MJFs vårmesse 1,2/4-2006

har 2 stasjoner en tog stall og en planovergang med hus,mye rullend utstyr.skinner 9 penser som er prima og rette skinner som er prima er 54 og svinger er 112.

Matija wrote:
* To ekstra rotasjonssensorer hadde vært kult å ha, så at bommen også kan fungere. Kan sikkert ordnes. Jeg har jo også for salg. Smile Men til bommene tror jeg det fungerer bedre med strikker som kan slure litt.
Matija wrote:
* Hvem sine plater og hus er på dette bildet? Vil ha! Smile
Det er vel Kjell i Tjølling?
Matija skrev:
* Thomas, kan dette toget også være med? Har egentlig for lenge siden lovt meg bort den helga, men jobber med å få gjort om slik at jeg og evt toget kan være med. Smile Har jo også et par småhus. Jeg har uansett ikke tid til å planlegge eller bygge noe før etter 20. mars. Burde kanskje sette av et område for de som evt vil stille ut roboter og andre ting som ikke passer inn i minifiglayouten? Dette kan f.eks plasseres nedenfor flyplassen, oppbygd ala slik vi gjorde på Modellmessen i høst, eller evt settes på bord ved siden av hvis det er plass.

Vi er jo naboer så jeg kan evt. stikke innom en dag og stjele alt mulig, om du ikke er sikker på at du klarer å være med. Bare si ifra når det passer bra for deg.
Ang. strikke, den skjønte jeg ikke helt. Confused Altså, jeg vil gjerne vite når toget nærmer seg og når det er borte, selv om det første kan være unødvendig siden bommen foreløpig ligger rett etter stasjonen så vi vet når den kommer. Kanskje vi kan bare bruke en timer og ikke tenke mye på det.
[edit] Eh, vi trenger vel noe for å stoppe toget på stasjonen Smile Jeg prøver å lage noe lignende vha en touch-sensor.
Forresten, de to togene kjører perfekt og jeg klarte å fikse alt med kun én sensor rett før pensen, så setter de ned farta og parkerer fint Smile Alle detaljer som er avhengige av layouten og togene kan konfigureres på stedet med fjernkontroll.
Ang. roboter & stuff, layouten kan da justeres (evt. låne ett bord til som kan være på den venstre sida av hullet.
Har du hørt noe fra dem, forresten? Går det bra med planen vi kom på hittil?
Ang. transportstøtte, hvordan søker man om den? Det blir litt bensin/km og man skal ikke akkurat takke nei til hjelp.

Jeg skjønner visst ikke til hva eller hvordan du har tenkt til å bruke rotasjonssensorene. (?) Trodde det var for å kontrolere selve bommene.
Til sensorer for toget anbefaler jeg å kjøpe reedswitcher hos ELFA ( varenr 37-492-98 ) og lage sensorer selv. De lukker når de kommer inn i et magnetfelt, dvs plassert midt i sporet registrerer de magnetene på toget. Jeg har aldri kommet så langt som til å dokumentere det på sidene mine, men det finnes flere andre som har gjort det.
MJF-fyren ringte meg allerede mandag kveld, så alt skulle være i orden der. Bord og areal OK. Kjøregodtgjørelse må vi evt søke om samlet.

Rotasjonssensorene (og nå touch-sensorer i tillegg) bruker jeg sånn, for å registrere når et tog kommer eller forlater et sted. Litt bulky, men de gjør susen.
Selvfølgelig er reedswitchene mindre synlige, men jeg har ennå ikke begynt med det. Også, min løsning er uavhengig av antall vogner toget har Wink

Jeg for min del satser på at du klarer å få ordnet så du kommer, Thomas! Det hadde vært hyggelig! Jeg får gjøre Øyvind sine ord til mine, “Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid”. Laughing

Noen som kjenner til tidsskjema og avtaler når vi bør møtes for å bygge opp lay-out’n?`
For tiden er jeg ikke på nett. Mad Hvis noen vil kontakte meg må de gjøre det via mobil Exclamation

3timer.eg kan komme i morgen og sette opp eller bare levere om dere vill.
jeg kan komme fra ca 1500 til ca 1900

I morgen blir det nok litt for tidlig, tror jeg Smile Med mindre du skal til Oslo og vil levere med en gang ditt bidrag, i så fall send meg en pm og vi kan kanskje møtes.
På fredag antar jeg at Thomas og jeg kommer noe mellom 15 og 17, jeg skal si ifra når vi vet mer nøyaktig. Det er ihvertfall ikke åpent før fredag kl.12, så vidt jeg husker.
Jeg har skrevet ut noen tegninger der vi kan markere nøyaktig hvem som er ansvarlig for hvilket område. Jeg tar også med noen skjemaer der man kan skrive ned alt man har på bordet, for å gjøre det enklere å samle opp alt på slutten.
Om alt fungerer som det skal, blir det veldig kult! Razz Og jeg tror folk kommer til å like det mye mer enn vanlige modeller Wink

Hvordan blir det med plass på bordet vårt. Hvor mye er skal jeg ta med? Har banken og gården fra forrige utstilling tilgjengelig, pluss en villa og to sammenhengende butikker jeg kan ta med. Skal jeg ta med veiplater, eller har vi nok? Har hovedsaklig grå.

Altså, jeg har spurt om dette for lenge siden, i denne tråden og pr.mail, men nesten ingen svarte Confused
Bordet ser sånn ut og det blir nok plass til ekstra ting som ikke er på tegningen. Banken skal ligge i sentrum:) Gården, villa og butikker finner vi nok plass til, the more the merrier Smile Veiplater har vi foreløpig nok av, men om vi kommer til å utvide sentrum litt (ved T-banen), f.eks for de butikkene, kan det hende det blir bruk for flere. Bare ta med, om det ikke er et problem.

Her er annonsen.
Jeg håper det ikke var oss de tenkte på da de skrev “modellfy” Wink

Matija wrote:
Her er annonsen. Jeg håper det ikke var oss de tenkte på da de skrev "modellfy" Wink
Åh? Er du også en av dem som mener man ikke kan lage fly i LEGO som faktisk kan fly? Twisted Evil Satt faktisk å tenkte på det i dag at jeg burde få snekret sammen det LEGO flyet mitt igjen. Sist gang så glemte jeg helt å få noe til å filme det mens det var i lufta. De to første flyveturene var korte og jeg måtte justere litt på flapsene, og tredje gangen fløy det vel ca 4-5 meter med en starthøyde på rundt 1,50 og landet i snøen og kolapset helt (ikke annet å vente av LEGO). Very Happy Men med ett vingespenn på rundt 2,40 var det ganske imponerende å se det gli igjennom lufta. Så nå har jeg bestemt meg, skal bygge det opp igjen. Har noen bilder fra selve bygginga av forrige versjon liggende her.

Errr… hvem snakket om fly da? Smile

Matija wrote:
På fredag antar jeg at Thomas og jeg kommer noe mellom 15 og 17, jeg skal si ifra når vi vet mer nøyaktig. Det er ihvertfall ikke åpent før fredag kl.12, så vidt jeg husker.
Jeg har begynt i ny jobb denne uka, så litt treg respons fra meg. Ny jobb har også ført til at jeg blir med på messa. Smile Skal prøve å komme meg avgårde ca 14. Så avreise Oslo blir vel litt seinere. Om noen kommer før Matija og meg, så er det bare å spørre etter Tore Eid Bjerke i MJF. Han er der fra ca kl 13. Dette blir bra. Very Happy

Det blir dritbra! Trodde det bare var min kone som synes det der med modeller var fy, men nå ser jeg at det er andre også Wink