MOC forprosjekt. Hjelp til fargevalg

Hei

Min elskede kone har velsignet vårens moc prosjekt. Minas Tirith.
Antakelig litt vell ambisiøst for mine rustne skills, men svært inspirerende.

I den forbindelse holder jeg på å gjøre litt research for å finne best mulig farge kombinasjon av legofarger for å oppnå ønsket LOTR effekt. Jeg må gå til innkjøp av ganske mange brikker, så fargevalgene her vil påvirke kjøpene, og da tenkte jeg det ville være lurt å spørre ekspertene.

Minas Tirith fremstilles ganske ulikt i diverse kunstverk og i filmen. Men den er vel i utgangspunktet ganske hvit, men ingenting i en møkkete middelalderverden er vel helt rent og pent.

Her ligger noen eksempler jeg har lekt med i dag. Alle former for feedback tas imot med takk. Jeg er rusten og ganske n00b sammenliknet med mange her - så ikke vær redd for å gi basic-advice.

Takker og bukker på forhånd.

Noen referanser for dere som ikke kjenner Minas Tirith:

Etter litt testbygging i kveld er jeg fristet til å bygge den i ren lbg. Men det blir fort veld “klassisk middelalder borg” og det mister litt av det storslotte med Minas Tirith. Får sove på det.

Spørsmålet er vel også om du skal bygge den slik som den fremstod i filmen eller slik som illustrasjonene i boka viser?
I filmen ser den mer lys grå ut, mens den i boka er mye lysere, nesten hvit. Nå husker jeg ikke hva som stod i teksten på beskrivelsen, men mener å huske at den stod frem av fjellet og vistes godt på avstand, så da måtte den ha vært veldig lys i forhold til det gråe fjellet i bakgrunnen.
Har en liten modell her som fulgte med DVD filmen som jeg kjøpte og der er den lys grå.

Om du bygger murene i utelukkende LBG så vil den jo få ett lyst utseende, men du har rett i at den kan virke veldig “middelalderborgisk” ut da :slight_smile:

Og jeg mener du bør bygge murene i en enkel farge og om du velger hvit så blir det nok billigst også.

Hvor detaljert har du tenkt å bygge den?
Minifig scale? :smiley:

Utgangspunktet var å bygge den utfra det mentale bildet jeg hadde i hodet, men det er ikke spesielt enkelt å kommunisere. Film tolkningen er ikke så langt unna.

Etter testbyggingen i går så er jeg enig i at den bør bygges i en farge. Og da er det veld egentlig hvit eller lbg som er de mulige basene. med hvis så er både lbg og tan detaljer mulig. Men lbg blir det dbg og hvit som detaljer. Ulempen da er å få frem en god kontrast til fjellet bak og den store fjellformasjonen som stikker ut gjennom byen. Blir byen i lbg må nesten fjellet være sort…

Minifig scale hadde vært noe, men da må jeg kjøpe nytt hus. Jeg testet litt i går, og tror jeg kan få plass til å bygge den slik at den ytterste muren er “vanlig lego borg høyde”, men med 2 og 3 brede topper på muren. Altså ikke egnet for minifigs. En slags minimalistisk versjon av det lego bruker, men akkurat stort nok til at jeg kan ta i bruk en del spesielle elementer. Går jeg for en mindre modell blir det så lite rom for detaljer. Vanskelig valg.

Tusen takk for feedbacken!

Jeg har kun et forhold til filmene, men jeg ville nok gått for hvitt.

Nå er det lenge siden jeg leste bøkene (eller så filmene), men… er den ikke opprinnelig beskrevet som hvit?

Jeg har alltid oppfattet Minas Tirith som hvit. Gråtonene kommer vel av møkk og lysforhold.

Nå må jeg nesten hente frem boka og se hva som står der :slight_smile:

LOTR - The return f the king - Minas Tirith, side 734 i min bok:

“Even as Pippin gazed in wonder the walls passed from looming gray to white, blushing faintly in the dawn; and suddenly the sun climbed over the eastern shadow and sent forth a shaft that smote the face of the City. Then Pippin cried aloud, for the Tower of Ecthelion, standing high within the topmost wall, shone out against the sky, glimmering like a spike of pearl and silver, tall and fair and shapely, and its pinnacle glittered as if it were wrought of crystals; and white banners broke and fluttered from the battlements in the morning breeze, and high and far he heard a clear ringing as of silver trumpets.”

Så den er nok veldig lys, nesten hvit. Kansje lys grå perlemor hadde vært tingen :slight_smile: