Operaen.

Da har jeg bestemt meg. jeg skal prøve meg på Opreaen. Men er litt usikker på str, hvilken skala burde jeg bygge den i? Jeg er interessert i at den skal se mest mulig lik ut. Og hvilke str burde jeg da velge med tanke på detaljer?? Noen som er “eksperter” i mocs som kan gi meg noen råd… Setter pris på all tibakemelding.

Om du bygger den i skal 1:1 så får du jo den mest mulig lik :slight_smile:
Men det er jo litt upraktisk med sånne størrelser…

Neste steg er 1:42 som er minifigskala. Da vil en minifigur passe som ett menneske rundt på operaen. Størrelsen vil fortsatt bli veldig stor, men du vil få med mange detaljer.

1:100 skala er kanskje mer håndterlig på ett slikt stort bygg? Fortsatt så stort at du får med masse detaljer.

Egentlig det jo bare å bestemme selv, hvilke detaljer er du anser som du bare MÅ ha med. Du kan for eksempel ta utgangspunkt i en spesifikk liten detalj som du vil ha med. Forsøk å lage den i LEGO så liten som du klarer. Deretter bygger du resten rundt denne detaljen, og den setter skalaen på resten av bygget.

Du kan jo også gå får en mikroskala, men da er det jo bare de generelle formene som er igjen. Mye mulig det er nok på ett slikt byggverk som operaen?
Se for eksempel på de forskjellige architecture settene, de har vidt forskjellige skalaer, men de tar utgangspunkt i å få med de viktigste formene på byggene de skal representere.

Architechture settet av Sydney Operahus er jo ett eksempel på at man kan gjøre det smått å likevel få med de viktigste formene til at man kjenner igjen bygget. Men skal man ha mer detaljer må man opp i størrelse, som også LEGO gjorde med det store settet som kom året etter. Det tillot mye mer detaljer i bygget.

Heisann. Takker for svar. Er litt interessert i å eventuelt “pynte” med turister. Men kanskje prøve meg på en mikroskala først. For å få følelsen av bygget.

Først av alt: lykke til, gleder meg til å se! :smiley:

Hva angår skala så blir nok det korte svaret etter min mening: den størrelsen du har råd til som har høyt nok detaljnivå til at du blir fornøyd med verket ditt.

Litt mer utfyllende, litt rask googling og sjekking på google maps ser ut til å indikere at Operaen dekker et område på ca 230 x 120 meter, som F0NIX skriver regner man gjerne minifigurskala som ca 1:40, og i den skalaen blir det i så fall 5.75 x 3 meter.

Videre googling ser ut til å indikere at [set]10234[/set] er ca 1:230, så det er jo rimelig åpenbart at det er mulig å få med massevis av detaljer uten å sprenge banken helt, i samme skala ville Operaen blitt noe sånt som 1 x 0.5 meter, og da er du plutselig rett i nærheten av å få det til å passe inn på 4x2 32x32-baseplater.

Jeg begynte faktisk på Operaen før PKH i fjor, men ga opp etter å ha innsett at bygget i Bjørvika knapt har én eneste rett vinkel. Så da må man kompromisse, og det ene drar det andre med seg… og det hadde jeg ikke ork til å begynne på :slight_smile:

Når det er sagt: Lykke til! Hadde vært veldig stilig å se en modell av bygget. Uansett hvilken skala det er i.

Vel en skala på 1:230 blir nok stort nok i første omgang. :smiley: takk for tilbake mld. Tegne/modell bordet er snart klart med tegninger/bilder i alle vinkler jeg trenger. Så er det bare å begynne å bygge. Gleeeder meg. :smiley: :smiley: :smiley:

Har hatt denne i tankene selv, men aldri begynt å se på vinkler osv. Høres moro ut! Lykke til!