PF-togmotorer er tilbake på lager

Jeg sjekket akkurat innom Shop-at-home og så at Powerfunctions-togmotoren 88002 er tilbake på lager etter å ha vært utsolgt siden påske. Jeg har bestilt to (en til å dobbelt-motorisere Maersk-toget, en i reserve) pluss vendebryteren 8869 (trengs til toget, siden en motor må gå motsatt vei). Aner ikke om dette er en stabil leveranse eller bare noen som har dukket opp, så det er kanskje lurt å bestille mens man har muligheten.

Flott at togmotoren er tilbake i salg på S@H :slight_smile: , mange har savnet den. Selv har jeg “berget” meg at den har vært tilgjengelig på BrickLink til en grei pris.

Jeg har selv funnet en grei måte å kjøpe PF deler på. Kjøper komplette lok på Ebay til en relativ god pris. Motor, IR motager og batteriboks til ca 400kr. mao omtrent prisen av de samme delene på Bricklink. Men man får jo med mye andre deler til samme pris.

Og ikke noe problem med onkel tollvesen?

Har handlet ganske mye i sommer og enda ikke fått toll på en enste pakke. Og mye eletriske motorer og slikt. Har vel hatt flaks kanskje.

Beklager - dobbel post

Jeg har også gjort et par bestllinger i det siste hvor jeg har regnet inn MVA og fortollingsgebyr. Begge ganger har det gått rett gjennom uten noen oppkreving av avgifteri det hele tatt. Dette til tross for at deklarasjonen på pakken i begge tilfeller har vist en vareverdi langt over NOK 200.

Hmmm…ferieavvikling hos tollvesenet? :stuck_out_tongue:

Mange bricklink-selgere nekter å skrive ned verdien eller merke som “gave” (siden dette tydeligvis er en alvorlig forbrytelse), men hvordan er det med lovligheten/muligheten for å be selgeren “glemme” den grønne tolletiketten helt? Jeg tenkte dette spesielt kunne være aktuelt ved kjøp av dyre smådeler. Si at jeg kjøper fire kobbergrønne macaronier for 300kr/stk :open_mouth: , dvs 1200kr. Siden avsender ikke har angitt noen verdi blir sendingen åpnet av Posten, og de finner fire små grønne legoklosser. Hvis de går utfra gjengs utsalgspris burde de anslå verdien til 1kr/stk, selv om de tar høyde for mulig sjeldenhet (siden jeg har tatt meg bryet for fire klosser) har jeg vanskelig for å tro at de vil anslå verdien til noe mer enn 10-20kr/stk. Noen som har noen erfaring eller formening om dette?

Artig resonnement… Dersom tollvesenet ikke kan fastslå fortollingsverdien, kan de velge å sende deg en anmodning om å komme opp med mer dokumentasjon i form av kvittering, bankutskrift, el.l. “Fordelen” er at da er det du som begår dokumentfalsk og ikke en uskyldig selger - og det er jo egentlig realt. :unamused:

Jeg missliker at vi har en åpen diskusjon på å bryte norsk lov på forumet.

Du kan misslike systemet så mye du vil (det gjør jeg og), men å aktivt diskutere hvordan man kan bryte loven syns jeg er problematisk.

Eller gjøre som meg og gjør det lovlig:
Når jeg kjøper ting på f.eks ebay fra utlandet og vet at de kommer over grensen sender jeg en mail til privatfortolling@posten.no så fort pakken er sendt og jeg har fått bekreftet kollinummer.

Pleier også å sjekke med postens sporings app slik at jeg vet hvor pakka er i verden.

Mailen inneholder:
Emne:
Tollbehandling av Kollinummer CKxxxxxxxxxGB‏

Jeg gir herved posten fullmakt til å tollbehandele Kollinummer: CKxxxxxxxxxGB
Legger ved screendump fra Ebay med kjøpsbekreftelse og faktura.

Med vennlig hilsen

Ola Nordmann,
fnr: 12105524356,
Oslogate 5,
0956 Oslo,
48 xx xx xx

På denne måten slipper jeg at posten sender meg et brev for at jeg så må sende de info.
De har jo allerede det de trenger og har da oppplevd at pakken går fortere frem til meg.

Jeg har opp levd flere ganger i det siste at avsender fra bricklink/ebay har skrevet lavere vare verdi på pakken.
Har også kjøpt noe fra bricklink der det ikke var satt noen vare verdi på pakken og tollen hadde ikke åpnet den.
Jeg har i det siste bedt avsender om å skrive vare verdi på utsiden av pakken selv om vare verdi er under 200 n.kr.
Jeg mener at tollfri vareverdi på 200 kr burde vært mye høyere minst kr 500.
:imp:

jeg må bare spørre hvorfor de klossene er så dyre, jeg tror jeg har noen sånne og kunne aldri tenkt å ta sååå mye for de :open_mouth:

Tror nok det å ikke deklarere er enda mer alvorlig, gitt.

Nei. Ikke bra med mye pris for små plastdeler…

Sikker på det? Jeg ville tro at å oppgi gale opplysninger er verre enn å ikke oppgi noe (spesielt hvis man er forberedt på å trylle frem papirer og betale moms hvis de skulle spørre). Jeg har fått endel pakker hvor avsender ikke har satt på etikett, disse er som regel blitt åpnet. På den annen side har jeg også fått pakker hvor avsender bare har skrevet “lego bricks” eller “toy parts” og ikke oppgitt noen verdi (under 200kr), disse har gått igjennom uten problemer. Jeg har forresten også opplevd å få pakker (med korrekt verdi, igjen under 200kr) som har blit åpnet og så forseglet med klar tape UTEN å ha blitt merket med “Åpnet for kontroll”-etikett, noe som virker litt suspekt.

Grunnen til at macaroniene er så dyre er at de kun er brukt i frihetsstatuen 3450, som var i salg (kun i USA?) rundt 2000 for 200$. Siden er prisene gått til himmels og koster nå 10000kr og opp for et nytt sett, et par selgere prøver endog å få 40000 for sett i “sjelden” svart/hvit eske. BTW, macaroniene sitter mellom hånden og toppen av fakkelen, og nei, jeg tror ikke en ikke-ekspert noensinne ville merket forskjell hvis man hadde byttet dem ut med 2 2x4 (men skal det være så skal det være).

Litt off-topic: Vet ikke hvilke land det var til salgs i, men var iaf tilgjengelig på Smart Club i Trondheim rundt 2000.

Nei, men:

Må nok vente til 2013 når det er stortingsvalg får å heve vare verdi grense på pakker fra utlandet.
Høyre har jo uttalt en gang at 200 kr.grensen i dag er for LAV.
:wink: