PKH 2024: Diskusjoner og spørsmål / discussions and questions

Har du noen spørsmål, bruk denne tråden! Ingen spørsmål er for dumme - men prøv å holde det innenfor PKH-temaet.


If you have any questions, use this topic! No question is too stupid - but try to keep it on topic :wink:

2 Likes

Moc. Kan man kombinere f.eks 1 offisielt sett i et større landskap?

En grei tommelfingerregel er at mesteparten av displayet skal være MOC, og hovedelementene skal være egenlaget.

For eksempel en egenlaget brannstasjon går det helt fint å bruke ett offisiell brannbil som et av kjøretøyene, eller en egenlaget gate med hus som også er egendesignet kan fint ha et par offisielle biler kjørende rundt.

For et moteksempel: En rekke med de offisielle modulærhusene som du har moc’et en MILS-vei foran der det egentlig ikke skjer noe, vil være for mye offisielle sett og bør meldes på som en samling av offisielle sett.

Hvis du f.eks har laget et stort fjell så er burde det ikke være noe problem å sette det offisielle Vestas vindmølle-settet på toppen.

Det er alltid vanskelig å sette definerte grenser på slike ting som dette, det bunner vel mest i mengdeforhold mellom MOC og MOD/sett.

Håper det var litt oppklarende :slight_smile:

2 Likes

Mitt prosjekt er på 6, 48x48 plater. Det er hav, et fjell strender og landskap. Men vurderte viking village settet i landskapet.

Hei. Jeg er helt fersk som medlem i Brikkelauget, men er nå påmeldt PKH. Spørsmålet er sikkert en variant av det ovenstående, men har forsøkt å lese alt jeg klarer å finne uten å bli helt klok.

Jeg har bygget tre “MOC” basert på bilder av bygg andre har konstruert. De foreligger ingen byggetegninger, så jeg har tatt utgangspunkt i bilder fra nett og forsøkt å bygge noe som likner rett og slett fordi jeg synes de har sett fantastiske ut og har utfordret meg i konstruksjonsprosessen.
De er naturlig nok ikke helt identiske med MOC-en som er utgangspunktet, og på noen av de har jeg rekonstruert eller endret deler av bygget, men samtidig er jo utgangspunktet basert på noen andres originale ide.

Skal de derfor meldes på som MOC eller i den andre kategorien? Vil bare unngå å gjøre noe feil eller “seile under falskt flagg” her.

Mvh
Erlend

For barn som vil stille ut, registrerer vi det som “vanlig” til barnebordet?
Har en på 7 som veldig gjerne ville stille ut :slight_smile:

For barn, sjekk PKH junior! Det er en egen infoside og registreringsskjema i menyen på vestre side :slightly_smiling_face:

1 Like

Spørsmål. Jeg holder på med å lage noe med sett fra Classic Space serien, alle utgått for lenge siden. Teller det som MOC når jeg lager noe ut fra det eller må jeg melde det på som noe annet? Tillates det bare MOC?

Hei! Det tillates alt mulig rart!

Ut fra beskrivelsen din høres det ut som du bør melde det på som et sett-display heller enn en moc :slightly_smiling_face:

Heisann. Jeg hadde ikke fått med meg svaret ditt før nå. Ombestemte meg og laget en liten MOC istedet, som jeg felvsølgelig har meldt på.
Får se til neste år om det blir classic space eller en annen MOC. Skal teste det på klossefesten først :slight_smile:

Flotters :smiley:

Hei. jeg har meldt meg på og hadde tenkt å ta med noen sett som jeg har bygd etter instruksjoner fra Lucioswitch81. Detter er store Technic sett som er ganske store. En semi trailer på 180 cm og tre fire andre store biler. er det mulig å få plass til å stille ut disse? Har 4-5 av de store settene til Lucioswithc som jeg ønsker å ta med å stille ut.

Vi har fortsatt masse plass! Meld det på via PKH.brikkelauget.no som en samling (ikke moc) og beskriv så godt du kan totalt størrelsesbehov :slightly_smiling_face:

Hei. er det 180x90 bord dere bruker? bare slik at jeg har en formening om hva jeg må bergene utifra.

Enten sceneelementene på 2x1 meter eller så setter vi sammen bord til å bli passe størrelse. Husker ikke nøyaktig hvor store bordene er, men er vel rundt 120x70 eller 160x80 eller noe sånt.

Takk. da har jeg noe å gå ut ifra. Vil ikke ha problemer med å fylle scene elementer på på 1x8 til 10 meter tenker jeg. Skiver i påmeldingen.

Da skal skjemaet være fylt ut. Håper jeg har gjort det riktig. har litt liten erfaring med dette da det er andre gangen jeg har mulighet til å delta og det er noen år siden siste gang jeg var der. gleder meg til å kunne komme dit igjen.

1 Like

Nå er det ikke lenge til det braker løs! Jeg gleder meg!

3 Likes