Moduler vei

Jeg har forstått at jeg ikke er alene om å synes at LEGO sine egne veiplater fungerer dårlig sammen med særlig modulærbygg. Har for egen del også synes det har vært utfordrende å komme på en løsning som ser grei ut samtidig så den er fleksibel. Det nærmeste jeg har sett av løsninger er å bruke brikker sidelengs, men det krever mange brikker, og blir en fryktelig dyr løsning. Så jeg har prøvd å tenke på en litt rimeligere løsning, og til slutt har jeg kommet frem til dette:

[attachment=1]1.jpg[/attachment]

[attachment=0]2.jpg[/attachment]

Dette systemet baserer seg på 16*16 moduler, noe som gir stor fleksibiltet i forhold til størrelse og sammenkoblinger. Veien er tiles på plate som er 15 bred, den ligger å flyter oppå.

Flere bilder som viser hvordan det ser ut uten hus og vei oppå:

[attachment=2]3.jpg[/attachment]

[attachment=1]4.jpg[/attachment]

[attachment=0]5.jpg[/attachment]

Den store fordelen med dette er som sagt at det blir et veldig fleksibelt system, og med å basere seg på 1616 passer det også sammen med Brikkelauget sin landskapsstandard. Det kan bli en utfordring med at 8 studs av modulbyggene går innpå en plate, men det kan løses enten ved å ha to modulhus rygg mot rygg (ikke unaturlig uansett å ha en slik layout), eller ved å ha en stripe med 816. En annen bakdel er at overgangene mellom hvitstripene i kryss/t-kryss ikke blir helt overens, men det kan jeg leve med.

Kom gjerne med innspill. Og om noen synes dette var en god idè, så bare kopier den.

Må vel ærlig innrømme at jeg ikke liker utseende på veier av tiles, men ser poenget ang pris.
Bestillte selv endel 1x8 sorte brikker i siste lugbulk, for å prøve å lage veier.
Har ikke planlagt noe ennå, så er usikker på hvilken bredde man bør gå for på kjørefeltene, og om man bør lage moduler på 32x32, eller om jeg skal lage de mindre. Ser det er mange forskjellige løsninger på nettet, men må nok sette meg ned å teste for å finne hva jeg synes er best.

Selv har jeg pleid å bruke 8x16-fliser til veier, som vist i den gamle tråden “Modular Buildings”. Jeg har bygd om mange av husene til 24x24 og 16x16 knotter, så baseplaten er blitt bytta ut med to lag vanlige plater. Her er en tidlig skisse:

Jeg fant etterhvert ut at det ikke var nødvendig å forbinde fortauet med veien i hele lengden som vist her, spesielt siden det førte til at veiene hadde en irriterende tendens til å bøye seg oppover. Isteden er det bedre å bygge veiene samlet og bare bruke en eller to 2x4-plater pr bygning for å forbinde dem.

Her er en påbegynt gatescene:

Å bare bruke 8x16-flisene kan lett bli litt trangt (spesielt hvis du har mange brede biler), så det kan sikkert være en fordel å eksperimentere litt med å legge til kant- og midtstriper for å øke bredden.