PKH 2024: Obligatorisk modell / Mandatory model

Et hode eller et ansikt!

Informasjon om årets obligatoriske modell finner du her: Obligatorisk modell

Spørsmål om oppgaven kan du poste i denne tråden!


A head or a face
Information about this year’s mandatory model is released: Mandatory model

Questions about the task can be posted in this thread!

2 Likes

Her tror jeg det kommer masse fine modeller! Folk er så utrolig kreative😀

2 Likes

Kan vi få beskrivelsen på oppgaven på norsk?

pkh.brikkelauget.no henter språk fra enten nettleser- eller PC-innstillinger (er ikke 100% sikker selv), så det kan du endre selv :slight_smile:

Hvordan da?

Det er ikke for å være vrien og vanskelig at jeg spør etter oppgaveteksten på norsk, og det er bra at den kan leses på engelsk i tilfelle det er noen utenlandske utstillere som skal delta. Men ligger ikke Trondheim i Norge? Har mere som prinsipp at vi kan da bruke vårt eget språk her i landet. :slightly_smiling_face:

1 Like

All informasjon er tilgjengelig både på norsk og på engelsk. pkh.brikkelauget.no henter informasjon fra din egen nettleser på hvilket språk du har valgt at innholdet skal vises på.
Du kan endre innstillingene på din nettleser til å vise norsk, så får du all tekst på norsk. Nå vet ikke jeg hvilken nettleser du bruker, men på Chrome kan du følge denne guiden: Bytt språk og oversett nettsider i Chrome - Datamaskin - Google Chrome Hjelp

Foreslår at du søker deg fram til hvordan du gjør det på din nettleser om du bruker noe annet :wink:

2 Likes

På min pc kom alt på norsk, så er nok hos deg utfordringen ligger, @Torger

Vi er nok flere som har slike utfordringer. Min iPhone (Safari) viser tekst skrevet på norsk på norsk. Sånn som i denne diskusjonen. Mens teksten om konkurransen er på engelsk. Sikkert korrekt at nettleseren kan «lures» til å oversette til norsk, men dette er vel og blir en maskinoversettelse, med dens feil og mangler? (Men greit nok, jeg forstår engelsk. Og avslører vel også med dette innlegget egne mangler.)

1 Like

Tekstene skrives på både norsk og engelsk, så hvis du setter nettleser språket ditt til norsk, får du menneskeskrevet norsk tekst - den er ikke maskinoversatt. :slightly_smiling_face:

OK, takk for info! Dette fenomenet mhp nettlesere var nytt for meg, så da lærte vi noe i dag også. Bra! Nå sjekket jeg innstillingen på min Safari, og den oppgir foretrukket språk som Norsk bokmål. Likevel er det den engelske teksten som vises. Mystisk… Vel, vel, jeg får grave videre. (Er det min iPhone XR som er for gammel? Eller meg selv…?)

1 Like

Jeg får både norsk og engelsk tekst, de er vel skrevet over hverandre?(og jeg er kjent som lite datakyndig…) har samme språk på Ipad, android tlf og på pc, men har aldri (som jeg huskler) bedt om spesifikt språk

For ordens skyld: I det øverste innlegget (til @andersb) i denne tråden ser jeg både norsk og engelsk tekst. Det er når jeg trykker meg inn via lenken til nettsiden at jeg kun får opp engelsk tekst.

1 Like

Hei! Vi holder denne tråden til faktiske spørsmål som har med den obligatoriske modellen å gjøre. Jeg har laget en egen tråd for språkvansker: Språkproblemer på pkh.brikkelauget.no