Pris på et brukt 9 v sett?

Hva må en forvente å måtte gi for et brukt 9 v sett…
Regner med det avhenger litt av modellen, land osv
Så fint om noen har noen eksempler eller råd hvor det lønner seg handle i såfall…

Snakker vi tog, eller andre 9V motorer? (eller er jeg helt på viddene her)
En liten sjekk innom Bricklink gir jo en viss indikasjon på hva gamle sett går for internasjonalt. Se under catalog og price guide.
http://www.bricklink.com/catalogPriceGuide.asp
Jeg har handlet litt brukt lego i Norge, så jeg kan kanskje gi mer utfyllende svar hvis du er mer konkret.

Beklager Embarassed
Glemte å skrive det, er tog vi snakker om ja Wink

Toglego holder seg godt i pris dessverre. Jeg begynte i fjor å samle lego igjen etter “dark ages”, og jeg har klart å skaffe en del sett. På qxl har jeg sett at togsett går for nesten “ny” pris, da det er mange som samler på disse. De beste kjøpene kan man gjøre hvis man får tak i et parti fra et eller annet gutterom samlet. Men vær obs det er mye forskjellig behandling av lego mtp bitemerker, røyking og sand og grus.
Har nevnt tidligere at Smart Club solgte nytt 9V togsett til 499,- kr før jun i fjor. (4911)

Kommer veldig an på settet ja… som regel er det dyrere jo eldre et sett er.
Derfor anbefales det å bygge egne tog! Very Happy også er det mye morsommere da… og det blir ikke minst finere Wink

Slutter meg til siste taler!!! Very Happy

Jo er jo sikkert det beste det, men da må en jo ha noen deler å bygge av, er ettersom jeg forstår flere deler en trenger for å bygge tog som kun følger med til tog setta…
En mulighet er å kjøpe løse deler osv, men når en trenger skinner, motor osv osv, så er det vell mest lønnsomt å kjøpe et brukt sett eller 2 først så kan en evt begynne å bygge etter det…
For min del kan setta være så nye som mulige, hvis det gjør de billigere Wink

Don wrote:
....så er det vell mest lønnsomt å kjøpe et brukt sett eller 2 først så kan en evt begynne å bygge etter det..
Det kan stemme om det er stor rabatt på dem (ca 50+%), ellers er det ikke akkurat lønnsomt om det er kun deler man er etter.
Matija wrote:
Don wrote:
....så er det vell mest lønnsomt å kjøpe et brukt sett eller 2 først så kan en evt begynne å bygge etter det..
Det kan stemme om det er stor rabatt på dem (ca 50+%), ellers er det ikke akkurat lønnsomt om det er kun deler man er etter.
Men om en trenger skinner, motor, "fartsregulatoren" + delene til toget må det vell lønne seg?.. Ser jo at de pakkene hos S&H som inneholder de delene men ikke selve toget koster jo flesk, er jo doble prisen på et sett når motor og co følger med enn når det ikke gjør det..Tilsammen blir det jo drøye 1000 spenn i usa, må vell la seg gjøre å få kjøpt billigere pent brukte sett i norge enn det?!

Ser det ligger en del lego tog 9V og 12V ute på auksjon på www.qxl.dk

Ser det ligger en del lego tog 9V og 12V ute på auksjon på www.qxl.dk

Don wrote:
Men om en trenger skinner, motor, "fartsregulatoren" + delene til toget må det vell lønne seg?.. Ser jo at de pakkene hos S&H som inneholder de delene men ikke selve toget koster jo flesk, er jo doble prisen på et sett når motor og co følger med enn når det ikke gjør det..
Motoren er $25 på S@H, kan kjøpes for mindre på BrickLink. Fartsregulatoren pleier å være billig på BL, og så trenger du strengt tatt kun hjul, koblinger og skinner... helst rette, noe man ofte ikke får mange av i et sett. Som sagt, om settet blir 50% eller mindre så kan det lønne seg, ellers er LEGO-sett sjelden kjent som noe man sparer noe på når man kjøper noe stort Smile
Matija wrote:
Don wrote:
Men om en trenger skinner, motor, "fartsregulatoren" + delene til toget må det vell lønne seg?.. Ser jo at de pakkene hos S&H som inneholder de delene men ikke selve toget koster jo flesk, er jo doble prisen på et sett når motor og co følger med enn når det ikke gjør det..
Motoren er $25 på S@H, kan kjøpes for mindre på BrickLink. Fartsregulatoren pleier å være billig på BL, og så trenger du strengt tatt kun hjul, koblinger og skinner... helst rette, noe man ofte ikke får mange av i et sett.
Fartsregulatoren og bua skinna er et kapittel for seg i det man begynner med tog: I det man har kjøpt sett nr. 2 begynner man å få for mange regulatorer og for mange bua skinner, og fra da av blir det bare verre og verre Crying or Very sad (Hvorfor de nå bare selger plastskinnene i pakker med 8 bua og 8 rette skal gudene vite - det finnes da bedre måter å bruke ABS-granulene på!?!?! Men strengt tatt vil vi vel ikke ha slike skinner i alle tilfelle, vil vi vel?) Motorer får man dog aldri nok av (selv om Matija muligens bestrider det etter å ha sovet på Legorommet vårt). Til større tog trenger du "egentlig" to motorer for å få det til å kjøre jevnt og pent Wink Seriøst: Finner du et ok ferdigsett å starte med, så får du både en regulator og litt bua skinner, og så kan du begynne å kjøpe ting du trenger til MOC på Bricklink - eller fortsette å kjøpe et og anna tog når det dukker opp på qxl/finn/hos lokale kjente som skal rydde loft eller bod (her er resultatet av min kolegas bodrydding - som nå ligger i vår stue.... Very Happy) I Trondheim hadde de, men har ikke lengre, 4511 til under 500 kroner på Smart Club, stygt sett, men litt skinner og regulator og en motor, som du da trenger.... 4512 finnes vel enkelte steder fremdeles og er et langt bedre sett, men også en god del dyrere (kan ikke Smart Club få inn det?). aj-ml - som til fulle står inne for ektemannens uttalelse da de kjøpte sitt første togsett (et 4561 til under 50% i Legoland i 2001): "Vi har råd til dette toget, men vi har ikke råd til å begynne å samle på tog"
aj-ml wrote:
- som til fulle står inne for ektemannens uttalelse da de kjøpte sitt første togsett (et 4561 til under 50% i Legoland i 2001): "Vi har råd til dette toget, men vi har ikke råd til å begynne å samle på tog"
Hmmm... mener å huske å ha sagt noe lignende for ca 2 år siden da dere tipsa meg om 50% på TrU... du husker det vel sikkert, samt alle de banningene rettet mot dere i etterkant.

Så om jeg får kjøpt et sett til 500 (evt under) er det veldig bra, men mellom 500-1000 for et brukt sett er det jeg må regne med Rolling Eyes

Det kommer jo an på hvilket sett det er…?

torerik wrote:
Det kommer jo an på hvilket sett det er..?
Tja, men det må da gå ann å si noe generelt for det, skal man feks kjøpe en hund, så kan en jo si at man må gi en 8-10000 for den, selv om det kommer ann på model og tilstand (les rase og stammtavle) Laughing Wink Er jo ikke alltid en kan vente et døgn eller 2 på svar her inne for å finne ut om det lønner seg kjøpe et 9 v tog sett til den prisen.. Ok, kan ikke de som har peil på 9v tog legge ut prisforslag på hva de max ville gitt for de ulike settene som er å få tak i brukt i norge (regner ikke med at det er så fryktelig mange sett; det kommer jo ikke akkuratt en båt om dagen fulllasta med logo fra S&H til norge).. La oss anta at de er komplette (kan mangle en liten del eller 2), pent brukt og bygge instruksjoner følger med... Wink

For pent brukte sett (definer selv) vil jeg si at halv pris av ny-pris er en brukbar deal.

torerik wrote:
For pent brukte sett (definer selv) vil jeg si at halv pris av ny-pris er en brukbar deal.
Hvis du ikke skal ha noe skikkelig old-school, da.. Endring: Ops, det var visst 12V.. Razz
Don wrote:
Ok, kan ikke de som har peil på 9v tog legge ut prisforslag på hva de max ville gitt for de ulike settene som er å få tak i brukt i norge (regner ikke med at det er så fryktelig mange sett; det kommer jo ikke akkuratt en båt om dagen fulllasta med logo fra S&H til norge).. La oss anta at de er komplette (kan mangle en liten del eller 2), pent brukt og bygge instruksjoner følger med... Wink
Det er ikke sikkert man kan si så mye generelt - en god pris handler også om hva man selv synes det er verd. Hva vi syntes var OK da vi begynte med Legotog, begge enda i unåde hos Lånekassa med deltidsjobber og kjempedårlig råd, og det vi synes i dag, godt etablerte DINKs (Double income, no kids), med 2 gode jobber og mer plassmangel enn pengemangel er faktisk ikke det samme. Du må kjenne på hvordan du selv liker akkurat det settet, hvor viktig er den looken i din layout - eller skal du bare ha det for delene? Jeg er personlig stor tilhenger av å kjøpe litt "mixed lots", finner flere juveler der enn i der man kjøper akkurat det eller det settet. På tross av det har vi kjøpt de fleste 9v-setta brukt som "hele" sett, men handla mesteparten i 2002-2004, det ser ut som interessen og dermed prisen har steget noe siden da... Den gangen la vi oss ofte på ca. 50% av nypris (men hva er nypris for sett som er fra 92-93?), men var villig til å gå høyere for sett vi likte spesielt godt - vi har betalt nesten full pris for sett vi slet med å finne Wink . I tillegg: sitter man i en auksjon på qxl elns må man jo bare bestemme seg for sin egen grense - og ikke fristes til å gå over den! Jeg tenderer også til å være litt gnien på porto, det blir fort mye av kjøpesummen, så en auksjon som plasseringsmessig er nære gir meg løsere lommebok enn en der jeg må få det tilsendt (det handler også om at det har kommet så ymse i posten når vi har handla slik). Konklusjon: Det er du som må finne ut hva du synes det er verd, på en auksjon på qxl kan du kjempe med andre herfra - hvem er mest ivrig avgjør hvem som får det. Ved en "roteloft-annonse" i lokalavisa di kan du få et kjempekupp fordi ingen andre leste den Very Happy . aj-ml