Modifisering av LEGO PF togskinner

Nå er det helt sikkert mange som griner på nasen når de ser ordet “modifisering” og “LEGO” bli satt i samme setning. Dere kan jo fint bare hoppe over dette innlegget og finne noe annet å lese på istede for å klage på at noen modifiserer LEGO :slight_smile:

Som de fleste av oss som har kjøpt noen LEGO togsett så har jeg nå litt vel mye skinner med vanlige svinger. Så da har jeg sittet lenge å vurdert om jeg ikke likegreit skal ty til det steget og sage og modifisere de skinnene litt? Jeg lir ingen tap for jeg har flust av de svingene likevel. Det er jo selvsagt ikke morro å “ødelegge” LEGO deler, enda mindre morro å gjøre det med viten og vilje…
Men å legge ut masse penger på ME skinner synes jeg ikke heller er noe morro, når jeg likevel har skinner jeg kan avse til formålet.

Så da er første spørsmål: Er det noen som har forsøkt å modifisere disse LEGO PF svingene slik at de får større radius? Eventuelt sett noen poster andre steder hvor noen har gjort dette?

Hadde vært veldig kjekt å kunne modifisere noen av de svingene jeg allerede har mye av på en slik måte at jeg kunne få to paralelle spor også i svingene. Eventuelt lage noen svinger som fungerer bedre for høyhastighetstog.

Det jeg ser for meg er at man lager ett tynnt kutt flere steder på den ytterste skinnen, og deretter bøyer skinnen etter at den har ligget i varmt vann eller kanskje med hårføner. Deretter limer man sammen skjøtene og pusser ned skjøtene. Jeg er fullt klar over at man må være nøyaktig her for å unngå lyder/ristinger i toget. Det vil sikkert bli noe risting uansett siden den perfekte kurven nå vil ha flere knekk i seg. Men det blir jo uansett bedre enn å ha en lang Flex-Track kurve!
Bildet under viser hvor jeg tenker at kuttene skal være. De røde strekene indikerer ca hvor jeg tenker å lage ett kutt. Bredden på kuttene vil jo avgjøre hvor slak kurven blir.

[attachment=0]53400 LEGO Train Track Curved Mod.jpg[/attachment]

  • Noen som har tips til hvordan jeg kan lage en rigg av noe slag slik at diameteren blir så nær perfekt som mulig?
  • Eventuelle tips for liming/skjøtingen? Type lim? Tokomponent Araldite kanskje (eller tilsvarende)?
  • Hvilken type sag bør man bruke? Jeg har mange forskjellige hobbysager å velge mellom her. Alt fra Dremel til fintannet tynn sag for å kutte treverk til modelfly bygging (jo jeg har drevet med det også en gang i tiden).

Ja, da er LEGO mod bedre enn ME skinner :smiley:
Spennende, får du til, så kan du kanskje få solgt noen av alle de svingene dine :laughing:
Følger med på denne tråden, så oppdater oss underveis!

Kanskje det går an å sveise skjøtene? Omtrent som når man legger gulvbelegg i våtrom mener jeg…? Da blir skinna “hel ved” igjen etter modifiseringen. Ser for meg at limflatene blir vel små til å holde skinna sammen bare med lim. Når temperaturen i skinna synker etter varmtbadet vil den nok strekke seg litt etter opprinnelig form og skape spenninger i hver skjøt. Er limet sprøere enn plasten i skinna da skal det vel noe til at det holder.

Gjermund

Jeg tror det vil være nesten umulig å få det jevnt. Du kan rette ut kurvene mellom svillene, men oppå svillene vil skinnene ikke like enkelt la seg forskyve.

Det er mulig at ujevnhetene kan fjernes med dremel.

Selv har jeg lekt med tanken på å skaffe skinnestrenger fra en produsent av skinner for modelljernbaner, og så lage en løsning for å feste skinnene til Lego, sannsynligvis noe som involverer 3D-printing.

Da blir det selvfølgelig ikke PF-skinner, men derimot 9V-skinner, men jeg har egentlig ikke regnet det for å være en ulempe.

Skinnen er vel også hul under, så den kan forsterkes mot spenning i plasten?

Spennende prosjekt, vil gjerne se fremgangen her
Det begynner å bli flere som lager skinner med større radius enn Legos 40, fra støpte ABS skinner til printede versjoner. Modding er en slags mellomting mellom purisme og villighet til å akseptere 3. parts produsenter.
Jeg vil tro at du får et penere resultat dersom du kutter midt mellom svillene og friserer like mye til hver side slik at “stumpene” ikke blir parallellforskjøvet når du skal lime de sammen etter på. For å få geometrien lik hele veien kan du lage en slags benk av lego med knopper på de rette stedene slik at hver skinne blir lik (om det er målet, da).
Lykke til!

Det var faktisk noe jeg også har sett på. Tenkte at jeg tilogmed kunne legge noe materiale i der, metall eller noe slikt som jeg limer fast der. Eller tror dere det holder med bare Araldite limet (eventuelt annet lim).
Og etter at jeg hadde lastet opp bildet så kom jeg på at det sikkert er bedre å kutte midt i mellom de svillene istede for mot en av sidene som jeg tenkte på først.

Se under signatur. :wink:

Nei, tror ikke jeg får det helt 100% jevnt uten veldig mye arbeid. Men tror som sagt at jeg enkelt skal få det jevnere enn de flex-track skinnene… skal vel egentlig ikke mye til for å få det til :smiley:

Riggen må kanskje lages av en standard skinne med noen støtter som stikker ut slik at det blir 4 stud mellomrom hele veien rundt. Og så bør jeg kanskje legge skinna opp ned for det er jo oversida som bør være så flat som mulig. Det vil også forenkle jobben med å legge i forsterkning og lim i underfra? Kan sikkert være en fordel å lage lengre lengder på en gang, for eksempel en hel 180 grader sving. Tenkte at det blir lettere å få det til å bli nøyaktig da. Ett lite avvik på en kvartsirkel vil fort summeres opp når jeg setter de sammen etterpå til en 180 grader sving.

Kan også lage noen klammer av noe slag som går over hver skjøt på sidene slik at de ikke forskyver seg sideveis. Eller noe jigg av noe slag…

Angående type lim? Hva tror dere er best? Araldite, eller noe annet? Smeltelim blir for svakt. Lynlim med akselerator spray kan jo være ett annet alternativ? Men blir ikke den type lim ofte veldig sprø? Eller finnes disse også i flere varianter som vil fungere på ABS plast (antar at skinnene er laget av ABS plast slik som vanlige LEGO klosser er?).

Tror jeg ville gått for noe som løser opp plasten og smelter den sammen i motsetning til konvensjonellt fyllstofflim som epoxy.

Sånn tube til plastbyggesett f.eks. Eller rett og slett aceton på en Q-tips kanskje.
Kan jo blande inn litt ABS spon også som fyllstoff.

Jeg hadde håpet at med å varme opp skinnene i varmt vann eller med andre måter så ville disse spenningene bli borte. Når jeg så bøyer til skinnene i jiggen og lar de stå der til plasten er kjølt ned håpet jeg at den spenningen i plasten blir borte, eller iallefall minimal. For så å lime skjøtene helt til slutt.

Som flere nevner her så kan man “sveise” skjøtene. Leser på flere forum innen både plastbyggesett og de som driver med 3D-printere at de fleste bruker aceton eller tilsvarende materialer som kjemisk sveiser sammen de to ABS delene. Så det er nok veien å gå. Ser at en hobbybutikk her i byen slike kjemisk lim for ABS på en liten flaske med en lang tynn tut på for å komme tett opp til skjøtene og bruke minst mulig aceton. (humbrol.com/uk-en/precision … ottle.html)

Ser også at flere på de forumene nevner at lynlim fungerer, men som jeg antok så blir det ikke en veldig holdbar skjøt da lynlimet blir hardere enn ABS’en og derfor ikke holder så godt som en slik kjemisk sveis med aceton eller denne poly-cement’en.