Norge -et Lego uland?

Har tenkt tanken flere ganger… :bulb: Lego er Dansk, Norge er naboland og etter min mening veldig Legovennlig. Hvorfor har det seg da at vi nærmest fremstår som et uland mht utvalg i Lego?

Nye tema kommer alltid andre steder før Norge og svært mange sett finner aldri veien offisielt til Norge i det heletatt… Jeg skjønner at et marked med 350 millioner er mer attraktivt enn 4,5 millioners marked men nye tema burde vel uansett hatt verdenslansering?

Et lite eksempel: (smått er godt)

shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid … Categories

toysnbricks.com/blog/uk-daily-mi … promotion/

shop.ebay.com/i.html?_nkw=lego+p … m270.l1313

Vi skulle opprettet en facebookgruppe der vi ber om Lego Brand Store i Norge!

Norge var det første landet som LEGO startet å eksportere til når de startet å lage leker. Og vi solgte vel LEGO leker i en del år før de begynte å eksportere til resten av Europa.

Vi hadde også mulighet til å bestille servicedeler direkte fra LEGO i lang tid. Men dette forsvant vel på slutten av 80-tallet. :frowning:

Deretter måtte vi nærmest krangle oss frem for å få mulighet til å handle på Shop@home som vi jo fikk for kun kort tid siden, og da mange år etter resten av Europa.

Så ja, jeg er enig med deg. Norge er ett forsømt land hos LEGO.

Nå vet jeg ikke hvordan salgstallene i Norge kontra resten av Europa er, men man skulle tro at ett så rikt land som Norge så har befolkningen råd til å kjøpe slike kvalitets leker som LEGO. Så sånn teoretisk så burde vel potensialet være stort i Norge?

Så absolutt, kjøpekraften er enorm og Lego har en dyp forankring i generasjoner særlig her i Norge, og det kan jo kanskje forklares med det du sier, at Norge var det første landet de eksportete til. Det visste jeg ikke.

Men jeg husker godt serviceskjemaene som fulgte med i Legoeskene på 80-tallet. Der man kunne krysse ut hvilken og hvor mange i antall, sende inn og levert via post. -Det var tider det. Er jo også helt utrolig at de åpner sin første Brand Store i Danmark i morgen. Det var jo det første landet de burde ha åpnet i! Kaaaanskje det kan åpne døren for at det kan komme en i Norgee også med tiden.
Uansett lettere for oss å ta en tur til Køben enn til England.

De har det godt i USA i allefall. Grand Emporium koster feks. 900 kr og frakten er gratis… Nok en gang, bra det finnes sider som denne, da er det lettere å få et bilde av interessen her i Norge.

Noen som har vært i kontakt med Lego Norge vedr. dette? At vi ønsker bedre utvalg feks?

Vi er nok i kontakt med LEGO Norge hele tida. Men når det gjelder akkurat utvalget så kan jeg ikke si at det er noe dårligere enn ellers i Europa…? I hvert fall ikke nå lenger etter at vi har fått Shop@Home. Det du viste fra eBay er sjeldne promosett og -aksjoner laget for spesifiske firmaer/aviser og det er da som regel kun ett spesifisk land som får tilgang til det.

Frakt på S@H i USA er som regel ikke gratis, kun i spesielle anledninger (som av og til i jula, men ikke hvert år). Og så må man legge til skatt/mva avhengig av hvilken stat ting blir sendt til. Det ER fortsatt billigere enn i Norge/Europa, men det kan vi ikke gjøre noe med, det har noe med markedsstørrelsen å gjøre, og USA er klart største og LEGO har (knapt) råd til å ha lavere priser der. Se f.eks på danske priser :slight_smile:

Jeg kjenner en sånn dyp misunnelse når jeg leser ‘USA Exclusive’ eller ‘Target Promo’… Norge skulle hatt noe sånt også!

Jeg tror ikke LEGO Norge har noe å si på utvalget i Norge.

Ettersom flere kjeder/butikker har tatt inn exclusive sett så er det opptil butikkene hva som blir ekspotert fra TLG og inn i den enkelte butikk. Så det vil kanskje være en ide å ta en prat med din lokale butikk å høre utvalget han har å velge mellom og eventuelt få deg noen gode avtaler =)

Eller ta turen til København og besøke den splitter nye LEGO butikken i gågata (Strøget) mellom og Kongens Nytorv (Er det vel det heter) ikke mulig å gå glipp av om du går i Strøget =)

Hadde det bare vært på det området at Norge er et U-land, så.

Stavmiksing er et annet område, der Norge trenger u-hjelp.

Æ måtte bare si det.

Micha

Som forhandler av lego skjønner jeg veldig godt hva dere mener, det er mange kule sett som aldri ser dagens lys her i Norge, samtidig som vi også blir nedprioritert når det begynner å tømmes på lager, (derrav fort tomt til jul for de skikkelig kule settene)
Jeg tror kanskje at det som må til er press fra kjøpsstanden. Flere og flere butikker må trosse styret, bestille via omveier, og ta utvalget inn til norge, og kjøperne må handle lokalt, da vil etterhver lego se at det å lansere fulle linjer etc. vil lønne seg, og vi vil få et bedre utvalg.
I mellomtiden gjør iallefall vi vårt beste for å få tak i det vi kan…

Takk for respons :slight_smile: Enig, tror også det er veien å gå. Må ta vare på de litt mer lokale butikkene som feks. Extraleker så ikke store internasjonale kjeder tar hele markedet. Det er mye vanskeligere å få dem til å samarbeide eller på andre måter avvike fra et strengt innkjøpshierarki. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å handle lokalt :slight_smile:

Hvor er du forhandler Frida?

…vet ikke hvorfor jeg ikke var innlogget i sted… Uansett, jeg har fått med meg at du jobber på Outland, antar at det er navnet på en butikk langt fra Bergen… :wink: