PC kabinett i LEGO

Hei alle sammen!
Da er det (endelig) på tide for meg å poste noe LEGO-relevant i forhold til byggverk. Holder på med å bygge en (relativt) kompakt PC, og tenkte denne kunne plasseres inni et kabinett av LEGO. Det blir dog litt feil å si at den skal plasseres noe sted, men snarere at rammen til kabinettet bygges rundt komponentene. Det er planlagt at dette skal dekkes med plater.
Workloggen kan ses her: http://rattatay.blogspot.com/
Kommentarer mottas med takk Very Happy

Det ser jo bra ut så langt. Spennende å se hvordan det blir til slutt…
Hvordan fester du komponentene til Legoen? Technical pins eller må du skru for at det skal bli solid nok?

Nei, alt festes med brikker og plater. Jeg har satt det som mål at jeg ikke skal bruke annet enn LEGO, så alt av kabler og komponenter skal klemmes fast med brikker og plater.
Poster et nærbilde av hvordan jeg har fester hovedkortet straks Wink

Jeg er enig med Andy, det ser bra ut. Husk nå på at med LEGO så har du jo mulighet til å lage et PC-kabinett som ser temmelig unikt ut - altså mer en bare ett PC-kabinett bygget med LEGO, men f.eks en fangehull laget i LEGO som tilfeldigvis huser en datamaskin. Vær kreativ, fordi det er fort lett å gjøre et kabinett kjedelig når man først lager ett :S. (Antar det var derfor du begynte på nytt?)

STILIG ! Very Happy
Neste gang jeg kjøper pc skal jeg spør om å få pc kabinett bygget av LEGO…
I en pc er det mange komp. som utvikler sterk varme som pros.,graf. kort,du er ikke redd for at noen lego komp. kan “smelte” i nærheten av pros.,graf kort ?. Question

Jeg har tatt en del bilder i løpet av helgen. Kabinettet er nesten ferdig. hadde tenkt meg at det skulle se ut som et oversized Barebone-kabinett fra starten, men nå har det kommet innfall med å feste biler fra Speed Racer-serien på en vinklet plate på siden. Avvent neste post på bloggen Smile
Jeg har ikke opplevd at min 135W AMD CPU har generert mer enn 70 *C hittil. CPUen i denne maskinen er på 65W, så vi er innenfor normale verdier her (de flest Lego-brikker og deler har visstnok en smelteterskel på 200 *C)
Dessuten har jeg erstattet kjøleren på grafikkortet med en kobberkjøler fra Zalman, som bråker mindre, og kvitter seg med varmen raskere. 120mm viften i front sørger for jevn luftstrøm, og det gjør at varmluft forlater kabinettet temmelig raskt

Er vel ingen av LEGO delene som er i direkte kontakt med de delene i datamaskinen som har så høy temperatur heller? Er jo skjelden luft tempereaturen i ett PC-chassis kommer opp i 70-80 grader selv om CPU kjøler har høyere temp. (Worst case cenario jeg har målt på mine PC’er)
Morsomt å følge med på dette prosjektet. Du kommer iallefall ikke til å få mye metall “klang” i kabinettet. Har nemlig nylig funnet ut at det var det store sideplatene på kabinettet mitt som laget mest bråk da de enkelte ganger kommer i egensvingning fra vibrasjonene fra de store viftene i bakkant av kabinettet. Kledde sideplatene inn med sånne asfaltplater som de bruker i bilen og vips var den støyen borte.
Ett kabinett i plast (LEGO) vil ikke ha noen slike problemer og vil sikkert være med på å dempe støyen mye kan jeg tenke meg.

Dette ble ferdigstilt igår, og jeg kan love at det ikke er mye støy eller varme Very Happy
Har nå også installer Ubuntu, og skal prøve å lage et LEGO-shell til operativsystemet.
Legger ut to bilder på bloggen nå, resten kommer senere idag…

Erman wrote:
Dette ble ferdigstilt igår, og jeg kan love at det ikke er mye støy eller varme Very Happy Har nå også installer Ubuntu, og skal prøve å lage et LEGO-shell til operativsystemet. Legger ut to bilder på bloggen nå, resten kommer senere idag...
Og siden Ubuntu kommer med Lego screensaver helt av seg selv, regner jeg med at det blir den som blir brukt på denne boksen Laughing Kult prosjekt! aj-ml

Å? Det har jeg ikke fått med meg. Har ikke satt meg så mye inn i OSet ennå, la bare inn et nedlastet bilde av noen klosser og gitter-plate 1x2 Very Happy