MOC: Oslo T-bane

Hei,
her er den første versjonen av Oslos T-bane (en av de gamle). Jeg må dog studere originalen IRL før jeg fortsetter med designet.

Den ble skikkelig bra, Matija! Razz

Ville kanskje brut den 1x3x1 buen på taket i steden for 1x2x1. Hva tror du om det? Wink

Jo, gjerne… hvis den eksisterte Smile
Jeg har faktisk prøvd å finne noe sånt men klarte det ikke - det eneste som finnes (svjv, correct me if I’m wrong) er 1x3x2 og den er for høy.

Var kansje denne brikken han tenkte på:
http://www.peeron.com/inv/parts/50950
Flott modell uansett. Jeg har liksom bare tatt trikken i Oslo 2 ganger i hele mitt liv så jeg kan ikke si jeg kjenner detaljene på den så godt Smile
Men modellen lignet iallefall på den som var på det orginale bildet. Godt jobbet.

Takk. Det er fortsatt mye som må gjøres (spesielt med fronten og muligens også med vinduer).
Den delen ser bedre ut, ja (Slope ja, derfor klarte jeg ikke å finne den Smile), men det ser ut som at det blir veldig vanskelig (evt. umulig) å skaffe nok av dem Confused

Det var den jeg mente, ja! Den finnes i ganske mage sett så den skulle nok lett la seg skaffe! Wink

Her snakker vi om ca 88stk pr. vogn(!) og på BrickLink har jeg funnet totalt 226stk (dvs. mindre enn 3 vogner), hvis man bestiller fra alle butikker som har dem Smile Dvs. I don’t think so! Med mindre det dukker opp noen bulks.
Men uansett skal det ta litt tid før jeg begynner å bygge den, Flytoget kosta meg skjorta (snart ferdig!) og IFI2 kommer til å ta tid.

Jeg kjenner til problemet men ha tålmodighet, det kommer! Jeg har fått tak i 3x2x1 som du trodde jeg mente i svart. 116 stykker pr. NSB B3-vogn. Jeg måtte bestille mange steder men det gikk til slutt! Twisted Evil

Det vinduet i midten på fronten kan kanskje erstattes med trainwindow 4035? De er ikke så lett å få fatt i i rødt, men det finnes noen, om enn litt dyre.

Jeg ser at dere går av og til til innkjøp av store mengder av enkeltbrikker i enkelte tilfeller. Hva gjør dere når prosjektet er over? Selger derer de brikkene vidre eller beholder dere dem til neste prosjekt hvor dere KAN få bruk for de brikkene?
I enkelte tilfeller kan dere jo ende opp med store mengder av en ukurrant bit…
Hilsen en som har god lyst til å putte inn en ordre på litt over 2000kr i diverse enkeltbrikker på shop@home

Jeg for min del er ikke så velbeslått at jeg kan gjøre de helt store innkjøpene. Bestiller deler på Bricklink til de prosjektene jeg holder på med. Blir det noe til overs går det inn i brikkelagert, som dessverre ikke er for stort. Den siste påstanden er nok ikke min kone helt enig i. Klager hun for mye på det har jeg tenkt til å ta henne med og vise henne leiligheten til Michael. Da er jeg sikker på at pipa vil få en helt annen lyd Laughing Nå tror jeg forresten at vi får Thomas på nakken fordi vi burde ha startet en ny tråd?! Cool

Altså, jeg har ikke så mange prosjekter ennå, men tror ikke jeg kommer til å rive av det jeg lager (ihvertfall ikke de togene). Men ja, kanskje det blir lurt å lage en egen General-topic og fortsette der (og så fjerne/endre de to postene her).
Ang. taket og vinduet (takk for tipset! hadde det ikke før jeg oppdaterte ldraw-databasen), her er en forbedret versjon. Det blir visst mye tålmodighet for å kunne lage det siden det ser faktisk MYE bedre ut nå. Noen ting jeg fortsatt ikke liker helt er:

  • Lysene: de skal være nærmere hverandre enn på den første versjonen, på den andre er det fikset med en 1x2-2x2 bracket og to 1x2 med 1 stud i midten, men nå har jeg et problem med den ene 1x1-plata under Very Happy Vi får se hva som blir viktigere til slutten.
  • Vinduene: det blir jo litt finere å bruke blå 1x4x3-togvinduer, men lurer på om de er for store Confused Også må da dørene bli større, men da får jeg et SNOT-problem. Hm, kanskje bruke igjen det 1x2x3-vinduet som på fronten? Jeg skal leke litt med det.
  • De tynne røde “striper” som skiller vinduer fra dører… der har jeg omtrent tre muligheter:
    a) ignorere dem og ha vinduer+dører som en uavbrutt blå linje
    b) ha en 1-stud-bred rød linje mellom dem (som det er nå)
    c) ha en SNOT-solution, som blir mye mer arbeid for å løse Confused

Hei, igjen! Har et par forslag til, jeg. Hva om du prøvde å lage den i 7-bredde? Tror du ville få bedre symmetri med originalen da. Kanskje senke det midtre frontvinduet et 1/2 hakk. Det ser ut som det blir litt for høyt, eller se på muligheten for å få et par litt større sidevinduer i fronten? Confused

Egentlig tror jeg denne modellen er et perfekt eksempel på et 8-bredde-tog, men men… der er jeg en newbie Smile (ok da, jeg er nesten newbie uansett bredden). Også må man passe på at stasjonene ikke blir for nære togskinner :confused:
7 blir småproblematisk pga symmetrien, antar jeg.
Forresten, hva gjør man med grunnplatene på brede tog? Lager egne ut av masse plater + technic-plater for å få hull?
Ang. sidevinduer ved fronten, en annen mulighet er å bruke de samme som på selve fronten. De flyvinduene er litt små, I know… men de andre ville jo dekket halvt glass bak dem på fronten (vet ikke om det spiller en stor rolle, dog. Ideelt sett ville jeg brukt samme som det i midten men da blir hele greia for høy Rolling Eyes vil helst ikke ha et Godzilla-tog! Confused

Her er en versjon i 8-bredde. Den ser indeed mer ut som originalen, men den forrige er… vet ikke… søtere Smile

8-er’n eier.
jeg hadde tenkt å foreslå det helt fra starten av, men turte ikke, fordi jeg så blank på tog at jeg var redd dette var totalt blasfemisk eller av annen grunn helt idiotisk Very Happy
ikke er 8 bedre bare fordi det ser ut til å gi et bedre forhold mellom høyde og bredde, men også (og det var grunnen til at jeg tenkte på det i utgangspunktet) fordi det gir bedre muligheter til å gjemme vekk den svarte underdelen mellom hjulene, som på de første modellene dine er veldig fremtredende i forhold til hva de er på originalen.
som antydet er jeg ingen tog-mann, men angående platene er det vel bare å bygge dem ut? ser ut til at det er det du har gjort på modellen. perronger og slikt kan dog bli et problem, ja. men du skal vel ha egne t-bane-stasjoner? Smile

Apropos 6, 7 ellr 8-bredde på tog så er det flere enn oss som har tenkt i de baner før. Richard “Ben” Beneke fra Tysk togklubb har gjort et lite foredrag på en eller annen utstilling om dette emnet. Det kan finnes på denne linken; http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=74539

Hei,
her er da også en søt versjon i 4-bredde, altså ca 1:100. Very Happy Meningen er at den skal være utstilt som en del av landskapet rundt IFI2-bygget.
Det finnes foreløpig (minst) to problemer med denne modellen:

  • de forreste/ytterste 1x1x2/3-slopene har ingen stud til å sette seg på Confused Og hvis jeg hever alt, blir modellen helt på trynet (se her). Så, jeg tror jeg må nesten lime dem, med mindre jeg fikser det f.eks sånn.
  • lysene er litt for store, jeg har foreløpig ingen idé om hvordan jeg kunne gjøre det bedre.

Lysene kan kansje fikses om du tar ett farget plastikk rør som man bruker til flex-link saken, kapper en liten stubbe og putter inn i det hullet på 1x2 platen med en stud. (Håper du har hollow stud på den…).
Om du ikke går for all-LEGO-approach kan du jo bare male med noe modell maling inne i den hule stud’en eller på den om den ikke er hul. Men det er jo å “jukse” litt. Men antar at du ikke er så nøye siden dette skal være en utstillingsmodell. Og ikke nødvendigvis vise hva som er mulig å lage i bare LEGO?