Modifisere LEGO PF sporskifter for tog

Jeg har lenge irritert meg over at de sporskifterne er så harde å vri om på. Føler at man holder på å knekke av den lille gule armen for å få den over i den andre possisjonen! Og når man skal bruke motor på dem så motoren bruke MYE kraft for å få dem skiftet over. Hadde litt problemer med dette GamesOnTrack systemet som bruker to mikroservoer. Jeg klarte først ikke å få huset som den servoen skulle stå i kraftig nok, og når jeg endelig klarte å få dem kraftig nok så viser det seg at den i 1 av 50 tilfeller ikke klarer å switche den helt over. Noe som jo fører til katastrofe på togsporet og to tog kan lett krasje. Så da tok jeg motet til meg og forsøkte å modifisere en av de som var værst. Har mange av disse så var ikke så ille om en av dem gikk tapt i forsøket :slight_smile:

Her skal jeg forsøke å forklare hva jeg gjorde (dette kan muligens gjøres på andre måter også).

Steg 1: Fjern den lille kanten som er ytterst rundt de pinnene som holder på plass bunnplaten. Dette kan du gjøre med en liten kniv eller bare en spiss gjenstand som ei lita saks. Du trenger kun å gjøre dette på de 5 punktene som jeg har laget en rød sirkel rundt her.

Steg 2: Fjern den fjærbelastede delen av skinna som er selve sporskifteren. Dette gjør du med å presse en kniv eller liten flat skrutrekker mellom denne plastdingsen og resten av skinna. Det er den lille firkanta saken til venstre i bildet med ett skrått spor over.

Steg 3: Bøy bunnen ut slik at du kan trekke armen ut fra undersiden av skinnen. Ver oppmerksom på den lille tappen på som stikker opp på armen, den skal inn i mellom beinene på fjæren i den delen som sitter på oversiden, når alt skal monteres tilbake igjen.

Steg 4: Fjern de små humpene på siden av armen. Eller iallefall gjør dem mindre. Jeg valgte å omtrent fjerne den ene helt og gjøre den andre mindre. Da har jeg fortsatt litt “klikk” og den holder seg greit på plass selv uten motor, samt at motoren nå drar den veldig lett over i den andre possisjonen.

Steg 5: Sett alt på plass igjen i motsatt rekkefølge. Pass på den lille tappen som stikker opp på armen. Den skal inn i mellom beinene på fjæren i den delen som sitter på oversiden.

Vips! Da er du ferdig. :slight_smile:
Jeg har ikke limt lokket på plass igjen og det holdes helt greit sammen uten problemer. Men en liten dråpe lynlim på siden kan sikkert hjelpe. Pass på så du ikke limer fast armen som skal bevege seg…

Håper dette kan være til hjelp for andre

Takk F0nix! Denne er bokmerket og blir tatt i bruk den gangen jeg får bruk for det - toppers:)

Var det skifteren som feilet igår da det ene toget “havarerte” utover gulvet på BTC Vitensentert? :laughing: :laughing:

Hehe, nei. Det var mere det at sikkerhetssonen jeg hadde laget ikke var lang nok og det kom to motstridende kommandoer. Ene sa “stopp du har vikeplikt” og den andre sa “kjør på du har forkjørsrett”. Ikke rart togene blir forvirret. :smiley:
Skjedde på nytt i dag når jeg skulle prøve å finne ut hva som var feilen. Og jeg fant den!
Så har nå bygget opp det 60052 toget minst tre ganger :slight_smile:
Har nå justert den sikkerhetssonen samt avpasset farta slik at dette ikke skal skje igjen.

Men har hatt ett par ganger at begge togene kom inn på stasjonen, mens det siste toget trodde det kjørte rett frem. Det var på grunn av sporskifteren. Etter at sporskifterne ble modifisert i dag så kjørte de i mange timer i strekk uten en eneste hikke.

Supert tips! Synes de gule håndtakene er svært harde, junior sliter med å bruke sporskiftere på egen hånd…