Modifisering av LEGO-brikker

Hva syns du om modifisering av LEGO brikker?

  • Modifisering? Nei, er du gal! LEGO brikkene må kun brukes slik de er laget fra LEGO og kun bruke orginale stickers.
  • Modifisering er greit så lenge man ikke ødelegger brikkene (bruke custom stickers, male med maling som kan fjernes)
  • Tja, i enkelte tilfeller kan man gjøre mindre “justeringer” så lenge det er skjult (bore opp for innlagt strøm)
  • Modifisering er ingen problem, bare greit å kunne lage deler som LEGO selv ikke har laget.

0 voters

Hva synes folket om å gjøre modifisering av LEGO-brikker?
Da tenker jeg å bore opp/kutte/skjære til brikkene for å få ett utvidet/annet bruk av brikkene. For eksempel slik jeg har gjort med lysstolpene. Her er jo modifiseringen stort sett skjult og brikken kan fortsatt brukes på samme måte som den var orginalt tiltenkt.
Eller hva med for eksempel å lage en og en halv stud lang plate så skjærer man en plate av midt på en stud? Eller limer sammen deler for å få til en ny del? Dette er jo ikke reverserbart og brikkene får en helt ny bruk en orginalt.
Kansje noen bare godtar at modifiseringen er reverserbar? Altså ved bruk av custom stickers eller maling som kan fjernes?
Eller kansje noen synes modifisering er helt greit? Kutting og liming bare gir ett nytt moment i hobbyen.

PS! Her finnes ingen fasitsvar, men hadde vært artig å se hva folket generelt mener om dette emnet.

Jeg er veldig anti-destruktiv, og har aldri i mitt liv klart å ødelegge noe ved en bevisst handling (jeg har selvsagt mistet glass i gulvet…). Jeg har mer enn nok komplekser med å klare å ta fra hverandre LEGO-modeller, så å modifisere LEGO-brikker på en ikke-reversibel måte er rett og slett ikke forenlig med mine ikke-ødelegge komplekser. Custom stickers som kan taes av igjen er derimot helt greit, så stemte på det alternativet :wink:

Når det er sagt, så syns jeg det er kult når andre finner kreative måter å modifisere LEGO-brikker på for å øke utnyttelsespotensialet (f.eks borre opp lyktestolper). Så lenge det ikke er mine egne brikker som er berørt :stuck_out_tongue:

Selv velger jeg å se på det på denne måten :wink:

Men - jeg prøver å unngå det så langt som mulig og gjør det veldig sjeldent, kun når jeg absolutt må pga lys/elektronikk, design, og evt. økonomi.

LEGO selv bruker oppkuttete Baseplater. ( :exclamation: :exclamation: ) Sånne ting har jeg ikke noe imot å gjøre, bare jeg vet at det blir perfekt resultat (og at jeg har reserveplater :wink: ). Er litt av den liberale typen …

Jeg synes det er helt greit å modifisere brikker til eget behov. Det bør jo ikke legge en demper på byggingen at akkurat den ene delen er for stor, har en knott for mye etc., da det til syvende og sist er et verktøy for fantasiens utløp! Og det skal ikke begrenses…

Kommer veldig an på situasjonen, i en del tilfeller er det helt greit (stickers for å lage skjermer til datamaskiner, eller maling), men å bare kutte i deler for å løse kjipe designproblemer blir for teit, mye av gleden med å bygge lego er jo å finne løsninger med de brikkene som finnes :wink:

Brikker er det uansett … :unamused:

Hva om en viss kloss faktisk finnes men ikke i akkurat den fargen? (noe som kun er en politisk beslutning fra LEGO sin side)

isåfall må det være spesialbestilling du får… men aldri ødelegge en brikke for å få til en brikke som ikke finnes i den fargen man trenger.
Men å bore i knotter pga elektisitet, det er nødvendig for å få en god infrastruktur for lysene i byen =)

Men å kutte opp baseplates er pengemisbruk etter min mening. Greit nok at TLC driver med det for å få utstillingsmodellene sine ned i utstillingskassene sine.

There is no such thing :slight_smile:

TLC gjør jo det (og designere gjør jo det stadig inne i laboratoriene sine), så hvorfor skal det være tabu for oss?

Fordi noe av kunsten av bygginga er å forholde seg til de begrensninger som de eksisterende klossene har, og derfor også beholde gjenbruksverdien i de - noe som er ca. hele poenget med klossene? :wink:

Når TLC’s designere “leker” med klossene, så er det for å få fram en ny kloss med en ønsket egenskap, som ikke kan utføres av eksisterende klosser. Og klosser brukt til displayer er ren engangsvare, mtp. de kjemikaliene som brukes for å holde klossene sammen under transport. Limet som brukes er ikke mye annet enn ett kjemikalie som reagerer med plasten og praktiskt talt smelter dem sammen.

Etter å ha hatt den meningen om all modding er helligbrøde, står jeg nå egentlig kun igjen med at det er forbudt å feks sage ned en 1x8 plate til å bli 1x7…

Å lakke må jeg gjøre på Lillebytoget siden noe der ikke finnes i hvitt… Så… Så lenge det er en original LEGOkloss, og den ikke er kappet, men bare malt, nytt klistremerke eller borret igjennom uten at det vises i bruk, (Dog kun borret av alle andre grunner enn å få den til å passe i en annen brikke…) er det i mine øyne en kunstnerisk frihet man må ha;)

Skikkelig rebell ass! :stuck_out_tongue: :slight_smile:

Var ikke tabu men pengemisbruk og det var min mening =p synes de platene er relativt dyre til å skulle kutte dem opp. men det ble jo satt tegnestifter i platene mine fra barndommen min da =(

Det er ikke derfor, det er for å lage rullebaner og avenyer.

Ellers så er modifisering av LEGO-brikker en personlig sak. … I min mening. :slight_smile:

Greit, så lenge det ikke synes. Stemte på alternativ 3, men synes noe av utfordringen med å bygge er å bruke klosser som ikke er endret. Imidlertid er det enkelte ganger helt nødvendig å shave av en stud eller lage et hull til en ledning, å bruke ledninger som ikke er fra lego, lodde på legos printkort etc.
MEN, kun hvis dette ikke er mulig på annet vis. Alle muligheter skal være forsøkt. For eksempel kan en moddet togpens endre en hel layout og samtidig fremstå som umodifisert ved første øyekast. Og til syvende og sist: vi bygger modeller for estetikkens del (i hvertfall jeg), om enn med en snedig liten tilleggsfunksjon som fjernstyring, lys e.l.
Bård

Ja det håper jeg inderlig også, for det er vel ingen her som går å kapper og kutter i andre sin LEGO (iallefall ikke uten å ha spurt først) ? :wink:

Men jeg skjønner hva du mener, er jo derfor jeg skreiv at det ikke finnes noen fasitsvar på dette og vi må akseptere at noen vil holde LEGO brikkene helt originale. Noen liker jo heller ikke å rive opp eskene eller kaste disse. Selv er jeg ikke så nøye med eskene og de fleste går rett i søpla… Jo, jeg er klar over at noen kanskje ville ha kjøpt de brukte tomme eskene, men jeg gidder ikke bryet.

Andre igjen klipper, sager og limer brikkene så mye at det jo blir noe helt nytt av det hele. Selv er jeg mer restriktiv og vil at en eventuell modifikasjon skal ikke synes og brikken skal kunne brukes som på sin originale “tiltenkte” måte.

Som Brickforge?

Huh? Brickforge er da ikke LEGO, de lager egne produkter.

Tror jeg er enig i mye av det du sier. Har moddet en brikke en gang, boret hull i en rød 2x2 kloss og lagde “smykke” til ei berte…

Det var litt av et smykke gitt! Da som ørering kanskje? :slight_smile: