Ny legofanast

Hei alle sammen. Har siden barndomen vært fasinert av Lego. Jeg har noen spørsmål til dere fantastiske byggere. Hvor er det best og kjøpe legotog?Hvilket system er det best å satse på. Har legotog liggende fra barndommen men det har vært ei rivende utvikling ser jeg. Gammel modellbygger i mj og samler idag. Jeg har hatt så lyst til å bygget opp et lite anlegg. Hva slags skinner er det lurt å satse på? Jeg er grønn så takknemmelig for svar. Hadde vært surt om jeg gikk på feil system. Ser at Lego city er poppis men finnes det noe mere avansert? Nybygger på forumet.Mvh Odd Rune Wold.

hei

er ikke så inne på tog og lego City, men startet netttopp jeg også.
kjøpte lego creator settene"Pet shop og Fire Brigade" det er jo en god start. Litt mer avansert og nydelige å se på.

De tog settene som kommer ut nå er vel laget for City systemet og remote control. Neste år kommer det ett [set=10233]oransje TGV style tog[/set] (dog uten motor, men designet for at det skal kunne settes i hvis jeg har forstått det riktig). Pixmania har jo gode priser.
Lekestallen.no har det røde godstoget og Maersk toget i tillegg til disse eksklusive settene: Holiday og Santa Fe.
Jeg har kjøpt [set=7939]7939[/set] på tilbud hos PS i høst og [set=7938]7938[/set] på tilbud på Ekstraleker nå før jul. Ellers er jo Bricklink ett mekka for oss AFOLs, der finner du det meste.

Hei og velkommen til forumet Orwold!

Jeg har selv Lego-tog fra barndommen og det har blitt litt forandringer siden det.

Man kan dele inn lego-tog i litt forskjellige epoker:

  1. Dyttetog (Blå skinner og ingen motor).
  2. Batteri-tog 4.5V (Fortsatt blå skinner).
  3. 12V med strømskinner (lysegrå skinner med ekstra strømførende skinne i midten).
  4. 9V med strømskinner (mørkegrå skinner med strømføring i selve sporet).
  5. PF-systemet (det som er i dag). Mørkegrå skinner uten strøm og batteribokser er tilbake. Det som er nytt er at det er fjernstyrt med 8 ulike kanaler.

Skinnene i alle 5 systemene er i samme skala. Dvs:

  • En rett skinne er 16-stud lange.
  • En sving svinger 22,5 grader.
  • Alle systemene har i tillegg en type pens (de er litt forskjellige på noen systemer), mens noen systemer har noen ekstra-elementer (kryss fåes i alle systemer utenom PF).

Noen ting er også litt forskjellig: Skinnene i 1-3 passer fint sammen, det samme gjør 9V-skinner og PF-skinner. Men skinner i 9V/PF klikker ikke fint sammen med f.eks. 12V. Da må du lage en egen overgang. I tillegg har jo alle systemene forskjellige måter å drifte på, så du kan jo f.eks. ikke kjøre 12V tog på 9V skinner selv om toget og vogner vil passe på selve sporet.

En fordel med 9V som du kanskje kjenner igjen fra modelljernbaneverdenen er at du kan modifisere de til å bruke DCC.

Når det gjelder hva du vil satse på så er det veldig mange muligheter. Hver av systemene har sine fordeler.

  • 12V har veldig mye ekstra “utstyr”. Man har motoriserte penser, motoriserte overganger, masse muligheter for lys.
  • 9V kan videreutvikles til DCC og er det nyeste alternativet med strøm i skinner i stedet for batteri.
  • PF er nåværende system noe som vil si at det er lettere/billigere å få tak i det man trenger. Utfordringen mange ganger er å få plass til alt PF-utstyret inne i lokomotiv/vogner. Alle de settene som er i salg i dag bruker PF eller kan utstyres med PF. (men i mange tilfeller er det veldig enkelt å sette inn 9V/12V motor i stedet.)

Lego kjører for tiden to typer tog-sett. Du har de vanlige togsettene:
[setimg]3677[/setimg][set]3677[/set]
[setimg]7938[/setimg][set]7938[/set]
[setimg]7939[/setimg][set]7939[/set]

Og de eksklusive togene, uten medfølgende skinner og motor (men med instruksjoner til hvordan man kan sette det inn):
[setimg]10194[/setimg][set]10194[/set]
[setimg]10219[/setimg][set]10219[/set]
[setimg]10233[/setimg][set]10233[/set]

Her er en god side som forklarer litt hvordan man kan benytte skinne-elementene til å bygge layout:
brickpile.com/track-layout-geometry/

HenrikLego, du glemte å nevne at PF tog kan styres fra en Mindstorm NXT med en IR-sender. Noe som gjør at du kan automatisere PF-togene også. Ikke like elegant som med 9v DCC og langt fra med like mange muligheter.

Man kan enkelt modifisere PF tog til å kjøre med 9V motor ved bare å sette på en 9V motor på disse.
Med litt arbeid kan man også modifisere andre veien (9v->PF) på enkelte tog, men man må ha plass til IR-mottaker og batteriboks som kan være problematisk på enkelte tog.

Jeg selv har akkurat startet med tog og har derfor satset på PF siden 9V-skinnene er så dyre og er kun å få tak i på Bricklink eller Ebay da de er godt ut av produkson for en del år siden.

Hehe, jeg visste det ikke. Lærer stadig nye ting ved denne hobbyen her :slight_smile:

Asbjørn og jeg har prøvd dette, men den Mindstorms IR-senderen har elendig rekkevidde virker det som, så suksessen har foreløpig uteblitt.

Når jeg drev med 12V kom de med blå skinner …

Ja, det er også en variant som eksisterer. :slight_smile: