Nybegynnerspørsmål - Bricklink, Outland, Minifig etc.

Hei.

Det første jeg oppdaget er at jeg har egentlig forholdsvis få brikker til de tingene jeg ønsker å bygge. Så Bricklink har vært flittig besøkt de siste par ukene. Ble litt overivrig på de første par utenlandsbestillingene og bestilte for langt over 200 (har ikke fått pakkene ennå, så er veldig spent på om jeg er heldig å unngår toll, har bestilt vinylplater tidligere for over 200 som har sluppet gjennom tollen).

Så på de øvrige bestillingene har jeg sørget for å holde meg under 200. Det jeg da har oppdaget er at jeg gjerne bikker akkurat over 500 gram, og dermed kommer jeg over i en ny portoklasse (i alle fall fra Tyskland). Jeg er interresert i å gjøre det billigst mulig, og å spare ca 40 kroner per forsendelse utgjør fort en del ved mange bestillinger. Så spørsmålene er følgende:

Finnes det noen måte å beregne sånn ca vekten på brikkene? Har ikke klart å finne noen slik funksjon i BL.

Har noen erfaringer med porto i de forskjellige landene, er det noen som utmerker seg som billigere enn andre?

Jeg ser at endel brikker er noe billigere i de tidligere østblokklandene, har noen erfaringer med å bestille derfra?

Om en måneds tid skal jeg til Oslo en tur, og en tur innom Outland er planlagt og budsjettert med. Hvordan er utvalget i løssalgavdelingen der, og hva er prisnivået? Noen typer brikker som er mer lønnsomme enn andre å kjøpe der på vekt i forhold til på BL?

Og til slutt: i første omgang så er det borg(er) som bygges. Har dog forholdsvis få minifigurer og tilhørende utstyr som passer temaet. Har tittet både på BL og ebay og funnet at prisnivået er ganske høyt om man skal ha noe særlig mengder. Noen som har erfaringer med hvor og hvordan det er billigst å skaffe slike. Lurer på om det kanskjer er billigst å kjøpe nøytrale figurer i passende farger og kjøpe utstyr (inkl brystplater) og våpen utenom. Er det f.eks. minifigurdeler på Outland?

Mange spørsmål, kanskje ikke alle som er like letter å svare på :astonished:)

MyBrickLink - My Settings - My Shopping Settings - Hak av for Show Weight in Shopping Cart.
(NB: Vekten er uten emballasje.)

Østeuropa og Nederland.

Ja, og det går som regel helt greit.
De (små) problemene jeg har hatt med bestillinger har vært fra Østeuropa, men det har ikke vært ondsinnet ment.

Når jeg sammenligner med Pick-a-Brick i Legos egne butikker, så er utvalget hos Outland vesentlig større.
Det ene elementet som jeg har sammenlignet prismessig ble dyrt på Outland, jeg kunne få samme element på Pick-a-Brick til halve prisen.

Ja, Outland har bygg din egen minifigur, med minifigurdeler, men det var ikke akkurat fullt i boksene når jeg var der sist.
Billigst minifigurer er vel gjerne collectible minifigurer på tilbud, men jeg har et tips til deg: BR på Oslo City selger BR-mannen til 29,90, og de har en bøtte (sjokkselger) av dem. Hvis du fjerner BR-trykket blir de gode soldater til borger.

Heh, var innom Outland i forrige måned og fikk ikke med meg at de hadde Pick-A-Brick engang. :blush:

Hjertelig takk for kjapt svar. Fikk jo svar på alt jeg lurte på og vel så det :astonished:)

Det er bare Outland i Oslo som har pick-a-Brick, så avhengig av hvilken Outland du har vært innom er det ikke sikkert det er så underlig.

Jepp, det var den jeg var innom… :blush:

Rekker kanskje en tur innom til uka, krysser fingrene for at jeg skal få den med meg da. :smiley:

Bra samle tråd for ferskinger! :slight_smile: