Retro Car chassis 8860. Les og se fotoer

Jeg bygde denne og da faren min så originalen så utbrøt han spontant: “Den må du aldri ta fra hverandre”…
Det er en Retro LEGO 8860 som jeg snakker om.

Jeg vet at det skulle vært blått på fangeren og midtkonsollen for jeg har også originalen, men i mangel av blå deler så bygde jeg med rødt, inntil jeg får blå deler. Jeg skal kjøpe de blå delene som jeg trenger så den blir så lik som mulig. Det jeg prøvde på var å lage en minst like avansert utgave, om ikke mer, enn originalen i lite format, så smått som mulig, og det klarte jeg. Den har absolutt alle funksjoner som originalen, girkasse har tre trinn og fjærding på alle hjul. Den en har, som i likhet med originalen en 4 sylindret boxermototr. Og her er den. Jeg må bare “male” del litt med noen nye deler i blått.

LEGO 8860 i Helge-utgave. Den er ca 30% mindre enn originalen.

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

[attachment=3]noname2.jpg[/attachment]

[attachment=2]Noname.jpg[/attachment]

[attachment=1]Noname1.jpg[/attachment]

Vi har jo en annen kar som har gjort det samme, nå i fjor, som dere kanskje kjenner til. Men den er ca samme størrelse som originalen. Min er 30% mindre. Hvilken som ligner mest er vel opp til øyet som ser men min heller nok litt mer til USA 1970amerikaner i stil desverre, syntes jeg. Litt tidlig å dømme slikt før jeg har fått blå deler.
Men min er nok den billigste å lage med færrest deler.

[attachment=1]Noname.jpg[/attachment]

Og originalen må vi ha med:[attachment=0]Noname1.jpg[/attachment]

Stor forbedring på motoren. Nå er den mye mer lik. Jeg må også kjøpe en LEGOstrikk.

Ikke så ille :wink:

[attachment=1]Noname.jpg[/attachment]

Hvis vi sammenligner:

[attachment=0]Noname1.jpg[/attachment]

Utvikling pågår fortsatt der som det ikke er 100%. Jeg skal BARE bruke originale LEGOdeler fra sortimentet, ikke noe 3Dprintet for jeg skal lage byggeveiledning så også andre kan bygge denne uten å kjøpe customdeler. Dessuten lærte jeg mye fra et medlem som viste meg noen deler som løser det problemet som jeg sliter mest med generelt. Jeg har fikset på fjæringen bar og den ble sikkert 100 ganger bedre. Jeg har et problem som begrenser hvor mye forhjulene kan fjære som jeg fortsatt sliter med. Hele saken er en eneste del som stikker 1 stud lenger ned enn ønskelig.

Videre utvikling. Den har fått 1 stud “hevesett” bak og senket dempertårn noe som gjorde den et utall ganger bedre i fjæringen bak. Den ser mer sporty ut da også.

Her er siste foto. Følg med videre i tråden men det er en mnd til lønning, dvs en mnd til jeg får blå deler. Jeg har nemlig få midler å leve av. Når den blir ferdig så skal den på LEGO ideas.

[attachment=2]Noname.jpg[/attachment]

[attachment=1]Noname1.jpg[/attachment]

Det er noe litt komisk med dette bildet for jeg oppdaget at bilen fikk radio i midten. Den er der utelukkende bare for å sette to bjelker i låseposisjon men da jeg oppdaget at den lignet på en radio så byttet jeg fra sort til mørkegrå fagre på den så den syntes bedre.

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Her er familien samlet. Jeg skal bygge den andre retroutganven også. Jeg har lastet ned tegninger som jeg fant.

Den originale her har fått drøsssevis av så og si usynelige oppgraderinger, for eksempel annen utviksling med moderne tannhjul på 1 og 3 gir, og moderne differensial som ikke “hopper” på tennene når det er tungt. Originalt kunne man bare bruke 2 gir siden midkonsollen ikke hadde spor til å sette girspaken i tredjegir og det er også ordnet opp i. Rådene til stemplene er forbedret ved å sette en mer moderne del direkte på veiva og alt dette har ført til at den fra å bare hoppe på tennene i alle gir unntatt første, og i første så var den tung, men nå derimot som den er renovert, så går stempler og driverrk og tannhjul som i silke, til og med i tredje gir. Den kan til og med trille i tredje. Den er mye lettere å skifte gir med også, for den treffer bestandig på giret med de nye tannhjulene. Stolene sitter dobbelt så bra grunnet mer feste enn originalt, det samme gjør støtempere som jeg også fikset (2stk firestudbrikker med to plugger til å låse dem sammen), det er ordnet på bedre feste av styringen/bjelken som styringen sitter på,for det er fire brikker som fester på hver side i steder for to, bakakakslene har fått korte moderne universalledd og det er gjort store tiltak så ikke noe glir ut på akslen, noe som var et kjent problem på orginalmodellen. Hjulakslene foran er byttet ut til 5 stud kryssaksel med stop end så hjulene også foran sitter bedre. Alle de grå pluggene er bytttet ut med sorte plugger med friksjon, unntatt der det skal trille lett. Og enda er det mer oppgraderinger men jeg husker ikke alt. Jeg mangler fire 8-studbjelker så jeg har noen 7-beams midlertdig inntil at jeg får kjøpt.

Det ble en helt ny bil teknisk sett og mye bedre uten at det gikk ut over utseendet.

Den originale sammen med den nye. Den nye lille må handles inn blå deler til og bytte ut litt.

[attachment=3]Noname.jpg[/attachment]

Et bedre bildet av familien:

[attachment=2]Noname.jpg[/attachment]

Skilleveggen var plassert på feil side av dempertårnet. Det er ordnet opp i her. Nå kan dere også skimte noe blått også. Jeg hadde 4 blå beams. Men HELE midtkonsollen skal bli blå. Og på støtfangeren også.
Når denne får riktige farger på alt så blir det MOC instruksjon også for nedlastning samt noen fysiske hefter som jeg får trykket.
Den skal også på LEGOideas for moro skyld.
[attachment=1]Noname1.jpg[/attachment]

Den er da tøff da,?

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Hvis posten holder tiden så blir bilen helt ferdig i morgen med riktige farger. Jeg bestillte deler i dag, så… (pakke tar under 24 timer å få i Nederland) Jeg har også bestillt manglende deler på originalen.

Nå holder jeg på i tegne. Begynte i dag. Her er et utsnitt av dagens arbeid:

[attachment=3]17.jpg[/attachment]

Litt nyere bilde. Jeg har selvfølgelig med deleramme:

[attachment=2]17.jpg[/attachment]

Et snikbilde til:
[attachment=1]20.jpg[/attachment]

Jeg bygger bilen i LDD mens jeg tegner og setter på del for del. Når tegningen er ferdig og bilen er bygget i LDD så genererer jeg en byggeveiledning og på siste side så kommer deleliste opp med antall, farger og delenummer. Jeg får også vite eksakt antall deler på modellen.
Fra LDD:
[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Har du en 8860 som burde forbedres uten at det går ut over utseendet? Her er en liste over 11 ting som jeg har gjort på min 8860 som revolusjonerer bilen og som ikke er dyrt men gjør bilen til en helt annen modell. Det “koster lite - betyr mye”

1: Moderne differensial med moderne tannjul. den er 3-stud noe som gjør at du får mulighet, og må, sette en ring som spacer på hver side som fester kryssakselen bedre.

2: Ved skifte av differensial så kommer kryssakselen mot bærearmer en halv stud lengre ut - kort universalledd med ring som spacer på begge sider.

3: En ekstra kloss inne i bærearmen og etterfølgende ring rundt kryssaksel. bruk 7 stud grå kryssaksel.

4: Bytt ut 2x1 klossene på bærearmene (som holder fjærer) med to stk 1x4 stud brikker og plugg i begge ender av klossen og sett på fjærene.

5: Bytt ut tannhjulene med moderne tannhjul på første og tredje gir og samt de sorte som står etter hverande øverst i girkassa og går inn til motoren.

6: Sett på fire klosser på hver bjelke som går opp og hoder bjelken rattet sitter på. På høyre side skal det være en blå 3stud plugg inne i de.

7: Bytt ut 6stud kryssaksler til forhjulene med 5stud med stopend kryss aksler.

8: Sett på 2stk røde 4x1 klosser nederst på stilfestet i stedet for bare 2stk, de som sitter på de to stengene som stolen “glir” på.

9: Bytt ut alle pluggene med sorte plugger med friksjon. (unntatt det det ikke er meningen at det skal gli lett.)

10: Bytt ut de grå tingen som sitter på veiva og går inn til stemblet med en moderne. (stemplene trenger de gamle)

11: Lag tre spor som girspaken kan gå inn i , i stedet for bare to spor, da den nå blir så lett at den til og med kan trille i tredje gir.

Alt dette gjorde jeg på min og det revolusjonerte bilen og kostet nesten ingenting. Jeg kjente ikke bilen igjen og det gikk ikke ut over utseendet. Jeg siterer ordtaket øverst i innlegget “betyr mye - koster lite” passer her. Og du skal ha øyne som en ørn for å se oppgraderingene og må vite hvor de er for å se dem, så dette går ikke ut over utseendet.
Det av verdt hver eneste euro og cent. (vel dere har kroner og øre i Norge, men…)

Kjære trådstarter.
Jeg tror du overvurderer hvor interesserte medlemmene på dette forumet er i [set]8860[/set], det er i hvert fall begrenset hvor mange tråder vi trenger om den. Kanskje du heller burde lage en blogg etter hvert? 8860.nl ser ut til å være ledig og da kan du oppdatere så ofte du orker.

Ja, men det er da den mest kjente klassikeren og disse oppgraderingene er usynelige men gjør bilen like god som en moderne. Men følg i alle fall med på min tråd om en Retro 8860 MOC som jeg laget på lørdag. For i dag ble den ferdig.
Det var bare for å hjelpe at jeg laget denne tråden. Jeg vet ikke hvor mange som har denne bilen i Norge men den finnes jo så… Alt var bare godt ment. :wink:

Imponerende… :unamused:

Støtter forslaget om en egen blogg. Det virker som du har mer enn nok innhold.

Nå er bilen ferdig og skal på LEGO ideas og jeg skal lage ferdig tegninger av min MOC.

Liker dere den?

[attachment=1]Forsidebilde.jpg[/attachment]

Sammen med “gamlefar”:

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Min MOCtegning skal på rebricable som PDF for nedlastning. ( hvis jeg skjønner hvordan jeg gjør det)

Helt ærlig - versjonen din ser bra ut men jeg begynner å bli lei 8860 nå.

“Jeg kjente ikke bilen igjen, men det gikk ikke utover utseendet”

:question:

Ser ikke at det er så mye interesse rundt å diskutere 8860 på dette diskusjonsforumet. Veldig godt forslag med blogg ja.

Det er ikke nødvendig med blog fordi nå har jeg fullført og det er ikke mer å skrive. :wink:

Som en avsluttning sa kan jeg ikke sta imot fristelsen til a legge ved linker til to fotoer til.

eurobricks.com/forum/uploads … 246dc9.jpg

eurobricks.com/forum/uploads … cb3d8d.jpg

Lukker tråden.