Nummerering på legosett

Som ny på forumet her, så har jeg mange spørsmål som forhåpentligvis også har interesse for andre.

Men når det gjelder nummeringen av legosett er det noe system på dette, eller er det ganske tilfeldig?

LEGO startet med settnummer med tre siffer, og de hadde vel en slags logikk i det - og da de fikk behov for flere tilgjengelige nummer gikk de over til fire siffer. Det var det ganske god logikk i ganske lenge, men så begynte de å gå tom igjen og fra tidlig 2000-tall er det meste bare kaos. Fra og med i år har de aller fleste settene nummer med fem siffer, og det ser ut som de igjen er på sporet av orden og system:

102** - eksklusive sett. Nummereringen henger igjen fra det gamle systemet. Det er også unntak fra dette - for eksempel Arkham Asylum, som har 10937 - et spesialnummer som spiller på at designeren Marcos Bessa kommer fra Portugals LUG, Comunidade 0937.
105** - Duplo
106** - Bricks and More
210** - Architecture
211** - CUUSOO. Nummereringen henger igjen fra det gamle systemet.
301** og 302** - Polybags
310** - Creator
410** - Friends
420** - Technic
440** - HERO Factory
450** - Education
600** - City
700** - Chima
701** - Chima Speedorz
704** - Castle
705** - NinjaGO
707** - Galaxy Squad
710** - Collectable Minifigures
750** - Star Wars
760** - Super Heroes
790** - Lord of the Rings
791** - Ninja Turtles / Lone Ranger

Var dette forståelig?

Ja, bortset fra at jeg lige har fået sæt 4000007 (Ole Kirk’s House) ind ad døren… :smiley:

Lucky you. Jeg har jo 4000012 selv, som jeg er ganske fornøyd med, men de settene har jo sitt helt egne nummererings-system :slight_smile:

Hmmm, kan en moderator slette disse innleggene? :wink: :mrgreen:

Nå er jeg jo ny her på forumet og ikke kjent med “takt og tone”. Men hva var galt med disse innleggene…
Litt utenomsnakk må vel være tillatt og i tillegg så er det jo også relatert til tråden siden de omtaler unntak fra nummeringssystemet.

legovegasm jeg tror nok luza mente det i en veldig humoristisk tone. Han mener det ble litt for mye skryt av å være i bestittelse av slike skjeldne sett. Noe som også avspeiler seg i det høye settnummeret.

Men tilbake til dette med settnummer, LEGO har jo også nummerert andre ting de produserer slik som kopper, t-skjorter, nøkkelringer og lignende. Disse har enda flere siffer enn de vanlige settene. Har ingen aning om det er noe system der da.

Og angående det nye systemet de har laget nå med 5 siffer, så vil nok det bare holde en viss tid og så blir det nok kaos der også :slight_smile:
De skulle startet med 8 siffer med en gang, så hadde det vært lettere å lage grupper og at de hadde nok nummer å gå på for ei tid fremover.

Beklager. Tenkte på det når jeg posten, men så anså jeg smileyene som såpass tydelige at jeg bare tullet. Som Fonix sa: Jeg er nok bare misunnelig:D
Bra du spør når du opplever det veldig anerledes enn det jeg mente med innlegget:)

Ingenting er som når noen klarer å snike inn litt skryting i en tråd:D

Uansett hvor lange serier du oppretter vil det bli rot med numre som skal ha meningsbærende innhold. Det sikreste er å starte på 1, og bare fortsette med fortløpende nummerering.