Mulighet for "Likes" og å poste bilder raskt og enkelt

Savner en form for "like"funksjon her på forumet og mulighet for å kunne laste opp bilde(r) på en enkel måte direkte fra feks iPhone. Får jo ikke lastet opp noe som helst pga begrensning i størrelse på fil. Sikkert en grunn for det, men det er lov å håpe og ønske…?

Det enkleste er å laste opp bilder til et sted som er ment for hosting av bilder (f.eks flickr), og så linke til bildene der. Jeg gjetter på at vi har begrensningen for å ikke fylle opp serveren med bilder, som jo faktisk tar ganske mye plass…

Det finnes flere apper for iPhone som tilbyr lagring av filer på nettet. Benytt en av disse, lagre bildet ditt på nettet og bruk URL-en til dette bildet når du skal vise et bilde her på forumet ved hjelp av [img]BILDEURL[/img]

Eller gjør som meg, ha egen webserver og lagre bildene der…

Ja, det er som jeg gjør også, Brickshelf og Flickr er andre muligheter, men for mange vil nok enkle tjenester som den jeg nevnte over være det letteste. Da kan man jo bruke telefonen som kamera også og få hele løsningen i ett.

Jeg har en Android telefon der jeg har installert urly og andftp.
Da kan jeg ta et bilde med kameraet, og trykke på “Share”, velge urly, og velge om bildet skal resizes eller ikke og så uploader den bildet til enten div. Uploadingsplasser, eller til en ftp server slik som jeg gjør.
Og når den er ferdig uploada så kan du sette i settings at en url (med egendefinert prefix) blir automatisk kopiert til utklipstavlen og den vises også i programmet.
Dermed er det enkelt å uploade biler uten å måtte bruke flicr , facebook etc.

Oste Hovel

Var ingen som har kommentert det med mulighet for “Likes” her på forumet. Antar du tenker på samme funksjon som er på Facebook?

Tror ikke det er noe slikt innebygget i forum-motoren som brukes her. Men kan tenkes at det finnes som noe plug-ins.

Men jeg har ett lite spørsmål om hvordan du tenkte at dette skulle fungere. Skal det fungere som en slags avstemning på hvilke innlegg som er bra? Eller som en positiv tilbakemelding til selve posteren, altså at man får “oppsparte” poeng for hver som trykker “likes” på hver bruker? Det siste har jeg sett som “rep.” poeng på en del forum. Der de som er flinke til å komme med gode inlegg og svar får pluss-poeng og de som bare kommer med søppel og spam kan få minuspoeng.

Jeg mener at om man mener ett innlegg er bra, så kan man jo bare svare med ett kort: “Bra innlegg” eller.no sånnt. Ellers er jeg jo sånn generelt skeptisk til Facebook (selv om jeg har konto der), og den “liker” funksjonen der har jeg ikke helt sett poenget med siden man ikke kan trykke “ikke liker” eller gi “minuspoeng”. Da er funksjonen på YouTube bedre hvor man kan gi tommel opp eller tommel ned til hver film men også til kommentarene til filmen.

Det finnes forumprogramvare som lar brukere gi “poeng”, “takk” eller “liker” til andre brukeres innlegg. Det vises typisk enten som en liste av brukere som har gitt poeng oppsummert under den relevante posten (ala Facebook, eks. “F0NIX and torerik takker for dette innlegget”) og/eller som et tall i brukerinformasjonen til brukeren som får poenget (der det nå står registrert, antall innlegg osv).

Jeg synes det har mest hensikt å ha slike ting på forum som får mange spørsmål. Det brukes for eksempel veldig aktivt på noen elektronikkforum jeg er på, hvor det daglig kommer innlegg fra brukere som trenger hjelp med et eller annet. “Poengene” blir en slags belønning for de som tar seg tid til å svare godt.

YouTube og en del andre kommentardrevne sider bruker pluss- og minuskarakterer i stor grad for å rangere kommentarene for synlighet. Facebooks liker-funksjon brukes ikke sånn.

Jeg er meget enig med Fonix, og synes personligt ikke at man skal trække Brikkelaugets hjemmeside ned på niveau med facebook og lignende “social media”.
Dette er en forenings hjemmeside, hvor (i hvert fald) jeg forventer at medlemmerne kommer med konstruktive og vedkommende indlæg - og ikke bare en “smiley” eller “like”.

Det var min mening - som ikke betalende bruger.

Nå må jeg forte meg med å kommentere før det går helt gale her. -Pleier å gjøre det når jeg skriver innlegg her…

Det var nå bare en tanke. “NED på Facebook sitt nivå” er vel å dra den litt langt. Man kan si mye om Fb men har vel ikke blitt så stort uten grunn.

Tanken min var at det er mang en gang jeg leser et innlegg og det passer best med “liker” enn å skrive en (meningsløs) kommentar som “flott innlegg”. Er jo enklere å “like” enn å fylle tråden med “flott” og “heihvordetgår”-kommentarer.

Får et innlegg mange “liker” betyr jo det at det som står der er interessant og/eller nyttig for dem som leser. Feks. "City Politistasjon #8565 er på tilbud til 599 kr på lekmest.no. Det er jo ikke noe å kommentere i seg selv, men mye å “like”. Forklarer jeg forståelig eller skaper jeg bare (mer) støy nå? :slight_smile:

Poenget er å få opp kvaliteten… Og det er ikke i steden for men i tillegg til. Selv avisartiklene i vg, dagbladet osv kan man “like”. Man får da også info/tilbakemelding om hva folk liker (best), da kan man gjerne skrive mer om det.

Jeg savner også en ENKEL måte å laste opp bilder på. Gjøre det hele litt mer “interaktivt”

Men la oss ikke krangle.

Heter ikke “krangle”, men diskutere :wink:

Så slik jeg forstår deg så vil du gi positive tilbakemeldinger med en “liker” knapp til de innleggene som er bra? Det du da ønsker skal komme ut av det er at det kommer flere innlegg av den typen som du gav en “liker” til. Eller er det bare fordi du ikke synes du har tid nok til å skrive eller synes det er for komplisert å skrive en kommentar med “flott innlegg” ?

Jeg ser den med poengstatusen på vedkommende innlegg for å få flere innlegg av den bra typen.

Dette må sikkert gå an å fikse på forumet i fremtiden.

Tilbudstråden er et mulig bruksområde her synes jeg; det er unødvendig å fylle tråden med x antall “tusen takk!” hver gang noen tipser om et tilbud - men samtidig er det hyggelig, og vil nok øke sjansen for flere tips fra vedkommende, om h*n kan se at “n personer liker dette innlegget”.

Var det noe slikt du tenkte på, Chilis?

:wink:

Ja, jeg føler ofte for gi en positiv tilbakemelding uten å skrive et helt innlegg. Jeg har mye tid og liker å skrive så det er ikke det det står på. Men et “flott” tar plass i tråden og gir ikke særlig verdi for andre enn den som det var rettet til. Da hadde det vært greit å bare trykke “liker”. Da får man positiv feedback uten å oppta unødvendig plass. Og som sagt, dette i tillegg til. Ikke i stedenfor :wink:

Spesielt egnet til tilbudstråd, tips om nyheter og MOCtråder.

I fremtiden. Kanskje. :slight_smile:

I mellomtiden gleder vi oss over det meste og alle Legonyhetene som står for døren!

Ellers er jeg nettopp ferdig med Tower Bridge. Brukte ca. 10 timer fordelt på i går kveld, litt i natt og litt nå i ettermiddag. Meget fornøyd og imponert over byggverket!

Meget BRA :slight_smile: Da har du et fint utstillingsobjekt å sette på hyllen. Slik at hele familen får se den til lørdag…