Review 10178: Motorized Walking AT-AT

LEGO Set #10178: Motorized Walking AT-AT
Sjanger: Star Wars
Utgitt: 2007
Aldersgrense: 14+
Antall brikker: 1137 (i følge Peeron)
Minifigs: 4 stk
Pris: 1399,- hos Extra Leker

OBS! Dette er ikke ett sett som står i den Norske LEGO-katalogen!
Normalt sett er alle sett over sett nr 10000 Shop@Home sett, og dermed ikke tilgjengelig i Norge. Men jeg har ved flere anledninger sett slike sett på Extra Leker. Jeg har snakket med dem ett par ganger og de sier at de bare krysser av ALLE sett som de har på sine bestillings lister. De var ikke klar over at dette var ett skjeldent sett.

Har ikke tatt noen bilder av settet selv, så her er ett fra Brickset:

Jeg er normalt ikke den som kjøper Star-Wars sett (selv om jeg har noen av dem), men siden dette var ett så skjeldent sett og den inneholdt jo mye Technic deler, blant annet Power Functions motor og batteriboks. Så da bare måtte jeg ta ett slikt sett. Var bare ett sett igjen i butikken når jeg hadde tatt det. Var vel 5-6 sett totalt når jeg oppdaget den første gang i butikken for en del dager siden.

Siden det er ett 14+ sett så var ingen av polybagene nummererte. Byggeanvisningen hadde enkelte steder listet opp hvilke deler som skulle brukes i hvert steg. Men jeg synes ikke den var vanskelig å bygge. Oppdaget mange artige og interessante byggeteknikker.

En morsom ting var at den gikk “tungt” og litt “hakkete” akkurat slik som disse maskinene gjør i Star Wars filmene. På tross av den store størrelsen så syns jeg den gikk ganske kjapt også. Løftet beinene høyt slik at den kunne gå over mindre objekter.
Likheten på utseende er også bra. Både kanoner rundt hodet og detaljer på føttene var veldig like.

For å komme til strømbryteren løfter man på sidedekslet. Her har de vært lure å lage en finesse som gjør at man kommer til bryteren fra begge sidene av modellene. Er ett identisk sidedeksel på begge sidene med en identisk spake på innsiden som man vrir forover for å få modellen til å gå forover og vrir spaken bakover for å gå bakover. Hodet svaier litt til sidene og opp og ned mens den går.

Designerne har tilogmed laget ett innfelbart håndtak på toppen av modellen slik at det er lett å flytte den rundt omkring.

Jeg kunne ikke se noen spesielt nye deler i dette settet.
Eneste delen som jeg ikke hadde sett før (eller hadde selv fra før) var denne: peeron.com/inv/parts/2714 . Men den har jo eksistert siden 1991.

Settet anbefales til alle Star Wars fans. Men også til de som er Technic fans på grunn av mye technic deler og PF-motoren.