelig, det buet seg oppover i endene (en plate eller så) som en banan. Jeg fant aldri egentlig årsaken til dette (ingen av delene synes bøyd e.l.), problemet forsvant uansett når jeg gjorde det om til 8-knotts. Vognen har nå 6 ekstra 2.-klasse-seter og skillevegger i endene av kupeen.

Jeg har akkurat bygget dette toget selv, og klødde meg også veldig i hodet over den tegningen du nevner. Jeg konkluderte til slutt med at det var trygt å ikke sette på den klossen noe sted. Forøvrig et veldig fint tog, men jeg har ikke fått motorisert det ennå. Har kjøpt inn PF-delene, men mangler for tiden et sted å legge ut skinner, så det får vente litt… Dette er også mitt aller første LEGO-tog! Ønsket meg alltid LEGO-tog som barn, men fikk det ikke :frowning: Så jeg gleder meg til å kjøre det rundt :slight_smile:

Den klossen er nødvendig for å holde tannhjulene på plass, om man motoriserer lokomotivet. Motoren som brukes er nemlig mer enn sterk nok til å skyve av det ene tannhjulet som går til drivhjulene, og det skjer relativt ofte om det trekker tunge og/eller lange tog.

Angående det tannhjulet så modifiserte jeg faktisk modellen akkurat der. Skjønte med en gang at det der aldri kom til å gå bra (på mine tegninger var ikke den 1x1 technic brikken tegnet inn der), så jeg forlenget akslingen på det tannhjulet som går forover. Dermed så kan akslingen stikke litt ut der i det lille tannhjulet. Vips så sitter det som ett skudd.

Akkurat dette tipset leste jeg Eurobrick rett etter at settet var sluppet og noen hadde funnet ut denne løsningen.

Løsningen med den 1x1 brikken fungerer sikkert like bra, men kan være enig med at det kansje er litt vanskelig å se hvor den egentlig skal stå plassert.

Kan du forklare hvor den skal stå? Jeg skjønner det ikke ut i fra bildet… :unamused:

-Erik

I min byggeanvisning er det IKKE tegnet inn den delen som Axel skriver om,så jeg tolker det slik at 10194 Emerald Night er laget i 2 versjoner.
Jeg har da kjøpt den første versjonen fra shop&home i fjor og Axel har kjøpt den siste versjonen.
:question:

Slik jeg skjønner det skal den stå inn i mellom tannhjulene. Altså for å hindre at tannhjulet hopper av akslingen. Og det virker også logisk når man ser at det ene tannhjulet så vidt henger helt på enden av den ene akslingen som går på langs (5L med flens). Det var denne 5L med flens som jeg byttet ut med en 6L aksling.

Takk! Da vil jeg påstå at tegningen ikke var helt selvforklarende… :unamused:

-Erik